24.06.2025 Muzyka, Program, Sztuka, Taniec

Performance Królowczanej Smugi towarzyszący finisażowi wystawy Patryka Różyckiego

Stworzona przez Adama Piętaka audiowizualna postać Królowczana Smuga łączy surowe brzmienia gitarowe z niepokojącym głosem i podejmuje temat zapomnianych biografii z polskiej prowincji. Zachowując krytyczny dystans wobec folkloru, wykorzystuje tradycyjną estetykę, by poddać refleksji pojęcia ojczyzny, pamięci i narodowych narracji.


Data i godzina: 24.06.2025 | 18:30
Miejsce: Instytut Polski w Wiedniu, Am Gestade 7, 1010 Wiedeń
Informacje i rezerwacje: Wstęp wolny | Wymagana rejestracja: event.wien@instytutpolski.pl

Królowczana Smuga
to audiowizualna postać stworzona przez pochodzącego z Biłgoraja Adama Piętaka. Jej muzyczna narracja prowadzona jest przez zdeformowane brzmienia gitarowe, przywodzące na myśl stare, zakurzone i zaniedbane instrumenty. Towarzyszy im głos, który daleki jest od „białego śpiewu” – przypomina raczej charkot sfatygowanego włóczęgi.

Ożywianie pamięci o niemych, niewygodnych, zapomnianych lub celowo wypartych ludziach, którzy mimo wszystko nierozerwalnie związani są z kulturą Biłgoraja, staje się motywem przewodnim działań Królowczanej Smugi. Nie jest to jednak etnocentryzm – Biłgoraj to tylko punkt odniesienia i punkt wyjścia – zachęta do poszukiwania „utraconych prawd” we własnych małych ojczyznach. Smuga nie tylko dogłębnie analizuje losy swojego rodzinnego miasta, ale też – z perspektywy prowincjonalnej, wędrownej babki – pokazuje, jak trudna i pełna napięć może być relacja między przeszłością a teraźniejszością, krytycznie odnosząc się do dominującej polityki historycznej.

Zaprojektowany przez Królowczaną Smugę „patriotyczno-sportowo-etniczny” strój, inspirowany tradycyjnym ubiorem kobiecym z Biłgoraja i Tarnogrodu, stanowi karykaturalne odbicie współczesnego quasi-patriotyzmu i etnocentryzmu – w formie przypominającej wręcz fetysz. Kobiece akcenty tej kreacji podważają też hegemonię stereotypu „patrioty-mężczyzny” jako jedynej „słusznej” formy miłości do ojczyzny-matki.

To także krytyka samego folkloru, który od lat przeżywa popkulturowy renesans, a jednocześnie służy jako narzędzie konstruowania niepełnego, a przez to iluzorycznego archetypu polskiej tożsamości – pięknych, barwnych, dobrodusznych Słowian. Dla Smugi folklor to nie muzealny eksponat ani odrestaurowany skansen – folklor dzieje się tu i teraz!

Organizator: Instytut Polski w Wiedniu


Wien Modern: CHILDREN’S GAMES 🗓

Koncert „Children’s Games” łączy krótkie filmy artysty Francisa Alÿsa o bawiących się dzieciach z całego świata z nowymi utworami muzycznymi międzynarodowych kompozytorów i kompozytorek, ukazując w ten sposób, że kreatywność i zabawa są uniwersalnymi formami wyrazu.
03 11.2025 Muzyka, Program, Teatr

WIEN MODERN: PIERRE JODLOWSKI – INSULÆ 🗓

Polsko-francuski kompozytor i artysta multimedialny Pierre Jodlowski wraz z PHACE tworzy w MuTh Wien nierealną, klimatyczną instalację performatywną.
05 11.2025 Muzyka, Program

Wien Modern: TOMASZ SKWERES + KRISTINE TORNQUIST:

Premiera tragikomedii „Die Seniorenresidenz Abendsonne” („Dom spokojnej starości Abendsonne”) autorstwa Tomasza Skweresa (muzyka) i Kristine Tornquist (libretto i reżyseria) – satyryczno-filozoficznej opery o starości, śmierci, odrodzeniu i próbie zmierzenia się z losem za pomocą ludzkiej przebiegłości i humoru.
10 11.2025 17 11.2025 Muzyka, Program