יותר מ-250 משתתפים בכנס "פולין-ישראל: שורשים, קהילה ועתיד" בתל אביב
את הכנס פתחו שגריר פולין, מאצ'יי הוניה, ומנהלת המכון הפולני, מגדלנה קוקולה. בדבריהם הדגישו את חשיבות שיתוף הפעולה בין הקהילות ואת תפקידה של הזיכרון ההיסטורי כבסיס לבניית קשרים לעתיד.
תוכנית הכנס כללה דיונים ופאנלים רבים שעסקו בזיכרון היסטורי, בפעילותם של ארגונים המאחדים יהודים יוצאי פולין בישראל, בשימור המורשת היהודית, בשיתופי פעולה בין רשויות מקומיות וביוזמות חינוכיות ותרבותיות עכשוויות. המשתתפים שמעו את נציגיהם של ארגונים חברתיים, מוסדות תרבות, מוזיאונים, מוסדות אקדמיים ורשויות מקומיות משתי המדינות. אחד הנושאים המרכזיים היה שיתוף הפעולה בין ערים ורשויות מקומיות בפולין ובישראל, והמשך פיתוחן של שותפויות עירוניות הבונות זה שנים גשרים בין שתי החברות.
אחד מרגעי השיא של האירוע היה המושב „מורשת בפעולה: שימור והשבת הזיכרון היהודי בפולין בת זמננו”, שבו הוצגה פעילותם של המוסדות המרכזיים בוורשה העוסקים בתיעוד, מחקר והנגשת ההיסטוריה של יהודי פולין. המשתתפים האזינו לנציגי הנהלות מוזיאון POLIN לתולדות יהודי פולין, המכון היהודי ההיסטורי ע"ש עמנואל רינגלבלום ומוזיאון גטו ורשה. האורחים מפולין הציגו פרויקטים חינוכיים, מחקריים ותערוכתיים, לצד פעילויות עכשוויות לשימור המורשת היהודית ולהנצחת נוכחותם רבת השנים של היהודים בפולין. במסגרת המושב הוצגה גם אפליקציית Alex Dancyg Guide, המנגישה את מורשתו של ההיסטוריון והמחנך הבולט אלכס דנציג ומקדמת ידע על ההיסטוריה הפולנית-יהודית המשותפת ועל דיאלוג בין-תרבותי. את המפגש הנחה רדוסלב וויצ'יק, סגן מנהל המכון הפולני בתל אביב. המושב זכה להתעניינות רבה מצד הקהל והיווה תרומה משמעותית לדיון על דרכים עכשוויות לשימור הזיכרון והמורשת.
חלק בלתי נפרד מהכנס היה התוכנית האמנותית. היום הראשון נחתם בקונצרט „יוצאים מן הצללים” בביצוע אלכסנדרה דמובסקה-מדייסקה וויצ'ך פירץ', שהציג יצירות של מלחינים פולנים-יהודים. ביום השני, במסגרת שנת אנדז'יי ויידה, הוקרן הסרט התיעודי „דיבוק” בבימויו של עמי תדאוש דרוזד, המתאר את עבודתו של גדול הבמאים הפולנים על המחזה של שמעון אנסקי בתיאטרון הבימה בתל אביב בשנת 1988.
הוועידה יצרה מרחב להחלפת ידע וניסיון, ליצירת קשרים חדשים ולדיונים על עתיד שיתוף הפעולה בין פולין לישראל. מספר המשתתפים הגבוה, הרמה המקצועית של הדיונים והמעורבות הפעילה של הקהל הדגישו את הצורך בהמשך קיומן של יוזמות מסוג זה, המחזקות את היחסים ההדדיים ומאפשרות לטפח יחד את המורשת המשותפת המחברת בין פולין לישראל.
על חשיבותה יוצאת הדופן של הוועידה מעידות גם הודעות התודה וההערכה הרבות שהגיעו למכון הפולני בתל אביב לאחר סיומה. רבים מהמשתתפים ציינו כי הייתה זו היוזמה הראשונה מסוגה בישראל, אשר ריכזה בהיקף כה רחב נציגים של קהילות יוצאי פולין, ארגונים קהילתיים, מוסדות ואנשים הפועלים לשימור המורשת הפולנית-יהודית. בשיחות ובתגובות עלתה שוב ושוב הקריאה להמשיך את הפרויקט ולקיים את הוועידה מדי שנה. המשתתפים הדגישו כי האירוע יצר מרחב חיוני למפגשים, לשיתוף ניסיון, לבניית שותפויות חדשות ולחיזוק הקשרים בין אנשים המאוחדים בזיכרון פולין ובמחויבות לשימור המורשת המשותפת עבור הדורות הבאים.
אנו מזמינים אתכם לעיין בתוכנית המלאה של הכנס באתר המכון הפולני.

