Gość Narodowego Festiwalu Teatralnego, Piotr Gruszczyński – krytyk teatralny, dramaturg, bliski współpracownik reżysera Krzysztofa Warlikowskiego opowie o teatrze budowanym na pamięci – tej zbiorowej i tej indywidualnej.
În cadrul conferinței se va discuta despre diferite aspecte ale construcției și deconstrucției memoriei în teatrul polonez contemporan, ca și despre modalitățile diferite de tratare a subiectelor istorice de către creatori,
de la Grotowski și Kantor, până la Warlikowski și Passini.
Conferința va fi urmată de proiecția înregistrării spectacolului (A)pollonia, regia Krzysztof Warlikowski. Evenimentul se desfășoară în cadrul Festivalului Național de Teatru și a aniversării de a 250 de ani de teatru de stat în Polonia.
Ifigenia, Alkestis, Apolonia to trzy ofiary z ludzkiego życia, ofiary losu, przeznaczenia, wojen, ofiary przymusowe i dobrowolne. Składane w czasach mitycznych, kiedy bogowie mieszali się jeszcze do ludzkich spraw i w XX wieku, kiedy było już za późno na jakiekolwiek boskie interwencje, a los ofiar utracił literacki charakter tragedii i stał się tematem dotkliwego reportażu.
Warlikowski w „(A)pollonii” podejmuje temat ofiarowania w kontekście odpowiedzialności, która w świecie tragedii zironizowanej i zdemistyfikowanej jest wyłącznie sprawą międzyludzką. Jego adaptacja przygotowana w oparciu o teksty Ajschylosa, Eurypidesa, Hanny Krall, J. M. Coetzeego i wielu innych jest niesamowitą wędrówką przez wielką rzeźnię, jaką są losy ludzkości. W tej śmiertelnej defiladzie biorą udział nie tylko ludzie, ale także bogowie i herosi, ofiary i kaci, aktorzy i widzowie. Warlikowski burzy niezłomne przekonania na temat ofiarowania. Czy te strzeliste akty nie powinny budzić wątpliwości? Co, jeśli jedno ofiarowanie pociąga za sobą inne ofiary? Czy ten pochód w ogóle można zatrzymać?