Nowoczesny idol. Henry Moore w Bloku Wschodnim – wystawa i konferencja
Wystawa zawiera serię wywiadów ze świadkami wystawy w Rumunii, Czechach i na Węgrzech takich jak: Ioana Vlasiu, historyk sztuki, Constantin Flondor, malarz, Grigorie Minea, rzeźbiarz, Peter Jacobi, rzeźbiarz; Adéla Matasová, artystka; György Jovánovics, rzeźbiarz, László Gyémánt, malarz, Krisztina Passuth, historyk sztuki, Márta Kovalovszky & Péter Kovács, historycy sztuki.
Uznawana w owym czasie za największą międzynarodową retrospektywę Henry’ego Moore’a, wystawa zorganizowana przez British Council wspólnie z władzami lokalnymi w Rumunii, Czechosłowacji i na Węgrzech, obejmowała prace – rzeźby i rysunki – które powstawały przez ponad pięć dekad, między latami 1924 a 1964. Zaprezentowany projekt śledzi historię tych wydarzeń w Bukareszcie, Bratysławie, Pradze i Budapeszcie, badając ich rolę w łagodzeniu napięć politycznych i antagonizujących ideologii po 1960 r. Wydarzenia te były wynikiem programu wymiany kulturalnej z blokiem wschodnim koordynowanego przez British Council: w zamian za organizację wystawy Moore’a kraje te miały możliwość zorganizowania podobnych wydarzeń w Anglii. Przedstawiona na wystawie chronologia analizuje wzajemne powiązania między Anglią a trzema krajami socjalistycznymi. Ponadto zwraca uwagę na inne wydarzenia związane z Moore’em, które miały miejsce w bloku wschodnim (Polska, Bułgaria) oraz w Jugosławii.
Polskim elementem wystawy jest krótki film pt. „Moore”, pochodzący z Polskiej Kroniki Filmowej i dokumentujący ekspozycję prac Henry’ego Moore’a w Warszawie w 1959 r.
Recepcja twórczości Henry’ego Moore’a była inna w każdym kraju ze względu na specyficzne uwarunkowania artystyczne i polityczne oraz stopień znajomości twórczości Moore’a, zdobytej wcześniej oficjalnymi lub nieoficjalnymi kanałami. Dyskusje wokół wystawy wykazały, że obecność Moore’a stymulowała lokalne życie artystyczne i kulturalne, w niektórych przypadkach kształtując indywidualne kariery artystyczne lub wzmacniając idee i trendy obecne już w krajobrazie kulturowym tych krajów w latach 60. Ekspozycje Moore’a były powszechnym narzędziem dyplomacji kulturalnej zarówno dla władz brytyjskich, jak i lokalnej administracji.
W piątek 15 października 2021 r. (16.00-18.00) w Czeskim Centrum w Bukareszcie (ul. Ion Ghica 11) odbędzie się konferencja towarzysząca wystawie, w której weźmie udział, online, Polka Katarzyna Murawska-Muthesius. Przedstawi przyjęcie Henry’ego Moore’a zatytułowane „Henry Moore, modernistyczny wojownik: przypadek Polski”.
Katarzyna Murawska-Muthesius jest kuratorką i historyczką sztuki. Wykłada w Birkbeck College na Uniwersytecie Londyńskim. W przeszłości była kuratorką i wicedyrektorką Muzeum Narodowego w Warszawie.
Otwarcie wystawy: czwartek, 14 października 2021
Wystawę można zwiedzać od 17:00 do 20:00.
O 18:00 odbędzie się prezentacja wystawy przed rzeźbą artysty Henry’ego Moore’a znajdującą się na dziedzińcu Narodowego Muzeum Sztuki Rumunii (w pobliżu wejścia do Europejskiej Galerii Sztuki).
Ogólne godziny zwiedzania: środa-niedziela, 10:00 do 18:00, ostatnie wejście: 17:00
Kuratorzy Lujza Kotočová, Alina Șerban, Daniel Véri