13.08.2021 Aktualności, Muzyka, Wydarzenia

Wywiad z Koji Shimoda z okazji II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

W dniach od 11 do 18 września 2021 r. w Polsce w Rzeszowie odbędzie się II Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki.
Konkurs, który odbędzie się w dwóch kategoriach – fortepian i zespoły kameralne, nosi imię Stanisława Moniuszki (1819-1872) nazywanego „ojcem polskiej opery narodowej”. Organizowany od 2019 r., promuje dorobek muzyki polskiej XIX i XX wieku, zwłaszcza mniej znane dzieła polskich autorów. Konkurs jest kierowany do profesjonalistów, bez ograniczeń ze względu na wiek i obywatelstwo uczestników.
Organizatorem konkursu jest Instytut Muzyki i Tańca pod patronatem Ministerstwa Kultury,  Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Pan Koji Shimoda będzie jednym z jurorów, podobnie jak w pierwszej edycji konkursu.
W ramach promocji konkursu Instytut Polski w Tokio przeprowadził wywiad z japońskim jurorem Koji Shimoda.
*Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów Koji Shimoda.


  1. Czego się Pan spodziewa po II MKMP?

    Jestem zaszczycony, że zostałem zaproszony do jury II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki 2021, konkursu którego w pierwszej edycji również brałem udział jako juror.
    Najważniejszym polskim kompozytorem jest Chopin. Jest uwielbiany na całym świecie i skomponował wiele utworów, które wzbudzają zachwyt wśród pianistów. Na świecie znani są również tacy wspaniali współcześni kompozytorzy jak Lutosławski i Penderecki. Jednak jest wielu wybitnych polskich kompozytorów, których utwory jak i oni sami nie są tak znani w świecie.
    Obok Chopina, Szymanowski i Moniuszko zajmują znaczące miejsce jako kompozytorzy, ale oprócz nich jest w Polsce wielu twórców godnych uwagi. Z pewnością można się spodziewać, że poprzez wykonanie na tym konkursie utworów takich kompozytorów, poprzez nagrania i prezentacje za pośrednictwem internetu staną się oni bardziej znani na świecie.

2. Dlaczego zdecydował się Pan wziąć udział w pracach jury II MKMP?

Z Jarosławem Drzewieckim, który jest przewodniczącym jury konkursu, znamy się dobrze z czasów kiedy byłem stypendystą w Polsce. U jego żony, która była znaną pianistką – Tatiany Szebanowej pobierałem kształcenie pianistyczne. Bez wahania przyjąłem zaproszenie do konkursu jako juror. Co równie ważne, program konkursu składa się z utworów samych moich ulubionych polskich kompozytorów, dzięki czemu będę mógł się jeszcze bardziej zapoznać z ich twórczością.

zdjęcie: z prof. Tatianą Szebanową

3. Jakie są Pana dotychczasowe doświadczenia z muzyką polską?

Na uniwersytecie w Japonii lekcje gry na fortepianie pobierałem u prof. Lidii Kozubek. W tym czasie poznałem wiele utworów Chopina, grałem również utwory Szymanowskiego, a na egzaminie dyplomowym grałem również kompozycje Szymanowskiego. Poza tym na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie byłem uczniem znanej pianistki prof. Barbary Hesse-Bukowskiej – laureatki II nagrody na pierwszym po wojnie Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (1949 r.). W Bydgoszczy pobierałem lekcje u prof. Jerzego Sulikowskiego i prof. Tatiany Szebanowej, poznając w ten sposób wiele utworów polskich kompozytorów. Współpracowałem również z prof. Haliną Czerny-Stefańską przy wielu nagraniach, a także z jej córką prof. Elżbietą Stefańską, poznając szerokie spectrum kompozytorów z okresu przed Chopinem, takich jak Ogiński i Kurpiński, aż do współczesnych. Miałem okazję rozmawiać z Lutosławskim podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – po prostu wokół mnie była zawsze polska muzyka.

4. Czy ma Pan ulubionego polskiego kompozytora?

Tak, oczywiście przede wszystkim Chopin. Tak samo jak moja żona pianistka Takako Takahashi, która była studentką prof. Ekiera i laureatką V nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (1990 r.). Kilku moich uczniów też było uczestnikami tego konkursu pianistycznego.
Następnym moim ulubionym kompozytorem jest Szymanowski, szczególnie jego mistrzowskie dzieła jak Maski Op. 34, Metopy Op. 29 i mazurki. Cenię twórczość Bacewicz. Lubię tchnące polskością utwory Paderewskiego. Słucham także miniatur Statkowskiego i Stojowskiego.

5. Czy wcześniej uczestniczył Pan w pracach jurorskich innych konkursów muzycznych w Polsce?

Tak, w każdej edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Chopin dla najmłodszych” w Antoninie, kilka razy w Międzynarodowym Konkursie „A. Rubinstein Memoriam” w Bydgoszczy oraz w niewielkim Konkursie Fortepianowym „Gramy na 4 ręce” w Choszcznie, którego nie można porównać do takiego dużego międzynarodowego konkursu jak ten w Rzeszowie. To, że są organizowane nawet takie niewielkie konkursy pianistyczne, świadczy o tym jak szeroka jest polska kultura muzyczna.


Koji SHIMODA

Urodzony w Tokio pianista, pedagog i krytyk muzyczny. Zasiadał w jury wielu konkursów pianistycznych, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Autor artykułów i książek poświęconych w głównej mierze muzyce fortepianowej. Koncertował w krajach Europy i Japonii.

Absolwent Musashino Academia Musicae w Tokio. Jako stypendysta rządu polskiego ukończył także z wyróżnieniem studia podyplomowe na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Kształcił się u takich muzyków jak Nobuko Soma, Akiyoshi Ishiguro, Lidia Kozubek, Barbara Hesse-Bukowska, Jerzy Sulikowski i Tatiana Szebanowa. Zasiadał w jury wielu konkursów pianistycznych: Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego dla Dzieci i Młodzieży „Chopin dla Najmłodszych” w Antoninie, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Aomori (w którym pełnił rolę przewodniczącego jury), Sengawa Piano Audition w Tokio oraz w jury konkursów organizowanych przez Krajowe Stowarzyszenie Nauczycieli Fortepianu w Japonii (PTNA).

Jako pedagog prowadził przez osiem lat klasę fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie. Obecnie naucza oraz wygłasza wykłady na największych uniwersytetach muzycznych w Japonii: Shōwa Academia Musicae, Tōhō Gakuen School of Music, Soai University czy Ferris University, jak również podczas kursów muzycznych odbywających się w Miki Gakki Kaiseikan. Jest członkiem Japońskiej Federacji Muzyków oraz Krajowego Stowarzyszenia Nauczycieli Fortepianu w Japonii (PTNA). Wielu jego studentów jest laureatami międzynarodowych konkursów muzycznych w Europie (w Warszawie, Bydgoszczy, Gdańsku, Berlinie, Moskwie, San Sebastián, Porto, Livorno i Vercelli) oraz w Nowym Jorku.

 Będąc uznanym redaktorem muzycznym publikuje wiele artykułów i recenzji w japońskich czasopismach branżowych: „Record Geijutsu”, „Ongaku no Tomo”, „Musica Nova” oraz „Chopin Magazine”. Jego cykl artykułów zatytułowany Anatomia arcydzieł fortepianowych wg Kojiego Shimody, publikowanych od 2011 roku na łamach „Record Geijutsu”, jest wysoko oceniany i doceniany w środowisku pianistycznym. W jego dorobku naukowym znajduje się szereg japońskojęzycznych publikacji książkowych: Chopin – dzieła wszystkie (1997), Słownik ciekawostek konkursowych (2005), Wierność historyczna w interpretacjach muzyki Fryderyka Chopina (2010) oraz Księga chopinowska (2015). Artysta współpracuje także z mediami jako koordynator inicjatyw związanych z muzyką, a wśród realizowanych przez niego przedsięwzięć warto wymienić serial anime Las fortepianów nadawany przez japońską telewizję NHK, któremu towarzyszy seria mang o tym samym tytule. Był również opiekunem wystawy zatytułowanej Portret Chopina – wizerunki artysty na przestrzeni ostatnich 200 lat, prezentowanej w Japonii (2019-2020).
źródło informacji: https://www.konkursmuzykipolskiej.pl/juror/koji-shimoda

Scheduled Aktualności Muzyka Wydarzenia