Kompozycja dedykowana ofiarom dokonanego w 1945 roku amerykańskiego ataku atomowego na japońską Hiroszimę powstała w 1960 r. Krzysztof Penderecki, dziś uznawany na świecie za jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów, miał wówczas 27 lat. Jego partytura, poruszająca, dramatyczna, przypominająca krzyk, a wówczas zupełnie zaskakująca i brzmiąca jak nic innego wcześniej, okazała się przełomowa. Kierunek, który reprezentuje, w Polsce nazwano później sonoryzmem. Za ten utwór kompozytor otrzymał m.in. nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu i medal w Japonii. Z biegiem czasu wczesne utwory Pendereckiego, także „Tren Ofiarom Hiroszimy” zrobiły furorę m.in. w kinie, jako ilustracje zagrożenia i strachu np. w „Lśnieniu” Stanleya Kubricka.
Urodzony w 1933 roku wybitny współczesny kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny jest przedstawicielem tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, profesorem oraz byłym rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie, doktorem honoris causa m.in. Uniwersytetu Yale, Narodowego Uniwersytetu Muzycznego w Bukareszcie, Akademii Muzycznej w Klużu-Napoce, czterokrotnym zdobywcą nagrody Grammy i jedną z najważniejszych osobowości artystycznych w Polsce.
Na Festiwalu „Cluj Modern” utwór Pendereckiego zostanie wykonany przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej „Transilvania” w Klużu-Napoca, pod batutą wybitnego rumuńskiego dyrygenta Tiberiu Soare.
„Cluj Modern” to jedno z najważnejszych wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej w Rumunii. W ramach tegorocznej, 12. edycji festiwalu, prezentowane będą utwory, które przyczyniły się do odnowienia języka i stylu muzyki współczesnej, jak np. Kwartet nr 2 Arnolda Schoenberga, a także utwory w światowym prawykonaniu autorstwa rumuńskich oraz zagranicznych kompozytorów.
Instytut Polski z Bukaresztu po raz drugi jest jednym z partnerów festiwalu.
Kiedy i gdzie: 28 kwietnia 2017, godz. 19.00, sala Auditorium Maximum Uniwersytetu Babeș-Bolyai (str. M. Kogălniceanu nr 5) Kluż-Napoka