11.10.2021 - 24.10.2021 Aktualności, Sztuki wizualne

Polska marka ORSKA jewelry

Wystawa fotograficzna „Zrównoważona moda i design w krajach V4”, organizowana przez Instytut Liszta | Hungarian Cultural Institute z okazji przewodnictwa Węgier w Grupie Wyszehradzkiej.

LOKALNE RZEMIOSŁO

Wiele lat temu, kiedy Anna Orska zakładała firmę, chciała nie tylko projektować, ale także pracą rąk tworzyć przedmioty, które wymyśliła. Chciała być blisko, kiedy płaski rysunek nabierał realnych, trójwymiarowych kształtów. Z czasem dołączyła do niej grupa jubilerów, rzemieślników, pasjonatów. Mistrzów w swoim fachu. Dzięki pracy tych utalentowanych twórców biżuteria ORSKA powstaje w warsztacie marki w Poznaniu. Wytwarzana ręcznie w limitowanych ilościach, nie jest produktem masowym, lecz unikatowym, wykonywanym ze starannością i czułością przez wiele godzin. W ORSKA wiemy, że ta praca ma wysoką wartość, a specjalistyczną wiedzę i umiejętności należy rzetelnie honorować.

PONADSEZONOWOŚĆ

Nadmierna, nieprzemyślana konsumpcja nie jest zgodna z DNA marki. W ORSKA zależy nam, by klienci sięgali po nasze projekty w sposób przemyślany i zrównoważony. Biżuteria jest nośnikiem pięknych emocji, a z czasem i wspomnień. Ma służyć przez więcej niż jeden sezon. Z tego też powodu eksperymentujemy z formą i materiałem tworząc ponadczasowe wzory, których oryginalność nie zależy od sezonowych mód i trendów. Chcemy pomóc naszym klientom wyrazić siebie, podkreślić charakter i budować styl, który szybko nie przeminie.

POPULARYZAJCA RZADKICH TECHNIK

Raz w roku Anna Orska wyrusza w podróż projektową w poszukiwaniu rzadkich, czasem wymierających rzemiosł oraz oryginalnych materiałów. W warsztatach świata spędza kilka tygodni ucząc się od podstaw wybranej techniki oraz projektując nową kolekcję biżuterii. Do tej pory projektantka rzeźbiła w bawolim rogu na Bali, repusowała srebro w Nepalu, cierpliwie polerowała kilkanaście warstw laki w Wietnamie.  Udała się także w Wysokie Andy, gdzie w małej społeczności tkała bransoletki i naszyjniki, a w Meksyku zgodnie ze sztuką alebrijes zdobiła biżuterię wyciosaną w drewnie kopalowym. Każda kolekcja to hołd złożony odległej kulturze, który przyczynia się do jej popularyzacji w Polsce. Produkty tworzone są z poszanowaniem miejscowych tradycji, a rzemieślnicy wynagradzani zgodnie z europejskimi standardami. Anna Orska każdorazowo szuka nie tylko warsztatów, ale także ciekawych opowieści. To ludzie, których spotyka na miejscu nadają sens tym wyprawom.

ODOWIEDZIALNOŚĆ I ZAANGAŻOWANIE

Każdego roku wspieramy ważne inicjatywy i organizacje, których misja bliska jest temu, w co wierzymy. Jako marka świadoma i odpowiedzialna społecznie uważamy to za swój obowiązek. Jesteśmy dumni, że nasz drobny gest pomaga budować potrzebną i pożyteczną całość, że razem z ludźmi, którzy nie boją się poświęcać swojego czasu dla wspólnego dobra, stawiamy kroki na ścieżce prowadzącej do ważnego celu. Kiedyś biżuteria z kolekcji Apis wespół z Greenopeace popularyzowała adopcję pszczół a naszyjnik OSCAR z kolekcji Love pomagał bezpańskim psiakom. Obecnie razem z Tatrzańskim Parkiem Narodowym stworzyliśmy biżuteryjną wersję miłośny górskiej, tradycyjnej tatrzańskiej rośliny, której zadaniem jest szerzyć wiedzę o odpowiedzialnym zachowaniu w górach. Wspieramy także Fundację Mare, która dba o czystość Bałtyku, przekazując jej całkowity zysk ze sprzedaży pinów z kolekcji New Stone.

UP-CYCLING

Anna Orska jest pionierką up-cyclingu w polskim jubilerstwie. Pierwsza biżuteria, którą stworzyła pod własnym szyldem, powstała z nikomu już niepotrzebnych żeglarskich i alpinistycznych lin. Od tego czasu wykorzystywanie oryginalnych komponentów stało się jej znakiem rozpoznawczym. Przez jedenaście lat funkcjonowania ORSKA w swoich kolekcjach wykorzystywała już m.in. fragmenty zastawy stołowej, okucia od mebli, mechanizmy przedwojennych zegarków, ołowiane żołnierzyki, stare monety, elementy elektroniki komputerowej i telefonicznej oraz części samochodowe.

W ZIELONĄ STRONĘ

Troska o planetę i środowisko są dla ORSKA szczególnie ważne. Dlatego zmieniliśmy opakowania na bardziej przyjazne środowisku i staramy się nie używać w firmie jednorazowego plastiku. Wierzymy, że małe kroki mają ogromne znaczenie, bo ich suma może przynieść realną zmianę. Skoro możemy wybierać, staramy się wybierać mądrze. Dlatego tworząc linię torebek zamiast po skórę zwierzęcą sięgnęliśmy po wegański materiał wykonany z roślin i owocowych odpadów. Nowe materiały mogą być nieoczywistym rozwiązaniem oczywistych problemów, dlatego w ORSKA przekształciliśmy poprzemysłowy plastik w syntetyczny kamień. Opatrzony pieczęcią, informującą o jego pochodzeniu –„made by Homo Sapiens”, przypomina, że nasze dzieła to też nasza odpowiedzialność. Czarna bryła z dodatkiem opiłków mosiądzu (zebranych z rękawów jubilerskich) jest sercem kolekcji New Stone.

 

www.orska.pl / orskastore.com

www.facebook.com/ORSKA.bizuteria

instagram.com/orska_official

Kontakt: Monika Pawłowska monika@orska.pl, tel. 500 155 900

 

Wystawę można obejrzeć na skwerze “Kristal” do 24 października 2021 r.

 

from to
Scheduled Aktualności Sztuki wizualne