21.06.2025 Edukacja, Program

20 lat projektu POLE-POSITION. Dzień Polski dla Szkół NRW

Ein Schulprojekt des Polnischen Instituts Düsseldorf. Projekt szkolny Instytutu Polskiego w Duesseldorfie.

Zainteresowane szkoły i nauczyciele mogą zgłaszać się do: andrzej.kolinski@instytutpolski.pl 

20 lat projektu edukacyjnego Instytutu Polskiego w Düsseldorfie: 2005 – 2025

POLE-POSITION. Dzień Polski dla Szkół Nadrenii Północnej Westfalii

280 Projektów/ ok. 13 500 Uczestników/ 80 Szkół z NRW

Uwaga: Instytut prowadzi projekt POLE-POSITION także w języku polskim dla klas z „językiem polskim jako językiem kraju pochodzenia” / „Herkunftssprache Polnisch”.

POLE-POSITION: TERMINY w 2025 roku: 

27.01.2025: Konrad-Heresbach-Gymnasium Mettmann

24.02.2025: Annette-von-Droste-Hülshoff-Gymnasium Münster 

25.02.2025: Annette-von-Droste-Hülshoff-Gymnasium Dülmen

11.03.2025: Karl-Schiller-Berufskolleg Brühl

21.03.2025: Gustav-Heinemann-Schule Mülheim an der Ruhr

07.04.2025: Joseph-Beuys-Gesamtschule Düsseldorf

29.04.2025: Einhard-Gymnasium Aachen

09.05.2025: Gustav-Heinemann-Gesamtschule Essen

25.06.2025: Georg-Forster-Gymnasium Kamp-Lintfort

30.06.2025: Heinrich-Böll-Gymnasium, Troisdorf

W 2024 Instytut Polski w Düsseldorfie zorganizował 14  projektów POLE-POSITION dla szkół z następujących miejscowości: Dortmund, Münster, Aachen, Düsseldorf, Essen, Monheim am Rhein, Geldern, Mönchengladbach, Troisdorf, Kempen i z Bochum.

W 2023 Instytut zorganizował aż 23 projekty POLE-POSITION dla szkół z następujących miejscowości: Brühl, Münster, Mülheim, Mettmann, Aachen, Essen (3x), Neuss, Warendorf, Herne (2x), Bochum, Kempen, Dülmen, Dormagen, Kamp-Lintfort, Düsseldorf (5x) i z Duisburga. 

Instytut Polski w Duesseldorfie organizuje od ponad 20 lat projekt edukacyjny, który swoją konsekwencją i regularnością ma wyjątkowy charakter w Niemczech: POLE-POSITION. Dzień Polski dla Szkół Nadrenii Północnej Westfalii. POLE-POSITION organizowany jest raz lub dwa razy w miesiącu w siedzibie Instytutu lub w wybranych szkołach. Jest ofertą IP dla licznych szkół w NRW, które już mają partnerstwa w Polsce i chcą przygotować się do wymiany szkolnej lub które chcą bardziej poznać Polskę w nowoczesny sposób. W pojedynczym całodziennym projekcie bierze udział 20-40 uczniów i towarzyszący nauczyciele. Tym samym projekt uzupełnia bardzo skromny w tematykę polską program szkół niemieckich.

Sukces tak długofalowego projektu nie byłby możliwy bez zaangażowania nauczycieli i szkół. Ministerstwo Edukacji NRW kilkakrotnie opisywało projekt w przeznaczonych dla nauczycieli dzienniku urzędowym „NRW-Schulen” oraz portalu internetowym „Bildungsportal NRW”. Projekt cieszy się w dalszym ciągu dużym zainteresowaniem w landzie, który utrzymuje oficjalne partnerstwo z Województwem Śląskim. Poza tym z ponad 180 partnerstwami szkolnymi Polska zajmuje 3. miejsce w NRW, po Francji i Anglii, ale daleko przed Holandią, Włochami czy Hiszpanią.

Elastyczna oferta programowa Dnia obejmuje następujące tematy: krótki kurs historii polsko-niemieckiej; aktualne zagadnienia społeczno-polityczne Polska-Niemcy-UE; warsztaty na temat podobieństw i różnic kulturowych między Polakami a Niemcami; warsztaty z literaturą polską lub niemiecką związaną z Polską; młodzieżowa scena kulturalna w Polsce; krótki kurs języka polskiego; podstawowe wiadomości z obszaru turystyki i geografii oraz prezentacja aktualnego programu IP Duesseldorf. 

Dalszych informacji udziela autor projektu: Andrzej Koliński, Instytut Polski w Duesseldorfie, Tel. 0049 211 8669612, E-Mail: andrzej.kolinski@instytutpolski.pl

from to
Scheduled ical Google outlook Edukacja Program