Coroczny Festiwal Muzyczny EUNIC stwarza ramy dla wielokulturowych połączeń między instytutami kultury i międzynarodowymi twórcami muzyki. Tegoroczny temat festiwalu to „Orbity sfer niebieskich”, bo co lepiej łączy ludzi i rozciąga się poza granice terytorialne niż niebo? Astronomia już od starożytności była inspiracją dla wielu dzieł: od harmonii sfer Pitagorasa, poprzez Symfonię Jowiszową Mozarta czy operę „Il mondo della luna” Haydna, aż po współczesne utwory Olivera Messiaena, Henryka Góreckiego, György Ligetiego czy Pink Floyd.
Liczne instytuty kultury i ambasady ustawią się od 22 do 27 maja – niczym planety na swoich orbitach – i zaproszą do zanurzenia się we wszechświecie muzycznej twórczości.
Wykład & rozmowa
Piątek, 12 maja, godz. 18:30, Obserwatorium Uniwersyteckie, Sala Wykładowa Littrow, Türkenschanzstraße 17, 1180 Wiedeń, wstęp wolny
Noc w obserwatorium: Voyager, nasz międzygwiezdny posłaniec (ENG)
W 1977 roku sonda „Voyager 1” wystartowała w swój odkrywczy lot w kosmos. Na jej pokładzie znajdowała się pozłacana miedziana płyta zawierająca grafiki oraz nagrania dźwiękowe. Podczas wykładu i dyskusji astrofizyk dr Begona Anahí Caldu Primo (Uniwersytet Wiedeński, Instytut Astrofizyki) oraz artysta i muzykolog mgr Christian Tschinkel (Uniwersytet Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu (mdw), Instytut Kompozycji, Elektroakustyki i Kształcenia Inżynierów Dźwięku) podzielą się swoimi przemyśleniami na temat tej misji i jej znaczenia dla ludzkości.
Program Instytutu Polskiego w Wiedniu:
Wtorek, 23 maja, godz. 19:00, Kościół Maria am Gestade, Salvatorgasse 12, 1010 Wiedeń, wstęp wolny
Mozart doktora Lichtenthala
Requiem Mozarta, KV 626, zostanie wykonane w wersji na kwartet smyczkowy przez Petera Lichtenthala (1778-1853). Urodzony w Pressburgu, zasłynął jako muzyk, a także lekarz i autor kilku książek – także o tematyce geograficznej i astronomicznej – w języku włoskim i niemieckim. W 1816 r. opublikował w Mediolanie biografię Mozarta, której szczególnej wagi nadała jego przyjaźń z Konstancją i jej synami Carlem i Franzem. Lichtenthal przełożył tekst muzyczny Mozarta z pierwszego wydania (Leipzig 1800) w wersji uzupełnionej przez Franza Xavera Süßmayra. Uzyskany w ten sposób Kwartet smyczkowy d-moll posłużył do zapoznania się i rozpowszechnienia tej muzyki wśród wyższych sfer w XIX wieku, podobnie jak to miało miejsce w przypadku wersji symfonii na fortepian na dwie i cztery ręce. Nawet jeśli nie można od razu zidentyfikować tekstu, muzyka nie traci swojej pierwotnej ekspresyjności. Godne uwagi jest to, jak redukcja do czterech instrumentów smyczkowych tworzy nowe momenty słuchania.
Wykonawcy: Pandolfis Consorts na instrumentach z epoki: Luís Morais – skrzypce, Ján Kružliak – skrzypce, Elżbieta Sajka-Bachler – altówka, Günter Schagerl – wiolonczela
Partnerzy: Instytutu Polskiego w Wiedniu i Instytutu Słowackiego
Czwartek, 25 maja, godz. 19:00, Instytut Polski w Wiedniu, Am Gestade 7, 1010 Wiedeń, wstęp wolny
Taniec współczesny spotyka astronomię: O obrotach sfer niebieskich
W swoim wielkim dziele „O obrotach sfer niebieskich”, wydanym po raz pierwszy w Norymberdze w 1543 roku, Mikołaj Kopernik opisał matematyczno-przyrodniczo-filozoficzny model, zgodnie z którym planety, w tym Ziemia, poruszają się wokół Słońca, a Ziemia obraca się wokół własnej osi. To rewolucyjne dzieło, które przez dziesiątki lat było uznawane za herezję, dziś jest jednym z kamieni milowych współczesnej astronomii. Współcześni tancerze i artyści dźwięku z Polski, Słowenii, Słowacji, Czech i Bułgarii czerpią z niego inspirację i interpretują teorię heliocentryczną poprzez ruch i dźwięk ziemi.
Wykonawcy: TBC
Partnerzy: Instytut Polski w Wiedniu, Słoweńskie Centrum Informacji Kulturalnej SKICA, Czeskie Centrum, Bułgarski Instytut Kultury Haus Wittgenstein.
Szczegółowy program wszystkich koncertów można znaleźć na stronie: https://www.facebook.com/EUNICAustria/