Telewizja Polska zaprasza wszystkich zainteresowanych tematyką, językiem i kulturą Europy Środkowo-Wschodniej na I Międzynarodowy Festiwal Telewizyjny „Heart of Europe”. Wydarzenie odbędzie się w formule online w dniach od 3 do 30 listopada na stronie festiwalu heartofeurope.tvp.pl. To wyjątkowy konkurs produkcji telewizyjnych nadawców publicznych z Europy Środkowo-Wschodniej, który promuje telewizyjną twórczość i prezentuje rolę mediów publicznych w Europie. Produkcje są prezentowane w sześciu kategoriach: Film fabularny; Serial fabularny; Film i serial dokumentalny; Rozrywka; Produkcje przeznaczone dla dzieci i młodzieży oraz Digital. Wszystkie filmy, seriale i programy telewizyjne prezentowane w wydarzeniu będzie można oglądać w językach oryginalnych z angielskimi napisami.
Repertuar festiwalu znajduje się na stronie festiwalowej repertuar, a najświeższe informacje na profilu facebookowym „Heart of Europe International TV Festival”.
Idea stworzenia przestrzeni, która pozwoliłaby dzielić się sztuką telewizyjną z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie konsolidować media publiczne regionu i skupionych wokół nich twórców od dawna była naszym marzeniem i czekała na realizację. Nowy festiwal jest nie tylko hołdem, złożonym środkowoeuropejskim artystom i ich dziełom – to także przestrzeń integrowania i promowania naszego dziedzictwa kulturowego zarówno między obecnymi tu nadawcami, jak i wobec reszty świata. – mówi Jacek Kurski, Prezes Zarządu TVP.
Sama nazwa festiwalu wskazuje na niezgodę dzielenia Europy na centrum i peryferie. Te przebrzmiałe idee nie mogą mieć miejsca w nowoczesnym świecie. Wskazujemy, że kraje Trójmorza w pełni mogą czuć się sercem Europy. Żywotnym, twórczym i inspirującym – dodaje Mateusz Matyszkowicz, Członek Zarządu TVP.
Do udziału w festiwalu Heart of Europe zgłoszono 90 produkcji z 12 krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Te kraje, choć różnorodne i wielokulturowe, łączy wspólna tożsamość, podobne doświadczenia historyczne, wrażliwość, odwaga i duch, czyli cechy, które najwyraźniej widać w twórczości filmowej i telewizyjnej. Telewizji Polskiej zależy, by oryginalny głos krajów z „serca Europy” został dostrzeżony i wybrzmiał w pełni w nowej przestrzeni, jaką oferuje nowy festiwal Heart od Europe. W trakcie Festiwalu, oprócz pokazów kinowych, zaplanowano też tematyczne panele dyskusyjne z udziałem ekspertów i zaproszonych gości.
Od czwartku, 28 października na antenach Telewizji Polskiej jest emitowany spot wizerunkowy. Link do spotu: https://we.tl/t-wGmHXAL2se
Ideą przewodnią spotu jest wspólna tożsamość kulturowa i duch regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Tworząc spot, chcieliśmy, aby zwrócił uwagę na festiwal w sposób niedosłowny, przyciągał uwagę metaforą i obrazem, a nie tylko przekazem informacyjnym na temat nowego festiwalu. Stworzyliśmy autorski, artystyczny, plastyczny i oryginalny film, na najwyższym poziomie warsztatowym – powiedział Marek Solon-Lipiński, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej TVP i koordynator Festiwalu.
–
Kraje Europy Środkowo-Wschodniej odróżnia od reszty świata specyficzna wrażliwość i charakter kultury ludowej, z jej baśniowym, pełnym tajemnicy światem. Z pomocą najprostszych środków, a jednocześnie w maksymalnie plastyczny i wysmakowany wizualnie sposób twórcy spotu festiwalu „Heart of Europe” pokazali ducha tego regionu.
Film „The night vision” jest impresją, która oddaje oryginalny klimat i charakter wspólnej kultury krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie w zrozumiały sposób przekazuje ten klimat odbiorcom z innych części świata – autorka koncepcji spotu Lara Adamczyk.
Reżyserem spotu jest Joanna Makowska, autorem zdjęć Maciej Puczyński, a producentem Łukasz Kasprzycki (Telewizja Polska).