Wernisażem w dn. 15 listopada rozpoczęła się wystawa „Warszawa. Feniks z popiołów” w odrestaurowanym budynku dawnego Banku Japonii Oddział w Hiroszimie, który przetrwał zrzucenie bomby atomowej na miasto w sierpniu 1945 r.
Projekt został zrealizowany przez Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Instytutem Polskim w Tokio oraz z Urzędem Miasta Hiroszimy. Wystawa została objęta patronatem premierów Polski i Japonii. Podczas ceremonii otwarcia, głos zabrał ambasador RP w Japonii Paweł Milewski, który odczytał list prezydenta RP Andrzeja Dudy skierowany do uczestników wernisażu, a także wiceburmistrz miasta Hiroszimy Kenichi Susume, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Barbara Schabowska, zastępca dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego Paweł Ukielski oraz dyrektor Instytutu Polskiego w Tokio Urszula Osmycka. W ceremonii wziął również udział honorowy konsul generalny RP w Hiroszimie Tomohide Karita oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Hiroszimy, dziennikarze, mieszkańcy miasta i sympatycy Polski.
Wystawa, złożona z ponad 70 paneli, trzech gablot z eksponatami, dwóch kiosków multimedialnych oraz pokazu filmów, ukazuje losy Warszawy w trzech okresach. Rozpoczyna się od ukazania Warszawy przedwojennej – dynamicznie rozwijającej się europejskiej stolicy, z bogatym życiem kulturalnym i rozrywkowym. Kolejne części wystawy przedstawiają Warszawę okupowaną przez Niemców: politykę hitlerowców wobec ludności żydowskiej i polskiej, terror uliczny oraz życie mieszkańców w ekstremalnych warunkach. Miasto jest też prezentowane jako stolica Polskiego Państwa Podziemnego z jego tajnymi strukturami, administracją, mediami, edukacją, organizacją „Żegota”, wojskiem i akcjami prowadzonymi przez Armię Krajową. Kulminacją opowieści jest Powstanie Warszawskie. Wystawa zawiera wspomnienia uczestników Powstania oraz eksponaty z powstańczej Warszawy: biało-czerwoną opaskę na ramię, skrzynkę Poczty Polowej i kenkartę dowódcy AK gen. Tadeusza Komorowskiego „Bora”. W tej części wystawy prezentowany jest również film „Miasto ruin”, ukazujący doszczętnie zniszczone miasto w 1945 roku. Ostatni fragment ekspozycji poświęcono powojennemu odrodzeniu miasta, które – niczym Feniks z popiołów – powstało z gruzów wysiłkiem społeczeństwa, by stać się dziś nowoczesną metropolią.
Z okazji wernisażu wystawy, 15 listopada wieczorem odbył się galowy koncert fortepianowy Marka Brachy w Gewand Halle. W programie koncertu znalazły się utwory polskich kompozytorów z okresu przedwojennego: Ignacego Jana Paderewskiego i Aleksandra Tansmana, wojennego: Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana oraz powojennego: Witolda Lutosławskiego i Grażyny Bacewicz, a także utwór japońskiego kompozytora Hikaru Hayashi „Warszawianka Variations”. Budowa repertuaru koncertowego, tworzącego tryptyk – nawiązywała bezpośrednio do kompozycji wystawy „Warszawa. Feniks z popiołów”.
Kolejne wydarzenie towarzyszące wystawie to przegląd filmów o tematyce powstańczej, który miał miejsce w dn. 17 – 19 listopada w Bibliotece Kinematograficznej i Audiowizualnej Miasta Hiroszimy. Pokazy filmów: „Kanał” w reżyserii Andrzeja Wajdy oraz „Miasto 44″ i dokumentu „Powstanie Warszawskie” w reżyserii Jana Komasy poprzedziły wprowadzenia reprezentantów Muzeum Powstania Warszawskiego.
Ekspozycja „Warszawa. Feniks z popiołów” będzie dostępna w Hiroszimie dla publiczności do 5 lutego 2024 r.
W ramach przedsięwzięcia wydany został katalog w wersji językowej japońsko-angielskiej. Osoby zainteresowane uczestnictwem w oprowadzaniu po wystawie z przeszkolonym przez MPW japońskojęzycznym przewodnikiem mogą odnaleźć informacje na ten temat w specjalnie przygotowanej zakładce strony MPW w języku japońskim: www.warsaw1944.jp.
W ramach kampanii promocyjnej, w głównym pasażu handlowym w Hiroszimie umieszczonych zostało kilkadziesiąt plakatów informujących o wystawie.
Wideorelacja Muzeum Powstania Warszawskiego: https://youtu.be/WNwQ6hI0gPA
Zdjęcia: Instytut Polski w Tokio / Ryo Shimosaka (M-create)