Festiwal Soundtrack Tel Aviv 2025 to wielowymiarowe święto kinematografii łączące kino i muzykę. Odbywający się corocznie w Tel Aviv Cinematheque festiwal obejmuje projekcje filmowe, koncerty, warsztaty, spotkania z twórcami oraz panele poświęcone relacjom między dźwiękiem a obrazem.
W tegorocznym konkursie międzynarodowym festiwalu weźmie udział polski film – Imago w reżyserii Olgi Chajdas.
Piątek | 21.11 | 21:45
Cinematheque Tel Aviv, sala 4
Adres: ul. Ha’Arbaah 5, Tel Awiw
Seans filmowy zostanie poprzedzony krótkim wprowadzeniem Dany Kesler (Dyrektorki Artystycznej festiwalu) na temat artystki Eli Góry, której historia stanowi oś filmu.
Akcja filmu Imago rozgrywa się w komunistycznej Polsce w 1987 roku. Opowiada o undergroundowej artystce Eli Górze, która ucieka od szarej codzienności i represyjnego reżimu poprzez sztukę i muzykę. Kobieta wkracza w podziemną scenę muzyczną, śpiewa w zespołach post-punkowych, mierzy się z chorobą afektywną dwubiegunową i walczy o wolność twórczą.
Jej córka, Lena Góra, współautorka scenariusza i odtwórczyni głównej roli, wciela się w postać własnej matki z wnikliwą wrażliwością i szczerością. A wszystko to z energetyczną punkową ścieżką dźwiękową w tle.
Historia oparta jest biografii Leny i skupia się na okresie wczesnego dzieciństwa. Jej matka, Ela „Malwina” Góra, była wokalistką legendarnych zespołów Pancerne Rowery i Apteka, centralnych postaci trójmiejskiej sceny alternatywnej lat 80., znanych z energii scenicznej, improwizacji i poetyckiej wyobraźni. Imago oddaje tę wyjątkową atmosferę, a sekwencje muzyczne przypominają rytuały artystyczne i doświadczenia transformacyjne tamtych czasów.
Elektryzującą ścieżkę dźwiękową skomponował utworzony na potrzeby filmu zespół Zakaz Kąpieli, inspirowany alternatywnym brzmieniem lat 80. Kompozytor Andrzej Smolik współtworzył z muzykami oryginalne utwory, wykonywane na żywo podczas zdjęć – bez korzystania z playbacku, oddając tym samym surową energię tamtej epoki.
Olga Chajdas (ur. 1983) jest reżyserką filmową i teatralną oraz scenarzystką. Jej debiutancki film Nina zdobył nagrody na festiwalach w Rotterdamie, Bydgoszczy i Gdyni, przynosząc jej uznanie w Polsce i za granicą. Imago to jej drugi pełnometrażowy film. Obraz stanowi wielowarstwową opowieść, którą można odczytać jako refleksję nad tożsamością artystyczną, portret trójmiejskiej sceny muzycznej lub zapis okresu przejścia od komunizmu do demokracji. Jednocześnie opis minionej epoki przeradza się w osobistą historię relacji matki i córką, stanowiąc swoisty emocjonalne rozliczenie rodzinnych spraw.

