Karolina Mikołajczyk i Iwo Jedynecki należą do najbardziej innowacyjnych i fascynujących zespołów kameralnych współczesnej Polski. Jako laureaci licznych międzynarodowych konkursów zdobyli uznanie takich artystów jak Krzysztof Penderecki i Maxim Vengerov, występując w 32 krajach, w tym w Carnegie Hall, Esplanade Concert Hall w Singapurze i Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2024 roku otrzymali prestiżową nagrodę Paszportu Polityki za wirtuozerię i twórcze podejście do muzyki.
Ich wykonania łączą precyzję z młodzieńczą energią. Duet odważnie interpretuje zarówno klasykę kameralną, jak i muzykę współczesną, współpracując z czołowymi kompozytorami, takimi jak Marcin Błażewicz, Piotr Moss czy Krzysztof Penderecki. Ich debiutancki album Premiére (2016) był pierwszą na świecie płytą współczesnej muzyki na skrzypce i akordeon w wykonaniu duetu, a kolejne albumy i projekty wideo, w tym opracowania Mozarta i Bacha, zdobyły miliony wyświetleń i były prezentowane na festiwalach międzynarodowych, m.in. na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Duet wystąpi w Izraelu w trzech koncertach pod tytułem Into the Light. Program łączy twórczość pięciu polsko-żydowskich kompozytorów działających w XX wieku — okresie ogromnych przemian kulturowych, które przyniosły nowy język muzyczny: klarowny, intymny i pełen ekspresji. Grzegorz Fitelberg, Alexandre Tansman, Ignacy Friedman, Roman Ryterband i Szymon Laks urodzili się w Polsce, a w swojej twórczości łączyli tradycję europejskiej muzyki klasycznej z nowoczesną wrażliwością, subtelną lirycznością oraz — niekiedy — echem żydowskiego i polskiego folkloru. Ich muzyka oscyluje od eleganckiego neoklasycyzmu po głęboko emocjonalne i liryczne melodie, ukazując światy dźwiękowe rodzące się w przełomowych momentach historii muzyki polskiej.
W programie znajdą się utwory kameralne wyróżniające się klarownością, równowagą i bardzo osobistym charakterem — od lirycznych brzmień po rytmiczne, wyraziste fragmenty. Jest to wieczór oferujący fascynujące spojrzenie na pokolenie stojące pomiędzy europejską tradycją a rodzącą się moderną, prezentujący publiczności bogatą, ludzką i pełną piękna mozaikę dźwięków.
Nie przegap okazji, aby zobaczyć jeden z najbardziej innowacyjnych i cenionych duetów kameralnych młodego pokolenia oraz oddać się wieczorowi pełnemu wirtuozji, inspiracji i wyobraźni!
Wtorek 16.12 | 19:00
Jerusalem Music Center
ul. Yemin Moshe 3, Mishkenot Sha’ananim
Rezerwacja biletów
Środa 17.12 | 15:00
Festiwal Sounds of Music in the Desert
Adres: Kibbutz Sde Boker
Wstęp bezpłatny
Czwartek 18.12 | 19:00
Felicia – Dom Sztuki Dźwięku, Tel Awiw
ul. Bialik 26, Tel Awiw
Rezerwacja biletów
Karolina Mikołajczyk
Polska skrzypaczka, uczennica Zakhara Brona (Kolonia) oraz Andrzeja Gębskiego, Marii Machowskiej, Agaty Szymczewskiej i Janusza Wawrowskiego (Warszawa). Ukończyła studia doktoranckie w latach 2021–2022. Występowała w Carnegie Hall, Guangzhou Opera House i Filharmonii Narodowej w Warszawie, współpracowała z Krzysztofem Pendereckim. Artystka promuje twórczość mniej znanych kompozytorów, w tym polsko-żydowskich zapomnianych po drugiej wojnie światowej. Mikołajczyk gra na skrzypcach Duke London z 1776 roku, zakupionych przy wsparciu Ministerstwa Kultury Polski.
Iwo Jedynecki – nagradzany akordeonista klasyczny i innowator, zmieniający sposób postrzegania instrumentu na całym świecie. Laureat ponad 30 międzynarodowych konkursów, występował w Europie, Azji i Amerykach, m.in. w Carnegie Hall, Guangzhou Opera House i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Posiada doktorat z muzyki fortepianowej i harmonium XIX wieku, był pierwszym akordeonistą klasycznym w historii NYU, który otrzymał stypendium Fulbrighta, a jego interpretacje wielu utworów dedykowanych mu miały premiery światowe. Współpracuje z czołowymi muzykami, m.in. z Karoliną Mikołajczyk, a nagrania duetu zdobyły miliony odsłon w Internecie.
O kompozytorach:
Szymon Laks (1901–1983) — polsko-żydowski kompozytor i skrzypek urodzony w Warszawie, związany później z Francją. Podczas drugiej wojny światowej został deportowany do Auschwitz, gdzie dyrygował orkiestrą więźniów. Po wojnie wrócił do Paryża, komponował muzykę kameralną i orkiestrową oraz opublikował wspomnienia z obozu. Jego styl łączy neoklasycyzm, motywy polskie i głęboką melodyjność.
Grzegorz Fitelberg (1879–1953) — polsko-żydowski dyrygent, skrzypek i kompozytor, jedna z kluczowych postaci w rozwoju polskiej kultury muzycznej. Urodzony w Dyneburgu, był m.in. pierwszym dyrygentem Filharmonii Warszawskiej i twórcą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Jego styl łączy elementy neoklasyczne z polskimi wpływami. W czasie wojny uciekł do Brazylii, ratując życie, gdy jego rodzina zginęła w Zagładzie. Po wojnie powrócił do Polski.
Aleksander Tansman (1897–1986) — polsko-żydowski kompozytor i pianista urodzony w Łodzi. Po przeprowadzce do Paryża w 1919 roku wszedł w krąg twórców neoklasycznych. W jego twórczości pobrzmiewają zarówno polsko-żydowskie korzenie, jak i francuskie inspiracje. W czasie drugiej wojny światowej wyemigrował do USA, skąd później powrócił do Paryża, tworząc jedne ze swych najważniejszych dzieł inspirowanych polskim i żydowskim dziedzictwem.
Ignacy Friedman (1882–1948) — polsko-żydowski pianista i kompozytor, urodzony w Podgórzu koło Krakowa. Uznawany za jednego z najwybitniejszych wirtuozów swojej epoki, studiował u Hugo Riemanna i Theodora Leszetyckiego. W czasie wybuchu wojny przebywał na tournée w Australii i zdecydował się pozostać w Sydney, gdzie problemy zdrowotne dłoni zmusiły go do zakończenia kariery scenicznej. Skład jego dorobku stanowi ponad 90 kompozycji, głównie miniatur fortepianowych, a także opracowania utworów Chopina, Schumanna i Liszta.
Roman Ryterband (1914–1979) — polsko-żydowski kompozytor, dyrygent i pianista. Przed wojną studiował muzykologię w Szwajcarii, gdzie zaczął kształtować swój język muzyczny. Tworzył utwory fortepianowe, kameralne i orkiestrowe, m.in. Suite Polonaise i Trois Ballades Hébraïques, łączące neoklasycyzm z polskimi motywami i nastrojem mistycznym. W latach 50. wyemigrował do Kanady, a następnie do USA, gdzie kontynuował działalność artystyczną i pedagogiczną.

