13.01.2023 - 30.12.2023 Sztuka

Rozdział II: Zaraźliwe zajęcie. Od piktorializmu do realizmu

Interaktives E-Book über die Geschichte der polnischen Fotografie. / Interaktywny e-book o historii polskiej fotografii.

„NOTATKI Z HISTORII POLSKIEJ FOTOGRAFII”: Rozdział II: Zaraźliwe zajęcie. Od piktorializmu do realizmu:

Interaktywny e-book o historii polskiej fotografii / Interaktives E-Book über die Geschichte der polnischen Fotografie.

Rozdział II: – Ebook – Od piktorializmu do realizmu – Wersja online

Rozdział I: – E-Book – Das Zeitalter des Monochroms – Online-Version
Rozdział I: – E-Book – Das Zeitalter des Monochroms – zum Herunterladen

Drugi rozdział opowiada o emancypacji fotografii jako samodzielnej sztuki. Bohaterami drugiego rozdziału są:

Jan Bułhak (1876–1950), określany mianem ojca polskiej fotografii. Jego praca była metodyczna: rejestrował architekturę (wybrane kościoły i pałace oraz ich detale), całe kwartały dzielnic. Interesowało go wszystko, co mogło być dokumentem czasu i kultury, w której żył i pracował.

Witkacy (1885 – 1939), jego fotografie, znajdują się w największych kolekcjach sztuki oraz muzeów na całym świecie i wzbudzają ciekawość historyków z powodu nadal aktualnych środków wyrazu i wywołują emocje publiczności, zafascynowanej ekspresyjnością jego autoportretów.

Henryk Mikolasch (1876-1931) doktor dwóch fakultetów (chemii i farmacji), który uprawiał malarstwo na równi z fotografią. Prowadził Instytut Fotograficzny na Politechnice Lwowskiej, gdzie wykształcił kilka pokoleń fotografów. La Photographie Française w roku 1905 wymieniało Mikolascha wśród 9 najlepszych fotografów Niemiec i Austrii.

Zofia Chomętowska (1902-1991), która swoje pierwsze fotografie zadedykowała życiu mieszkańców Polesia (nieopodal Pińska). Jej kadry nie były stylizowane – tworzyła bezpośrednie, bezpretensjonalne portrety. 

Maria Chrząszczowa (1913-1979), która dokumentując ruiny Warszawy, a później odbudowujące się miasto i pracując aparatem średnioformatowym 6×6 cm, starannie budowała kompozycję zdjęć i szukała scen i ujęć wyrazistych formalnie.

Przełom XIX i XX wieku to prawdopodobnie ostatni moment w historii, kiedy świat wydawał się ludziom wciąż miejscem skonstruowanym głównie z tajemnic. W myśl postawy z okresu rewolucji przemysłowej, że maszyny wspierają ludzką kreatywność, fotografia była jednym z narzędzi dekonstruowania sekretów życia na Ziemi. Dzięki nowym obiektywom, wyższej czułości, poręczniejszym przenośnym aparatom i krótszym czasom naświetlenia, wykonywanie zdjęć stawało się coraz powszechniejsze. Urszula Czartoryska, autorka kultowej, polskiej publikacji Przygody plastyczne fotografii (pierwsze wydanie w 1965) określa ten nabierający tempa proces „zaraźliwym zajęciem”.

Na interaktywną publikację, poza tekstem głównym i statycznymi ilustracjami archiwalnymi składają się elementy takie, jak:

  • Sekwencje wideo animujące archiwalne zdjęcia, dzięki którym czytelnik lepiej rozumie fotograficzną materię XIX-wiecznych obrazów
  • Interaktywne zestawienia dające wgląd w użytkowe funkcje danych fotografii
  • Moduł „Szkoła widzenia” – czyli interaktywna analiza formalna wybranych fotografii
  • Wideo wywiady ze współczesnymi ekspertami: kuratorami, kustoszami i artystami
  • Zwiastuny zapowiadające rozdział

_________________________
„NOTATKI Z HISTORII POLSKIEJ FOTOGRAFII”

Publikacja Multimedialna / interaktywny e-book o historii polskiej fotografii w języku polskim i niemieckim

Scenariusz: Ania Diduch i Wojtek Wieteska

Tekst: Ania Diduch

Merytoryka i wybór materiałów ilustracyjnych: Ania Diduch i Wojtek Wieteska

Realizacja zwiastunów, animacji i multimediów: Wojtek Wieteska
Koordynacja projektu: Monika Kumięga i Monika Werner, Instytut Polski Düsseldorf

Produkcja: Instytut Polski w Düsseldorfie  

Foto: Strona tytułowa – w grafice  wykorzystano fragmenty fotografii.

from to
Scheduled Sztuka

Noc Muzeów – 20-lecie Polski w Unii

Bogna Burska, Posters for Ukraine, Joachim Mencel, Karikaturen
27 04.2024 28 04.2024 Muzyka, Program, Sztuka

NICOLAS GROSPIERRE – Photography Degrowth 🗓

Eine künstlerische Auseinandersetzung mit der Utopie des grenzenlosen Wachstums.
17 05.2024 09 08.2024 Sztuka

Jan Lenica i Walerian Borowczyk. Filmy animowane

Höhepunkt der Ausstellung "Die Kunst der polnischen Filmplakate" Düsseldorf.
06 02.2024 Sztuka