W dniach 6 – 9 grudnia w Teatrze X w Tokio odbyły się spektakle pt. „Tańczyć Konrada” w wykonaniu wizytującego w Japonii polskiego Teatru Wierszalin, założonego w 1991 r. przez reżysera Piotra Tomaszuka w miejscowości Supraśl pod Białymstokiem.
„Tańczyć Konrada” to „Wielka Improwizacja” z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza w aktorskiej interpretacji Rafała Gąsowskiego i Dariusza Matysa z Teatru Wierszalin, wzbogacona o improwizacje baletowe artysty Polskiego Baletu Narodowego Bartosza Zyśka oraz fortepianowe Aleksandry Świgut (zdobywczyni II nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie).
Pokazom towarzyszyły spotkania z twórcami spektaklu oraz wystawa fotografii Magdaleny Rybij. Wystawa przedstawiała impresje fotograficzne wykonane w trakcie trzech improwizowanych sesji „Tańczyć Konrada” w Teatrze Wierszalin na festiwalu „Miedzy wierszami 2022” w Supraślu. Fotografie zostały utrwalone na surowych drewnianych deskach z Puszczy Knyszyńskiej.
Dzięki projektowi „Tańczyć Konrada w Tokio” powstało pierwsze w historii tłumaczenie fragmentów III części „Dziadów” Adama Mickiewicza na język japoński. Tłumaczenie obejmuje wstęp do części III, „Wielką Improwizację” oraz „Widzenie księdza Piotra”. Tłumaczenia dokonał wybitny japoński profesor Tokimasa Sekiguchi (laureat m.in. Nagrody Transatlantyk).
Była to druga wizyta w Japonii zespołu teatralnego Wierszalin po 10 latach, który w 2013 r. pokazał spektakl pt. „Traktat o Manekinach”.
Projekt „Tańczac Konrada” Teatru Wierszalin w Japonii został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Tokio.
Zdjęcia: Magdalena Rybij oraz IP Tokio