15.12.2024 Muzyka

Świąteczna magia dźwięków

Kwartet Smyczkowy MACV Warszawskiej Opery Kameralnej i goście Joanna Lalek, mezzosopran, Maria Wilgos, teorba

Instytut Polski w Duesseldorfie i dziekan kościoła katolickiego w Duesseldorfie wraz z parafią St. Lambertus zapraszają na koncert wigilijny Kwartetu Smyczkowego MACV Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Joanny Lalek, mezzosopran, Marii Wilgos, lutnia

Niedziela, 15. 12.2024, g. 19.00, Wstęp wolny

Kościół St. Lambertus, Stiftsplatz 7, 40213 Düsseldorf

Kwartet Smyczkowy MACV: Grzegorz Lalek – 1. skrzypce/ Ewa Chmielewska – 2. skrzypce / Marcin Stefaniuk – altówka/ Jakub Kościukiewicz – wiolonczela

Joanna Lalek, mezzosopran / Maria Wilgos, lutnia (teorba)

Joanna Lalek
Joanna Lalek, mezzosopranistka, ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Występowała na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. Festiwalu „Kolory Polski” oraz Barokowym Festiwalu Operowym „Dramma per Musica”. Współpracuje z zespołami, takimi jak Ensemble Hyacinthus, Kwadrofonik, oraz Royal Baroque Ensemble. Zajmuje się również jazzem i muzyką gospel. W 2021 roku nagrała monograficzną płytę z kompozycjami Władysława Szpilmana. Współpracowała także przy premierze kompozycji Jerzego Maksymiuka.

Maria Wilgos
Maria Wilgos gra na lutni renesansowej, barokowej, gitarze barokowej, klasycznej oraz teorbie. Kształciła się w Akademii Muzycznej w Krakowie i Bydgoszczy. Otrzymała stypendium Rektora za wybitne osiągnięcia artystyczne, a w 2016 roku ukończyła studia z wyróżnieniem. Jest aktywną solistką i kameralistką, koncertującą w Polsce i za granicą. Współpracowała z wieloma uznanymi zespołami muzyki dawnej, m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Arte Dei Suonatori, MACV. Brała udział w nagraniu sześciu płyt CD i występowała na licznych festiwalach, takich jak Festiwal Bachowski w Świdnicy czy Kromer Festival. Maria Wilgos angażuje się również w edukację muzyczną i prowadzi zajęcia w klasie gitary klasycznej. Prywatnie jest mamą dwójki dzieci.

Grzegorz Lalek
Grzegorz Lalek, skrzypek, ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. Współpracuje z zespołami, takimi jak Ensemble Hyacinthus, Royal Baroque Ensemble oraz Orkiestra ADRIA. Jako koncertmistrz MACV przy Warszawskiej Operze Kameralnej występuje jako solista i prowadzi koncerty. Jego pasją jest również gra na mandolinie. Wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Regularnie wykonuje solowe partie w operach Mozarta i Vivaldiego.

Ewa Chmielewska
Ewa Chmielewska ukończyła Królewskie Konserwatorium w Hadze w klasie skrzypiec barokowych. Brała udział w licznych kursach interpretacji muzyki dawnej pod kierunkiem mistrzów, takich jak Simon Standage czy Agata Sapiecha. Koncertowała z wieloma brytyjskimi zespołami, m.in. Academy of Ancient Music, oraz współpracowała z polskimi zespołami, takimi jak Wrocławska Orkiestra Barokowa, Royal Baroque Ensemble i Arte dei Suonatori. Od 2005 roku jest członkinią, a od 2024 roku z-cą koncertmistrza orkiestry MACV przy Warszawskiej Operze Kameralnej, a także koncertuje we Francji, Holandii i Niemczech.

Marcin Stefaniuk
Marcin Stefaniuk jest liderem sekcji altówek Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w Warszawskiej Operze Kameralnej. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina, a także studia podyplomowe we Wrocławiu. Współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz Royal Baroque Ensemble. Nagrał ponad 50 płyt CD, z których jedna zdobyła Złotego Orfeusza we Francji. Od wielu lat zajmuje się produkcją i koordynacją koncertów. Pełni funkcję inspektora orkiestry MACV od 2018 roku.

Jakub Kościukiewicz

Jakub Kościukiewicz, urodzony we Wrocławiu w 1979 roku. Wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa T. Kamińskiej) oraz Guildhall School of Music&Drama w Londynie (klasa A. McGillivray). Lekcje pobierał ponadto u Ch. Kyprianides, R. Zipperlinga, J. Ward-Clarke, J. ter Linden’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra, Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, orkiestrą FAMD.PL, Hyacinthus, Violin Consort, Starck Compagnay, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Warsaw Harmony, Capella 1547, La Tempesta, Cappella dell’Ospedale della Pietà, Il Giardino d’Amore, Capella Regia Polonia, Goldberg Baroque Ensemble, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, a także z belgijskim zespołem Les Muffatti oraz włoskim. Sezione Aurea. Współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową, Royal Baroque Ensemble oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Barokowej, gdzie jest koncertmistrzem. Prowadzi klasy vc barokowej, zespołów muzyki dawnej oraz orkiestrę barokową na AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w ZPSM im F. Chopina w Warszawie. Jest regularnie zapraszany jako wykładowca podczas Metodycznych Kursów Wykonawstwa Muzyki Dawnej w Warszawie. Inicjator Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej oraz założyciel i kierownik artystyczny łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Jakub gra m.in. na kopii wiolonczeli M. Goffrillo z 1693 roku zbudowanej przez B. Muthesiusa, na anonimowym instrumencie meklemburskim (1780) oraz na instrumencie G. S. Liebicha (1790).

Program koncertu:

Scheduled Muzyka