11.09.2025 - 26.10.2025 Inne

Kostium / Rzeźba / Ciało. Obiekty teatralne Kantora – wystawa w MNAC w Bukareszcie

Wizjoner. Artysta totalny. Rewolucjonista teatru. Najbardziej światowy z polskich artystów i najbardziej polski z artystów światowych. Tadeusz Kantor (1915—1990), jeden z najważniejszych twórców XX wieku, był rewolucjonistą w każdym sensie tego słowa. Założony przez niego Teatr Cricot 2, nieustannie wykraczał poza tradycyjne ramy sceny. Wystawa z kolekcji Cricoteki, prezentowana w Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej Rumunii w Bukareszcie, ukazuje fenomen Tadeusza Kantora poprzez jego obiekty teatralne — kostiumy, przedmioty, rzeźby. To one niosą w sobie nie tylko ślad spektakli, lecz także ideę i zapis procesu twórczego.

„Dzieła te nie powstały z doraźnej i przemijającej potrzeby danego spektaklu. Lecz związane są ściśle z ideami, które definiują moją twórczość. […] Posiadają wystarczającą ilość napięcia wewnętrznego i samodzielnego sensu, aby być autonomicznymi dziełami sztuki.” – Tadeusz Kantor

Punktem wyjścia wystawy jest spojrzenie na kostiumy jako autonomiczne dzieła sztuki, posiadające wystarczającą ilość napięcia, własną biografię i materialność będąc jednocześnie przedłużeniem przestrzeni, jak i ciała aktora. Waga materialności u Kantora jest szczególna. Przedmioty na scenie to nie tylko „resztki” czy „strzępy”, jak sam często mówił, ale także opowieść o ludzkiej kondycji, przemijaniu i obecności. Obiekty teatralne i kostiumy stawały się formami rzeźbiarskimi, balansującymi na granicy między ciałem a przestrzenią, między ideą a fizycznością, między pamięcią zbiorową a indywidualnością. Kostiumy, tracące formę ludzką lub te, które ją imitują, przekształcają się w pełnoprawne dzieła. To swoiste ciało-rzeźby, które zasługują na status rzeźb, będąc jednocześnie nierozerwalnie złączonymi z cielesnością aktora. Materia sceniczna, złożona z intensywnych obrazów, metaforycznych obiektów i żywego ciała, stawała się polem eksperymentu, ale i namysłu nad przemijaniem, pamięcią, śmiercią.

Obiekty prezentowane na wystawie obrazują wyjątkową zdolność artysty do tworzenia własnego teatralnego języka: niepodrabialnego, głęboko zakorzenionego w polskiej historii i doświadczeniu XX wieku. Pokazują również wrażliwość Kantora na światowe nurty artystyczne — dadaizm, informel czy konstruktywizm. Swoista rewizja materialności dokonywana przez artystę wprost odnosi się też do rumuńskiej kultury poprzez cztery kostiumy zaprojektowane przez Kantora do spektaklu „Nosorożec” (1961) na podstawie sztuki Eugène’a Ionesco w reżyserii Piotra Pawłowskiego w Starym Teatrze w Krakowie. Tym wielobarwnym, bogatym plastycznie kostiumom towarzyszą inne, bardziej osobiste realizacje – od obiektów inspirowanych Witkacym, przez papierowe kostiumy z crioctage`u „Gdzie są niegdysiejsze śniegi”, aż po instalacje pochodzące z ostatnich przedstawień Kantora zaliczanych do okresu Teatru Śmierci: „Umarłej klasy” i „Dziś są moje urodziny”. Częścią prezentacji stają się obiekty, które zrywają z tradycyjną formą kostiumu – autorska rekonstrukcja Goplany z „Balladyny” czy „Nieletnia” na stelażu.

Wystawa jest zaproszeniem do odkrywania historii teatru Tadeusza Kantora, a także prześledzenia idei, wpływów, fascynacji, które za nim stały. Ekspozycja to także przestrzeń do refleksji nad tym, jak artysta budował napięcia, jak traktował materię i formę oraz jak jego teatr przekształcał się w coś, co istnieje poza czasem – jako zbiór artystycznych przedmiotów, który do dziś pulsuje i nie przestaje oddziaływać. To właśnie tam — między żywą wyobraźnią a ciałem — rodzi się Kantorowski teatr: wizjonerska synteza formy, emocji i przestrzeni. Teatr, który nie kończy się w chwili zejścia ze sceny, lecz trwa — w materii, w pamięci, w wyobraźni następnych pokoleń.

Wernisaż wystawy odbędzie się 11 września, w godz. 19-21.

Wystawa będzie otwarta do 26 października 2025 r. Towarzyszyć jej będzie program złożony z dodatkowych wydarzeń, które zostaną zakomunikowane w późniejszym terminie na stronach mediów społecznościowych MNAC.

 

Kuratorzy: Justyna Droń, Bogdan Renczyński

Kuratorka programu towarzyszącego: Aldona Mikulska

from to
Scheduled Inne

Wystawa Guest & Host. Reclaiming Post-Industrial Futures

Między 25 lipca a 10 sierpnia 2025 warszawska artystka wizualna znana ze swoich interwencji w przestrzeni publicznej Kamila Szejnoch brała udział w rezydencji EUNIC Romania w Petrili, organizowanej w ramach projektu Reclaiming Post-Industrial Futures - serii ośmiu rezydencji artystycznych w Rumunii, które poprzez sztukę współczesną i obywatelską wyobraźnię śledziły dalsze losy przestrzeni poprzemysłowych. Wystawa Guest and Host. Reclaiming Post-Industrial Futures powstała jako podsumowanie rezydencji, w których wzięło udział dziewięciu artystów z siedmiu krajów.
17 11.2025 Inne

11 Bit Studio I gra „This War

ARCUB – Centrum Kultury Miasta Bukaresztu otwiera 8 listopada 2025 r. wystawę The Art of the Game (TAG) – pierwsze w Rumunii wydarzenie kulturalne poświęcone grom wideo i sztuce z nimi związanej. W ramach wystawy najbardziej znane polskie niezależne studio – 11 Bit Studio – zaprezentuje swoją działalność i udostępni zwiedzającym znakomitą grę „This War of Mine”.
08 11.2025 01 03.2026 Inne

Kamila Szejnoch na Guest & Host. Reclaiming

Między 25 lipca a 10 sierpnia 2025 warszawska artystka wizualna znana ze swoich interwencji w przestrzeni publicznej Kamila Szejnoch brała udział w rezydencji EUNIC Romania w Petrili, organizowanej w ramach projektu Reclaiming Post-Industrial Futures - serii ośmiu rezydencji artystycznych w Rumunii, które poprzez sztukę współczesną i obywatelską wyobraźnię śledziły dalsze losy przestrzeni poprzemysłowych. Natomiast między 31 października a 1 listopada będzie ona obecna w Bukareszcie, razem z innymi rezydentami, gdzie weźmie udział w wydarzeniu zamykającym program EUNIC.
31 10.2025 07 11.2025 Inne