Serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy
NICOLAS GROSPIERRE, Photography Degrowth
Piątek, 17.05.2024, g. 19.00
Galeria Instytutu Polskiego w Duesseldorfie, Citadellstr. 7, 40213 Düsseldorf
Artysta będzie obecny na otwarciu.
Kurator wystawy: Adam Mazur
Godziny otwarcia wystawy w trakcie düsseldorf photo+ Wochenende
Piątek 17. Maj, g. 18 – 21
Sobota 18. Maj, g. 12 – 16
Niedziela 19. Maj, g. 12 – 16
Czas trwania wystawy: 18.05 – 9.08.2024
Godziny otwarcia galerii: Wt – Pt g. 11.00 – 17.00
Nicolas Grospierre jest jednym z czołowych polskich artystów współczesnych. Urodzony w 1975 roku w Genewie, wychowany w Paryżu, a mieszkający w Warszawie artysta najczęściej kojarzony jest z medium fotografii, którą zajmuje się od ćwierćwiecza, ale w dorobku ma również instalacje, obiekty, książki artystyczne, czy filmy wideo.
Jednym z tematów podejmowanych przez Grospierre’a jest temat utopii nieskończonego wzrostu. Iluzoryczność modernistycznych ideałów najlepiej widać na przykładzie architektury oraz urbanistyki, które są w polu zainteresowania Grospierre’a i przyniosły mu szereg nagród m.in. Złotego Lwa na Biennale Architektury w Wenecji (wraz z Kobasem Laksą), skutkowały publikacjami takimi jak seria wydawnicza Prestel Verlag Modern Forms oraz wystawami w prestiżowych instytucjach m.in. w Architecture Association w Londynie.
Zawarta w Photography Degrowth krytyka utopii nieskończonego wzrostu nie jest totalna, nie chodzi o zniszczenie, czy zniesienie kapitalizmu, co raczej o pogłębioną refleksję, moment zastanowienia nad tym dokąd zmierza nasza cywilizacja, co należy zmienić, a co pozostawić, gdyż jest istotne, wspaniałe i zachwycające.
Każda z eksponowanych w Instytucie Polskim w Düsseldorfie prac odnosi się w przewrotny i nieoczywisty sposób do idei post-wzrostu, cyrkulując jednocześnie wokół architektury. Wystawa Photography Degrowth zawiera szereg ikonicznych fotografii i obiektów Grospierre’a, które uzupełnione są o nowe realizacje, premierowo pokazywane w Instytucie Polskim w Düsseldorfie. Oprócz prac takich jak Kolekcja, która rośnie (2014 i on-going), czy Dom, który rośnie (2012) prezentowane są obiekty BBL Unltd (2020) i Axonocity (2018). Wśród pokazywanych po raz pierwszy publicznie prac znajdują się Tetranoi (2021) i Carceri Imaginari (2022).
Każda indywidualna wystawa Nicolasa Grospierre’a stanowi autonomiczną całość skomponowaną z poszczególnych elementów, daje poczucie wejścia do innego wymiaru przestrzennego i mentalnego. To uczucie nie jest łatwe do zwerbalizowania, ale inaczej niż mogą sugerować to płaskie reprodukcje zdjęć architektury dołączane do tekstów prasowych, jest to doświadczenie zmysłowe i niepowtarzalne. Tak też jest z Photography Degrowth, przedstawieniem w spirali fotografii, która „odwzrasta”, rozwija się, zapada i meandruje, zawłaszczając przestrzeń galerii przytłacza i fascynuje niczym idea nieskończonego rozwoju, postępu i wzrostu.
Adam Mazur, kurator