13.03.2025 Sztuki wizualne, Uncategorized

Wernisaż izraelskiej artystki Dity Amiel

Otwarcie wystawy Dity Amiel, izraelskiej artystki i córki nieżyjącej już Irit Amiel - uznanej poetki i pisarki, Ocalałej z Holokaustu

Wystawa pt. „Robi ręką” jest zbiorem prac Dity Amiel z ostatnich lat. Obejmuje instalacje i rzeźby wykonane z przetworzonych materiałów, m.in. zardzewiałego żelaza, odpadów budowlanych czy starych beczek. Estetyka towarzysząca wadom i bezwartościowości, rdza i zniszczenia w moich oczach nabierają wartości, a w moich dłoniach przeobrażają się w nowe dzieła – opowiada Dita Amiel  – Spotkanie z materiałem pobudza moją wyobraźnię w kierunku kształtów, kolorów, unicestwienia i odrodzenia. 

W katalogu promującym wystawę Amiel znalazły się również fragmenty opowiadań i wierszy zmarłej w 2021 r. matki Artystki – Irit Amiel. Duża część jej twórczości została przełożona na liczne języki, jej opowiadania czytają uczniowie w polskich szkołach. Nasze tworzenie przeplata się ze sobą. – wspomina Dita Amiel – Latami współpracowałyśmy ze sobą, moje prace są na okładkach jej książek. Nawet jeśli nie w sposób dosłowny, jej pisanie jest nierozerwalnie związane ze mną i moją twórczością.

 

Otwarcie wystawy odbędzie się 13 marca (czwartek) o g. 19:00 w Domu Artysty w Tel Awiwie.

Adres: ul. Alharizi 9, Tel Awiw

Wstęp wolny

Wystawa potrwa do 5 kwietnia 2025 r.

 

Irit Amiel – urodzona w zasymilowanej rodzinie żydowskiej w Częstochowie w maju 1931 roku jako Irena Librowicz. Zmarła w Izraelu 16 lutego 2021 roku. Podczas II wojny światowej przebywała w częstochowskim getcie, z którego udało jej się wydostać. Dzięki aryjskim dokumentom oraz pomocy Polaków doczekała końca wojny ukrywając się pod przybranym nazwiskiem we wsi Poniatów, a następnie w Warszawie wraz z ocalałą ciocią. Jej rodzice wraz z najbliższą rodziną zginęli w Treblince.

Po zakończeniu wojny wróciła do rodzinnej Częstochowy, gdzie przez krótki okres uczęszczała do Gimanzjum Żeńskiego im. Juliusza Słowackiego. Tamże przyłączyła się do żydowskiej organizacji Bricha, wraz którą w 1947 roku przez obozy dla uchodźców w Niemczec, Włoszech i na Cyprze przedostała się nielegalnie do ówczesnego brytyjskiego mandatu Palestyny. Kilka miesięcy spędziła w kibucu Beit Haszita, a następnie zamieszkała w kibucu Palmachim. Tam poznała swojego przyszłego męża, z którym przeprowadziła się do Ramat Gan. Studiowała filologię, historię i historię literatury, a latach późniejszych również translatorykę.

W bogatym dorobku literackim Irit Amiel najbardziej znaną pozycją jest zbiór opowiadań „Osmaleni” (1999), który w 2000 roku nominowano do Nagrody Literackiej „Nike”. Nominowany do tej nagrody został też wydany w 2008 roku kolejny tom prozy Amiel „Podwójny krajobraz”. Za tom poetycki „Spóźniona” nominowana została w 2017 roku do Orfeusza – Nagrody Poetyckiej im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego 2017.

Scheduled Sztuki wizualne Uncategorized

Design jako forma działania – polsko‑izraelskie seminarium

Polsko‑izraelski wieczór poświęcony projektowaniu, odpowiedzialności i działaniu w czasach przemian odbędzie się w ramach współpracy akademickiej między Laboratoriami Projektowania Społecznego z Wrocławia i Jerozolimy.
12 11.2025 Sztuki wizualne

Sapir College w Polsce – artystyczny projekt

Delegacja z Laboratorium Innowacji Kulturowych w Sapir College przyjedzie do Polski z wizytą studyjną w celu zbadania roli sztuki i kultury w tworzeniu zmian społecznych
14 09.2025 19 09.2025 Aktualności, Sztuki wizualne

Międzynarodowy festiwal DROGA DŌ odkrywa na nowo

Podczas II wojny światowej wicekonsul Japonii na Litwie, Chiune Sugihara, wystawił wizy tranzytowe do Japonii tysiącom Żydów, torując im drogę ucieczki i ratując życie. Osiemdziesiąt pięć lat później międzynarodowy festiwal DROGA DŌ pragnie odtworzyć tę drogę – poprzez muzykę, obraz, twórczość artystyczną i współpracę artystów z Izraela, Japonii, Polski i Litwy
20 09.2025 Historia, Muzyka, Sztuki wizualne