13.05.2025 - 17.10.2025 Sztuka

Przemek Dzienis – Dobry żal / Good Grief

Erste Ausstellung von Przemek Dzienis in Deutschland.

Wystawa: Przemek Dzienis – Dobry żal / Good Grief

Aranżacja artystyczna wystawy: Adam Mazur, kurator

wernisaż: piątek, 9 Maj 2025, g. 19:00

Galeria Instytutu Polskiego w Duesseldorfie, Citadellstr. 7

Godziny otwarcia: wt / śr / pt w godz.: 11 – 17; czw. w godz.:11 – 19

Wystawa powstała we współpracy z inLodz21 / Kamienica Hilarego Majewskiego i  Fotofestiwal Łódź

Czas trwania wystawy: 13.05. – 17.10.2025

Wystawa nowych, osobistych prac Przemka Dzienisa, jednego z najciekawszych współczesnych polskich fotografów i filmowców.

Pierwsza w Niemczech wystawa Przemka Dzienisa jest osobistą, wręcz intymną podróżą w głąb pamięci artysty, który znany jest publiczności przede wszystkim ze swoich zdjęć oraz filmów, zarówno tych artystycznych, jak i komercyjnych. Wprawdzie na Dobrym żalu można zobaczyć fotografie, ale głównym medium jakim posługuje się Dzienis jest obiekt. Niewielkich rozmiarów rzeźby, zdjęcie, filmy, nagrania audio składają się na wystawę, która, jak deklaruje artysta „jest refleksją na temat przemijających wspomnień, zapisków w pamięci”. Dzienis przekształca wspomnienia w obrazy a następnie w obiekty, które „nie są reprezentacją zaistniałych sytuacji, są natomiast wyabstrahowanymi z rzeczywistości pojedynczymi impulsami, które w umyśle łączą się i zmieniają znaczenia”. Dobry żal to wystawa premierowo pokazywana w Kamienicy Hilarego Majewskiego w Łodzi i współprodukowana przez Fotofestiwal, najważniejszego wydarzenia fotograficznego w Polsce i w regionie. Ekspozycja w Dusseldorfie jest powiększona niemal dwukrotnie względem edycji polskiej i stanowi spełnienie marzeń artysty, dla którego Szkoła Düsseldorfska od czasów studenckich była inspiracją i punktem odniesienia. Artysta przekracza konwencjonalne rozumienie fotografii, koncentrując się na pracy pamięci, dobrych i złych wspomnieniach, którym towarzyszą ambiwalentne emocje. Dzienis zawsze podchodził do obrazu z dystansem, inscenizował i konstruował bardziej niż dokumentował. Dobry żal to surrealistyczne doświadczenie przypominające wizytę w gabinecie osobliwości, oglądanie ekscentrycznej kolekcji dziwnych fetyszy. Na tej nietypowej wystawie po zdjęciach pozostało jedynie wspomnienie.

from to
Scheduled Sztuka