Udział polskich artystów w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki BIWAKO BIENNALE 2022
8.10 rozpoczęła się 10.edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Biwako Biennale w Japonii (do 27.11). Festiwal odbywa się w miastach Omihachiman i Hikone, a także na wyspie Okishima w prefekturze Shiga nad jeziorem Biwako. Ma na celu „ożywienie społeczności” historycznych miasteczek poprzez przekształcenie przez artystów tradycyjnych, opuszczonych domów w miejsca sztuki współczesnej, ponowne odkrycie ich uroku i przekazanie ich przyszłym pokoleniom.
Festiwal zgromadził elitarne grono 81 artystów z Japonii i z zagranicy. Polskę reprezentowała Gabriela Morawetz – artystka pochodząca z Rzeszowa, obecnie mieszkająca w Paryżu. Gabriela Morawetz jest artystką znaną w Japonii; w 2020 r. zaprezentowała wspólnie z japońskim artystą Masato Tanaką wystawę „Zostaw drzwi uchylone” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.
W ceremonii otwarcia w dn. 7.10 wzięli udział burmistrz Omihachiman – Osamu Konishi oraz dyrektor festiwalu – Yoko Nakata. Organizatorem Biwako Biennale jest Japan Arts Council i Agency for Cultural Affairs.
Biwako Biennale jest ważnym, międzynarodowym wydarzeniem w życiu kulturalnym Japonii. Instytut Polski w Tokio od lat wspiera udział polskich artystów w festiwalu. Podczas tegorocznego wydarzenia wystąpił polski kwartet smyczkowy ReVerb Ensemble, prezentując specjalnie skomponowane na tę okazję utwory najnowszej polskiej muzyki (www.reverbensemble.com). W przygotowaniu ekspozycji festiwalowych pomagali także polscy studenci z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi – Maciej Sikora i Maciej Łupiński.
Więcej informacji o Biwako Biennale: https://energyfield.org/biwakobiennale/en/
Zdjęcia: Instytut Polski w Tokio; Maciej Sikora/Maciej Łupiński.
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/1-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/2-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/3-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/4-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/5-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/6-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/7-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/8-1-scaled.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/9-1.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/10-1.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/11-1.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/b7d135eb-e590-483d-bc1f-25ffd6e3c5f8.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/ca5bcde5-9213-4a8b-9810-2145e6a8f4a8.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/06581484-de79-4730-9ab5-dc13e8314635.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/af27e147-537a-4e4e-96b3-3d72eed9b827.jpg)
![](https://instytutpolski.pl/tokyo/wp-content/uploads/sites/22/2022/10/IMG_3390.jpg)