Data: 13 marca 2024 – 16 marca 2024 r.
19:00 Koncert Eliot Quartet
Ludwig van Beethoven: Wielka Fuga B-dur op. 133 (1825-1826)
Witold Lutosławski: Kwartet smyczkowy (1964)
Dmitrij Szostakowicz: Kwartet smyczkowy nr 3 F-dur op. 73 (1946)
Kwartety smyczkowe Szostakowicza stały się rodzajem odosobnienia. Ze względu na dyktaturę i represyjne środki sowieckiego reżimu, muzyka kameralna została zdegradowana do najbardziej intymnego kontekstu, do jego własnej biografii.
Jego kwartety stały się rodzajem dziennika jego wewnętrznego rozwoju. Idea wyzwolenia znajduje również odzwierciedlenie w kwartetach Beethovena. Być może najsilniej w „oderwanej” Wielkiej Fudze op. 133, za pomocą której chciał wprowadzić „inny, prawdziwie poetycki element” do „tradycyjnej formy”. Polski kompozytor
Witold Lutosławski również lekceważy ustalone struktury w swoim kwartecie smyczkowym, dając wykonawcom swobodę i czyniąc ze swojego kwartetu rodzaj „płynnej rzeźby”, która przeciwstawia się ścisłej, z góry określonej formie.
Trzecia edycja cyklu „Imago Dei – Zwischentöne Polen”, który prezentuje polskich kompozytorów oraz czołowe zespoły i solistów.
Środa, 13 marca
19:30, Instytut Polski w Wiedniu
Wstęp wolny, rejestracja na event.wien@instytutpolski.pl
POLSKA KLASA KOMPOZYCJI FRANZA SCHREKERA
Koncert dyskusyjny z utworami Karola Rathausa, Jerzego Fitelberga, Władysława Szpilmana i Ignacego Strasfogla. Kolja Lessing, Frank Harders-Wuthenow i Nadja Kayali.
Około 100 lat temu Austriak Franz Schreker był jednym z najważniejszych kompozytorów operowych swoich czasów. Jako nauczyciel utorował również drogę całemu pokoleniu kompozytorów. W tym koncercie dyskusyjnym prześledzimy losy tych, których Schreker uczył w Berlinie w latach 1920-1933. Skupiamy się na jego polskich uczniach: Karolu Rathausie, Jerzym Fitelbergu, Władysławie Szpilmanie i Ignacym Strasfoglu, których muzyka została wykluczona z repertuaru przez narodowy socjalizm.
W rozmowie z Nadją Kayali i wydawcą Frankiem Hardersem-Wuthenowem pianista i muzykolog Kolja Lessing zabiera nas w fascynujący świat tych niesprawiedliwie zapomnianych kompozytorów.
OBSADA
Kolja Lessing – fortepian, rozmowa
Frank Harders-Wuthenow – rozmowa
Nadja Kayali moderacja
Sobota, 16 marca, Klangraum Krems Minoritenkirche
Bilety: tickets@noe-festival.at, 02732/908033
ŚLADAMI WOLNOŚCI
Muzyczny dzień poświęcony wewnętrznej wolności: wczesnym popołudniem seria „Zwischentöne Polen” jest kontynuowana poruszającym koncertem dialogowym. Zanim Eliot Quartet po raz kolejny odda muzyczny hołd wolności Beethovenem, Lutosławskim i Szostakowiczem, odbędzie się intermezzo: wycieczka autokarowa do Beethovenowskiego Gneixendorfu lub koncert w Archiwum Współczesności.
14:00 Koncert dyskusyjny Kolja Lessing
Polskie niuanse: Utwory Ignacego Strasfogla
Pianista Kolja Lessing zabierze nas do dźwiękowego świata polskiego kompozytora Ignacego Strasfogla, który studiował u Franza Schrekera w Berlinie, uciekł przed nazistami do Nowego Jorku i stał się sławny jako dyrygent Metropolitan Opera podczas swojej emigracji. Kolja Lessing umieści tego fascynującego kompozytora w centrum swojego koncertu dyskusyjnego.
16.00 Intermezzo A – Archiwum współczesnych
Po koncercie dyskusyjnym będziemy towarzyszyć części publiczności pieszo do Archiv der Zeitgenossen na literacko-muzyczny dialog poświęcony pamięci wielkiej austriackiej pisarki Ilse Helbich, która zmarła w styczniu 2024 roku w wieku 100 lat: Jej teksty są poszukiwaniami w najgłębszych warstwach jej egzystencji, opisanych językiem, który radykalnie wyzwolił się ze wszystkich gatunków. Lisa Hofmaninger muzycznie odzwierciedla tekst Helbich „Anderswohin”.
16:00 Intermezzo B – Śladami Beethovena
Odjazd o 16:00 od autobusu do Gneixendorf. Muzykolog i specjalista od Beethovena Manfred Permoser poprowadzi nas przez wioskę, w której Ludwig van Beethoven stworzył swoje ostatnie ważne dzieła w Schloss Wasserhof, posiadłości swojego brata Johanna, jesienią 1826 roku.
Ze względu na ograniczoną liczbę uczestników wymagana jest wiążąca rejestracja na transfer autobusem: tickets@klangraum.at lub +43(0)2732 / 90 80 3
16:00 Transfer autobusem z parkingu dworca łodziowego w Krems do Gneixendorf, w tym podróż powrotna.
19:00 Koncert kwartetu Eliot
Ludwig van Beethoven: Wielka Fuga B-dur op. 133 (1825-1826)
Witold Lutosławski: Kwartet smyczkowy (1964)
Dymitr Szostakowicz: III Kwartet smyczkowy F-dur op. 73 (1946)
Kwartety smyczkowe Szostakowicza stały się rodzajem odosobnienia. Ze względu na dyktaturę i represyjne środki sowieckiego reżimu, muzyka kameralna została zdegradowana do najbardziej intymnego kontekstu, do jego własnej biografii.
Jego kwartety stały się rodzajem dziennika jego wewnętrznego rozwoju. Idea wyzwolenia znajduje również odzwierciedlenie w kwartetach Beethovena. Być może najsilniej w „oderwanej” Wielkiej Fudze op. 133, za pomocą której chciał wprowadzić „inny, prawdziwie poetycki element” do „tradycyjnej formy”. Polski kompozytor
Witold Lutosławski również lekceważy ustalone struktury w swoim kwartecie smyczkowym, dając wykonawcom swobodę i czyniąc ze swojego kwartetu rodzaj „płynnej rzeźby”, która przeciwstawia się ścisłej, z góry określonej formie.