Niewiele wiadomo o życiu i twórczości kompozytora Ignazio Albertiniego. Urodzony około 1644 roku, prawdopodobnie w Mediolanie, Albertini przez długi czas pracował w Wiedniu, gdzie należał do grupy muzyków związanych z dworem, w której centrum znajdował się Johann Heinrich Schmelzer. W jego otoczeniu były również wielkie nazwiska takie jak Nikolaus Adam Strungk i Heinrich Ignaz Franz Biber, a także kompozytor, teoretyk i pedagog Johann Theile.
Jedynym zachowanym dziełem Albertiniego jest zbiór dwunastu sonat na skrzypce i basso continuo (wydrukowanych w 1692 r. w Wiedniu i Frankfurcie), bliskich stylowi Schmelzera i Bibera. Utwory te, zatytułowane w całości „Sonatinae”, ale oznaczone jako „Sonata”, ukazały się dopiero siedem lat po nieszczęsnej śmierci kompozytora (1685) i są dedykowane Leopoldowi I. Są bardzo dobre pod względem technicznym i kompozycyjnym. Są to samodzielne technicznie i kompozycyjnie utwory, w których styl włoski ciekawie łączy się z wirtuozowską tradycją skrzypcową austriackich i niemieckich współczesnych Albertiniego. Charakterystyczne dla tych sonat są silne kontrasty i spokojne przejścia, odcinki swobodne metrycznie przeplatają się z mocnymi pasażami rytmicznymi, pojawiają się części bardzo melodyjne i taneczne. Wydaje się, że kontakty Albetiniego z Schmelzerem, znajomość z Karolem Lichtensteinem-Kastelkornem z Ołomuńca oraz pozycja na dworze Eleonory Gonzagi wyróżniały go jako wyjątkowego instrumentalistę, co potwierdzają także jego sonaty.
Program:
Sonaty skrzypcowe Ignazio Albertiniego i sonaty skrzypcowe Heinricha Bibera.
Wykonawcy:
Jolanta Sosnowska – skrzypce, dyrektor artystyczny
Ján Krigovský – violone (Bratysława, SK)
Marek Čermák – organy (Brno, CZ)
Data i godzina:
Czwartek, 23 czerwca 2022 r., godz. 19.30.
Miejsce:
Kościół Mariahilf, Barnabitengasse 14, 1060 Wiedeń
Informacje i bilety:
barockviolineunentdeckt@gmail.com
Organizator:
Jolanta Sosnowska, Urząd Miasta Wiednia ds. Kultury
Partner
Instytut Polski w Wiedniu