28.06.2022 Aktualności

[raport] Festiwal Polski w Tokio 2022

18 czerwca odbyła się 13. już edycja Festiwalu Polskiego w Tokio, w Shibuya Stream Hall ・ Plac Inaribashi.

Głównym organizatorem wydarzenia był Instytut Polski w Tokio, we współpracy z Ambasadą RP, Zagranicznym Ośrodkiem Polskiej Organizacji Turystycznej, Zagranicznym Biurem Handlowym Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz z Polską Izbą Gospodarczą w Japonii.

Festiwal Polski w Tokio jest corocznym i największym tego typu wydarzeniem promującym Polskę,  polską kulturę oraz polskie firmy i produkty w Japonii. W tym roku odwiedziło go ponad 5 tysięcy osób.

Impreza po raz pierwszy odbyła się (wyjątkowo w tym roku w czerwcu) w ramach Dni Dziedzictwa Polskiego. Konsul RP w Japonii i pracownicy Wydziału Konsularnego i Polonii Ambasady RP w Tokio przygotowali przestrzeń kreatywną dla dzieci i młodzieży, warsztaty polskich wycinanek i rękodzielnictwa, a także pokaz strojów ludowych. Zaprezentowana została także w japońskiej wersji językowej wystawa panelowa „Polska” oraz film dokumentalny „Dzieje hymnu polskiego”. Podczas Festiwalu odbywały się także projekcje polskich bajek z serii „Przytul mnie”.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się występy polskich artystów na scenie, w tym zwłaszcza Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny, kwartetu smyczkowego ze szczecińskiej Baltic Neopolis Orchestra, pianisty Michała Sobkowiaka, a także duetu Miho Kurihara (fortepian) i Piotr Nikiel (solista/tenor Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”). Japońska artystka May Kotohira (harfa) – w geście solidarności z Ukrainą wykonała także utwory ukraińskie.

Uwagę gości oraz mediów zdobył pokaz tworzenia muralu oraz prezentacja na scenie japońskiego artysty – Kensuke Miyazaki – który odtworzył na Festiwalu z pomocą publiczności mural zatytułowany „Rękawiczka”, nawiązujący do popularnej ukraińskiej bajki o rękawiczce, w której w zgodzie i przyjaźni mieszkają różne zwierzęta. Kensuke Miyazaki namalował ten mural na ścianie budynku mieszkalnego w 2017 roku, w Mariupolu. W wyniku agresji Rosji na Ukrainę budynek został zbombardowany. Podczas Festiwalu Polskiego artysta opowiedział tę historię oraz stworzył miniaturę muralu. Wywiady z malarzem oraz reportaże na temat jego działalności i udziału w Festiwalu Polskim ukazały się w lokalnych mediach, w tym w TV i Radiu TBS.

Studenci Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Międzynarodowych przedstawili na scenie prezentację na temat pomocy Polski i Polaków, a także Japończyków mieszkających w Polsce dla uchodźców z Ukrainy.

Na festiwalowej scenie został także zaprezentowany spot animacyjny przygotowany przez JUICE na 10.lecie IP w Tokio oraz turystyczne atrakcje Polski i konkursy z nagrodami (ZOPOT / PLL LOT), a także promocja japońskiej edycji publikacji Instytutu Adama Mickiewicza pt. „Quarks, Elephants & Pierogi”.

Do udziału w imprezie zostały zaproszone polskie firmy oraz importerzy polskich produktów: PLL LOT, LEAD OFF JAPAN (wyroby alkoholowe/”Żubrówka”), ASAGAO (ręcznie robione koszyki, wyroby bawełniane), COMARCH (rozwiązania IT dla medycyny), DICTADOR (wyroby alkoholowe/rum), METEOR APAC (pasy samochodowe dla dzieci), OBCHOD (artykuły z Europy Środkowej), POTTERY AND HONEY (porcelana bolesławiecka i miody), LA VIDA LINDA (akcesoria dla psów polskiej firmy „Oh Charlie”), POLISH POTTERY GARDEN (porcelana bolesławiecka), KARMELLO CHOCOLATIER (czekoladki), CREAKU (kosmetyki YOPE), GRANNA JAPAN (gry planszowe), wydawnictwo muzyczne ZEN-ON (sprzedaż książek i nut) oraz BOOKSAND CAFE DREADNOUGHT (polskie książki historyczne).

Festiwal miał miejsce również na Placu Inaribashi, gdzie przy polskiej muzyce prezentowanej przez DJ Paulę goście mogli spróbować polskie potrawy (bigos i kiełbaski POLMEAT; flaki, zapiekanki), kompot z porzeczek i rabarbaru oraz polskie piwo rzemieślnicze wyrabiane w Japonii (HINO BREWING). Niezmiennie, ogromnym powodzeniem cieszyły się także polskie pączki (PĄCZKIYA).

Patronat medialny nad Festiwalem objęła polska firma Melody Tours Sp. z o.o.

Program sceniczny był transmitowany na żywo na kanale YouTube IP w Tokio. Streaming z wydarzenia będzie można oglądać na kanale IP przez cały rok: https://youtu.be/i7Jaqqf3MXE.
Spot z Festiwalu: https://youtu.be/9guhmVnEXJo

Zdjęcia: IP Tokio / Maciej Komorowski.

Scheduled Aktualności