7 grudnia 2022 r. w Sali koncertowej Magna Auditorium wiedeńskiego Musikverein miało miejsce prawykonanie dwóch z czterech części dzieła Piotra Tabakiernika (*1986) „Novae Sonatae Rosarii” (2020/22), skomponowanego dla skrzypaczki Jolanty Sosnowskiej.
Dziesięć sonat (Parte prima i Parte seconda) Jolanta Sosnowska wykonała na dziesięciu mistrzowskich instrumentach z warsztatu lutniczego Mariusza Kacprzaka (Warszawa) zbudowanych przez niego w latach 2014-2021, które zostały do tego projektu specjalnie przez lutnika dobrane i przygotowane.
„NOVAE SONATAE ROSARII” (pol. Nowe sonaty różańcowe) to dzieło składające się z dwudziestu jeden utworów-miniatur. W historii literatury skrzypcowej jest to wyjątkowe dzieło, które wymaga wykonania na dziewiętnastu różniących się od siebie instrumentach.
Cykl „NOVAE SONATAE ROSARII” Piotra Tabakiernika został pomyślany jako nawiązanie do tradycji wieków poprzednich. Stąd umyślne połączenie oczywistych elementów współczesności (nowe kompozycje, nowe techniki, nowe harmonie, nowe instrumenty) i elementów epok wcześniejszych (motywy gregoriańskie, struny jelitowe, granie bez podbródka oraz bez szyny-podpórki, za pomocą smyczka barokowego). Cykl jest jedynym dziełem 21 częściowym o charakterze programowym napisanym na skrzypce w ciągu ostatnich kilkuset lat.
Wykonawcy:
JOLANTA SOSNOWSKA / skrzypce
TOMASZ PIĘTAK / organy
JAN KRIGOVSKY / kontrabas i skrzypce barokowe
ANDREAS AREND / teorban i lutnia
Antyfony gregoriańskie zabrzmiały w wykonaniu SCHOLA RESUPINA (dyr. Isabell Köstler)