Polskie ślady w Mieście Hebrajskim – prelekcja z zakresu urbanistyki i architektury
10 maja 2023 r. odbędzie się wyjątkowy wieczór poświęcony mniej znanej historii polskiego wkładu w wizerunek
Miasta Tel Awiwu.
W wieczorze, który odbędzie się w Domu Lieblinga (przy ul. Idelsona 29 w Tel Awiwie), wystąpią badacz Narodowego
Instytutu Architektury i Urbanistyki dr Artur Tanikowski, izraelski badacz architektury i kurator Michael Jacobson oraz
Jeremy Hoffman, kierownik miejskiego Wydziału Ochrony Zabytków.
W ramach prelekcji dr Tanikowski zaprezentuje swój krótkometrażowy film dokumentalny (w języku hebrajskim) pt. „Orzeł i skrzydlaty
wielbłąd” opowiadający o Targach Lewantyjskich i wyjątkowej historii pawilonu polskiego podczas tych wyjątkowych targów
odbywających się w Białym Mieście. Film Tanikowskiego śledzi m.in. losy polskich, żydowskich oraz polsko-żydowskich architektów
zaangażowanych na przestrzeni lat w budowę pawilonów targowych.
Targi Lewantyjskie, działające w Tel Awiwie od połowy lat 20. ubiegłego wieku, stały się w latach 30. wzorem obfitości, dobrobytu,
regionalnej równowagi i wolnego handlu między Wschodem a Zachodem, między starym a nowym światem, między krajami pochodzenia
i nowymi kierunkami osadnictwa. Celem targów, których symbolem był skrzydlaty wielbłąd, było wzmocnienie więzi gospodarczych z
Bliskim Wschodem, a zwłaszcza relacji z ludnością żydowską pod mandatem brytyjskim.
W 1932 r. wiele pawilonów targowych przyjęło modernistyczną formę. Pawilon Polski różnił się od pozostałych, będąc zbudowany na
kształt zakopiańskiego schroniska.
Ówczesna Polska międzywojenna zabiegała o uznanie na arenie międzynarodowej i starała się wyrażać swoją tożsamość środkami
kulturalnymi i artystycznymi. Kraj, którego symbolem narodowym jest biały orzeł, chciał to zrobić w szczególny sposób: z jednej strony
twórcy pawilonów wykorzystali elementy zaczerpnięte z kultury ludowej, narodowego stylu Polski. Z drugiej strony wykazali się
świadomością istniejących trendów i postawili sobie za cel przedstawienie polskiej wersji stylu międzynarodowego, głównie po to, aby
przekazać wiadomość, że Polska przechodzi proces modernizacji. Połączenie klasycznego folku i nowej nowoczesności.
Prelegenci przyjrzą się relacjom populacji żydowskiej pod mandatem brytyjskim, wraz z nowym państwem polskim, zamanifestowanych
m.in. właśnie podczas Targów Lewantyjskich.