Kinematografia, w szczególności polska, rzuca światło na tematy historyczne oraz ich złożoność.
Przedstawiamy nową serię wykładów na tematy historyczne przez pryzmat dzieł filmowych, obejmującą również pokazy najważniejszych obrazów poświęconych Holokaustowi.
Podczas prelekcji skupimy się na historii powstania filmów, procesów tworzenia fabuły oraz analizie przekazu artystycznego.
Pierwsze spotkanie na temat filmu „Pasażerka” odbędzie się zdalnie dnia 8 listopada (wtorek). Wykład poprowadzi Noam Leibman z Centrum Moreshet.
Film z 1963 roku w reżyserii uznanego reżysera Andrzeja Munka opowiada niezwykłą historię Zofii Posmysz, pisarki ocalałej z obozu Auschwitz. Jej doświadczenia z obozowej
„kabiny 45” zainspirowały Andrzeja Munka do zobrazowania losów Posmysz na ekranie. Dzieło filmowe dokończone zostało dopiero po tragicznej śmierci reżysera w wypadku samochodowym,
do którego doszło na planie filmowym.
Akcja filmu rozgrywa się na pokładzie transatlantyckiego statku. Wracające do Europy niemieckie małżeństwo spotyka na statku kobietę, która przywołuje bolesne wspomnienia z czasów wojny.
Losy „Pasażerki” poruszyły również polsko-żydowskiego kompozytora Mieczysława Weinberga, który w 1968 roku skomponował operę pod tym samym tytułem. W kwietniu 2019 roku Instytutu
Polski w Tel Awiwie miał zaszczyt wesprzeć prezentację opery Weinberga na scenie Opery Izraelskiej w Tel Awiwie. Film Andrzeja Munka zaprezentowany został izraelskiej publiczności także w
ramach filmowego projektu zainicjowanego przez Instytutu Polski „Polish Zoom”, podczas którego każdego roku polskie filmy można obejrzeć przez miesiąc na wybranej platformie streamingowej
oraz w wybranych kinach.
Kolejne prelekcje w tym roku odbędą się na Uniwersytecie w Hajfie:
29 listopada – spotkanie na temat filmu Wandy Jakubowskiej „Ostatni etap”
27 grudnia – spotkanie na temat filmu Andrzeja Wajdy „Kanał”
Szczegóły powyższych spotkań opublikowane zostaną w późniejszym terminie.