Wystawa „Wajda” w Narodowym Archiwum Filmowym Japonii
10 grudnia, w Narodowym Archiwum Filmowym Japonii (NFAJ) w Tokio miał miejsce wernisaż wystawy „Wajda”, poświęcony jednemu z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych i teatralnych, laureatowi Oscara za całokształt twórczości, twórcy tak legendarnych dzieł jak ”Popiół i diament” (1958), „Człowiek z żelaza” (1981), „Danton” (1982) czy „Korczak” (1990).
W ceremonii otwarcia wystawy udział wzięli: dyrektor NFAJ Hisashi Okajima, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska, dyrektor Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie Katarzyna Nowak, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Olga Wysocka oraz kurator wystawy prof. Rafał Syska, który oprowadził gości po ekspozycji.
Na multimedialnej wystawie monograficznej, którą będzie można oglądać do 23 marca 2025 r., zaprezentowane zostały pamiątki po reżyserze, znajdujące się w zbiorach Archiwum Andrzeja Wajdy w Muzeum Manggha, w tym listy, szkice i notesy, a także obiekty z innych instytucji, takie jak fotosy, plakaty, kostiumy oraz nagrody: Oscar za całokształt twórczości i Złota Palma z Cannes za „Człowieka z żelaza” (1981).
Wystawa została podzielona na 6 sekcji. Pierwsza z nich to „mity dzieciństwa”, które prezentującą zachwyt nad XIX-wieczną Polską, który ukształtował ducha Wajdy i znalazł swój wyraz w jego filmach. Kolejna to „piekło”. Ukazuje ona sposób, w jaki Wajda przedstawiał Polaków stawiających opór nazistowskiej okupacji, m.in. poprzez przywołanie filmu „Popiół i diament”. Sekcja „nowa fala” przedstawia Wajdę jako lidera „polskiej szkoły”, wchodzącej w skład „nowej fali”, która pod koniec lat 50. zrewolucjonizowała światowe kino. „Rewolucja” to sekcja poświęcona współpracy Wajdy z ruchem robotniczym „Solidarność” i podkreślającą jego udział w transformacji systemu politycznego w Polsce. Inną stronę filmów Wajdy – spokój i nostalgię – ukazuje sekcja (nie)śmierć. Ostatnia część wystawy to „w Japonii”, nawiązująca do głębokiej relacji łączącej reżysera z Japonią.
Głównym organizatorem wystawy jest Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, współorganizatorami: Instytut Adama Mickiewicza oraz Narodowe Archiwum Filmowe Japonii w Tokio, partnerami zaś Muzeum Narodowe w Krakowie i Instytut Polski w Tokio.
Przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz objęte honorowym patronatem Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej.
Ekspozycji towarzyszy przegląd 14 filmów Andrzeja Wajdy (10-26.12.2024), realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i Instytutem Polskim w Tokio.
Zdjęcia: Instytut Polski w Tokio