21-04-2015 Teatr

Międzynarodowy Dzień Teatru

27 marca każdego roku obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Jego obchody zostały ustanowione w roku 1961 przez Międzynarodowy Instytut Teatralny. W ten dzień rozsyłana jest wiadomość, tłumaczona na ponad 20 języków, od wybitnego człowieka teatru zawierająca jego przemyślenia na temat teatru i światowej harmonii. Autorem tegorocznej wiadomości jest Krzysztof Warlikowski

Orędzie na przypadający 27 marca Międzynarodowy Dzień Teatru powierzono w tym roku Krzysztofowi Warlikowskiemu, polskiemu reżyserowi. Treść orędzia, w 22 językach, została opublikowana na oficjalnej stronie obchodów www.world-theatre-day.org (zobacz video).

ORĘDZIE NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU 2015

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.

Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.

Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.

Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Krzysztof Warlikowski

Foto: Bartek Warzecha


Stulecie Stanisława Lema w programie Narodowego Festiwalu

Premiera słuchowiska radiowego na podstawie słynnej powieści Stanisława Lema „Solaris”, multimedialna instalacja poświęcona twórczości wybitnego pisarza SF oraz wystawa „Bestiariusz Lema według Mroza” znajdą się w programie tegorocznej, 31. edycji Narodowego Festiwalu Teatralnego, który odbędzie się 6-14 listopada 2021.
07 11.2021 14 11.2021 Sztuki wizualne, Teatr

Polski teatr w Piatra Neamț 🗓

Niezwykle utalentowany reżyser młodego pokolenia Jakub Skrzywanek weźmie udział w tegorocznej 32. edycji Festiwalu Teatralnego w Piatra Neamț, który odbędzie się w dniach 3-12 września.
05 09.2021 Teatr

„Miejsce Spotkania” – fenomen polskiego plenerowego teatru

Stowarzyszenie Teatralne Shoshin, we współpracy z Instytutem Polskim w Bukareszcie, Wydziałem Teatru i Filmu Uniwersytetu Babeș-Bolyai w Klużu-Napoce oraz innymi partnerami związanymi z teatrem niezależnym, zainicjowało projekt, którego celem jest wyeksponowanie metod „teatru plenerowego” i teatru społeczno-wspólnotowego w Polsce, w celu aktywizacji środowisk kulturalnych i przyczynienia się do zbliżenia przestrzeni publicznej poprzez sztukę. Projekt zatytułowany „Pole Spotkań” ma na celu przybliżenie rumuńskiej publiczności: zarówno laikom, jak i profesjonalistom zajmującym się kulturą, polskiej szkoły teatru społecznego, ukazując jej wielowymiarowość, zarówno w perspektywie teoretycznej i historycznej, jak i współczesnej – praktycznej.
04 08.2021 31 10.2021 Teatr