Cztery polskie instytucje promujące kulturę – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Polski w Bukareszcie, Europejska Platforma Sztuk Performatywnych oraz Festiwal Konfrontacje w Lublinie połączyły w tym roku swoje siły, by zaproponować wyjątkowo bogatą prezentację polskiej awangardy w Klużu.
– Polska obecność na festiwalu nie polega jednak jedynie na pokazywaniu swojego dorobku, lecz na współpracy w tworzeniu – tłumaczy Agnieszka Skieterska, dyrektor Instytutu Polskiego w Bukareszcie. Dwa „polskie” elementy programu festiwalu są de facto polsko-rumuńskimi koprodukcjami. Performens „Matki ze stali” kreują Polka, Agata Siniarska oraz choreografka z Rumunii, Mădălina Dan, zaś książka performatywna „Wyobrażony leksykon Klużu” Magdaleny i Ludomira Franczaków została stworzona we współpracy z klużańskim Stowarzyszeniem ColectivA, specjalnie na festiwal Temps d’Images.” – To powstawanie trwałych relacji artystycznych daje nadzieję na kolejne ważne projekty twórców z Polski i Rumunii – dodaje Skieterska.
Polsko-rumuńskie przedstawienie „Matki ze stali”, które zostanie zaprezentowane 8 listopada, w ironiczny sposób podejmuje temat publicznego okazywania i ukrywania emocji. Pod pretekstem pastiszu filmu science-fiction autorki zadają pytania o to, co skłania nas i powstrzymuje od pokazywania swoich uczuć.
Kantor Downtown to projekt Teatru Polskiego w Bydgoszczy realizowany w stulecie urodzin Tadeusza Kantora, trzydzieści sześć lat po pierwszym pokazie Umarłej klasy w teatrze La MaMa w Nowym Jorku. To instalacja zainspirowana postaciami Tadeusza Kantora, Ellen Stewart – legendarnej dyrektorki teatru LaMaMa oraz amerykańskich artystów, którzy tworzyli nowojorską scenę awangardową lat 70-tych i 80-tych. Chce pokazać, że kontrkultura jest wspólnym dziedzictwem ponad granicami kontynentów, a powracanie do awangardy sprzed lat jest konieczne dla budowania alternatyw we współczesnej kulturze i w publicznym dyskursie. Postać Tadeusza Kantora – prawdziwie modernistycznego twórcy – wpisana tu zostaje w barwną tradycję artystyczną nowojorskiego Downtown. Instalacja ma na celu spojrzenie na Kantora inaczej niż dotąd – ma przedstawić go jako artystę w realnym i wirtualnym dialogu z innymi twórcami. Ma służyć krytycznej (choć też nostalgicznej) refleksji nad historią polskiej i amerykańskiej awangardy.
Wyobrażony leksykon Klużu jest projektem opartym na idei „książki performatywnej” – publikacji próbującej opisać wybrane miejsce w świecie, zmuszając jednocześnie czytelnika do nieustannego ruchu i interakcji. Jest pewnego rodzaju przewodnikiem po mieście – atlasem, w którym rzeczywistość miesza się z fikcją, podkreślając jednocześnie że to, co uważamy za dane historyczne jest często prezentowane w spolaryzowany sposób.
Pełny program festiwalu >>>