THE SOUND OF DA VINCI
Sławomir Zubrzycki – viola organista (Polska)
Poniedziałek, 10 listopada, godz. 19.00, Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României
Bilety: https://tinyurl.com/DaVinciFMVB2025
***
Pod koniec XV wieku Leonardo da Vinci zaprojektował viola organista – instrument, który pod względem budowy i brzmienia wydawał się być hybrydą klawesynu, organów i violi da gamba. Instrument ten (działający i ceniony w środowisku muzycznym) stał się rzeczywistością kilka wieków później, kiedy został zbudowany przez Sławomira Zubrzyckiego.
Instrument wygląda jak klawesyn i jest wyposażony w zestaw strun. Struny te, zamiast być szarpane, naciskają na obrotowe dyski pokryte końskim włosiem – jest to ten sam mechanizm, który wytwarza dźwięk w instrumentach smyczkowych. Instrument łączy dźwięk wytwarzany przez naciskanie klawiszy z dźwiękiem podtrzymywanym (tenuto) instrumentu smyczkowego.
W przeszłości miały miejsce próby budowy tego instrumentu (w tym próba organisty z Norymbergi, prawie 100 lat po tym, jak Da Vinci stworzył szkic), ale żadna z nich nie spotkała się z uznaniem środowiska muzycznego. Dopiero w 2013 roku polski konstruktor i pianista Sławomir Zubrzycki zdołał zbudować instrument na podstawie szkiców Leonarda da Vinci. Plany i szkice instrumentu, wraz z odręcznymi komentarzami Leonarda, napisanymi lustrzanym pismem, znajdują się w Codex Atlanticus, największym zbiorze notatek Da Vinci (ponad 1000 kart), pochodzącym z lat 1489-1492.
Zafascynowany przeszłością Zubrzycki zdołał zbudować (w latach 2009–2013, po około 5000 godzin pracy) własną wersję, opierając się na planach Leonarda da Vinci, ale czerpiąc również inspirację ze szkiców innych instrumentów z lat 1575–1625.
Premiera recitali z użyciem violi organista (18 października 2013 r. w Krakowie, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa, oraz 21 października, w ramach Festiwalu Conrada) spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem.
Zapraszamy do posłuchania wyjątkowych, barwnych i zaskakujących brzmień viola organista, instrumentu, który brzmi jak cały zespół!
W programie:
Henricus Isaac (1450/55-1517) – Canzon La Martinella
Josquin des Prez (ca 1450-1521) – La plus des plus – Harmonice Musices Odhecaton
Jacob Obrecht (1456/7- 1505) – Fors seulement (Wolfenbütteler Chansonnier, No.35, 1460)
Adrian Willaert (c. 1490-1562) – Dessus le marche d’Arras -25 Galliards, Pavans and Chansons (1530)
Vincenzo Galilei (1510-1586) – Ricercar II (Valerio Dorico-Roma 1563)
Antonio Valente (c. 1520-1581) – Lo Ballo dell’Intorcia (Intavolatura de cimbalo, 1576)
Orlando di Lasso (1532-1594) – Suzanne un jour
Andrea Gabrielli (ca 1532 –1585) – CANZONI ALLA FRANCESE et RICERCARI ARIOSI:
– Tabulate per sonar sopra istromenti da tasti.
– Fantasia allegra – Canzon deta SUZANNE UN IOUR
Marco Facoli (1540-1585) – Il Secondo Libro d’Intavolatura di Balli d’Arpichordo:
– Aria della Signora Fior d’Amor
– Aria della Marchetta Saporita
– Aria della Comedia
– Padoana prima dita la Marucina
The Tabulature of Johannes of Lublin(1537-1548):
– Taniec Hajducki
– Jeszcze Marcinie
– Taniec
– Alijec Nademna Venus (Nicolaus Cracoviensis)
– Schephczyk ÿdzÿe poulÿczÿ szÿdelka noszącz
– Rex
Giovanni Picchi (1571-1643) – Ballo alla Polacha (1619)
Athanasius Kircher (1602-1680) – Modo Hypodorico
Marin Marais (1656-1728) – La Rêveuse, Le Badinage, Rondeau le Bijou, Les Folies d ‘Espagne – Pièces de Viole du Seconde Livre, 1701
Henricus Isaac (1450/55-1517) – Canzon La Martinella
Josquin des Prez (ca 1450-1521) – La plus des plus – Harmonice Musices Odhecaton
Jacob Obrecht (1456/7- 1505) – Fors seulement (Wolfenbütteler Chansonnier, No.35, 1460)
Adrian Willaert (c. 1490-1562) – Dessus le marche d’Arras -25 Galliards, Pavans and Chansons (1530)
Vincenzo Galilei (1510-1586) – Ricercar II (Valerio Dorico-Roma 1563)
Antonio Valente (c. 1520-1581) – Lo Ballo dell’Intorcia (Intavolatura de cimbalo, 1576)
Orlando di Lasso (1532-1594) – Suzanne un jour
Andrea Gabrielli (ca 1532 –1585) – CANZONI ALLA FRANCESE et RICERCARI ARIOSI:
– Tabulate per sonar sopra istromenti da tasti.
– Fantasia allegra – Canzon deta SUZANNE UN IOUR
Marco Facoli (1540-1585) – Il Secondo Libro d’Intavolatura di Balli d’Arpichordo:
– Aria della Signora Fior d’Amor
– Aria della Marchetta Saporita
– Aria della Comedia
– Padoana prima dita la Marucina
The Tabulature of Johannes of Lublin(1537-1548):
– Taniec Hajducki
– Jeszcze Marcinie
– Taniec
– Alijec Nademna Venus (Nicolaus Cracoviensis)
– Schephczyk ÿdzÿe poulÿczÿ szÿdelka noszącz
– Rex
Giovanni Picchi (1571-1643) – Ballo alla Polacha (1619)
Athanasius Kircher (1602-1680) – Modo Hypodorico
Marin Marais (1656-1728) – La Rêveuse, Le Badinage, Rondeau le Bijou, Les Folies d ‘Espagne – Pièces de Viole du Seconde Livre, 1701
***
Sławomir Zubrzycki jest pianistą, klawesynistą, kompozytorem i konstruktorem instrumentów muzycznych, pochodzącym z Krakowa. W 1988 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, a po otrzymaniu stypendium Fulbrighta kontynuował studia pianistyczne w Konserwatorium Muzycznym w Bostonie w latach 1990-1991.
Występował zarówno jako solista, grając z Polską Orkiestrą Symfoniczną, Capella Cracoviensis, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Sinfonieta Imperial College w Londynie, jak również jako kameralista wraz z Kwartetem Olgi Szwajgier lub u boku Gwendolyn Bradley, Jadwigi Gadulanki, Andrzeja Hiolskiego w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Ukrainie i Stanach Zjednoczonych.