Festiwal Imago Dei 2023 już drugi raz zaprasza na cykl koncertów „Zwischentöne Polen“ („Odcienie Polski”), podczas którego wybrzmią czołowe polskie zespoły w formatach kompozytorskich portretów. Triumfujący podczas zeszłej edycji Festiwalu kwartet smyczkowy Messages Quartet zaprezentuje się tym razem aż w czterech koncertach. Również Orkiestra NFM Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica wraz z Agatą Zubel w roli solistki zaprezentuje niezwykły program.
sobota, 25 marca 2023, godz. 19:00, Klangraum Krems Minoritenkirche
Do Lwowa! Wyprawa muzyczno-prawnicza.
Kompozytor Józef Koffler (1896-1944) zamieszkiwał Lwów do czasu swojej tragicznej śmierci. Był uczniem Romana Haubenstocka-Ramatiego, u którego studiował również żyjący w Berlinie austriacki kompozytor Peter Ablinger. W swoim nowym zamówieniu kompozytorskim Ablinger zmierzył się z osobą Hansa Kelsena, architekta austriackiej konstytucji. Temu muzyczno-historycznemu łukowi przeciwstawia się inny, którego źródła należy szukać na wydziale prawa Uniwersytetu Lwowskiego. Tamże studiowali Raphael Lemkin i Hersch Lauterpacht, których pojęcia „ludobójstwa” i „zbrodni przeciwko ludzkości” na trwale trafiły do kodeksów karnych. Ta paralela do praw człowieka zaowocowała kolejnym zamówieniem kompozytorskim, tym razem u austriacko-irańskiej kompozytorki Navy Hemyari. Do kwartetu „Szkice ukraińskie” Józefa Kofflera stworzyła ona interwencje muzyczne w formie wkomponowanych miniatur. Artystka wizualna Luisa Pisetta podejmuje z kolei temat widoczności norm w swojej interwencji przestrzennej. Uzupełnieniem programu będzie również czytanie sceniczne w wykonaniu aktorki Petry Morzy. Z kontekstu programu zrodzi się zatem pytanie – czy możliwe jest istnienie prawa w systemie bezprawia.
Platypus Ensemble
Jaime Wolfson— dyrygent
Messages Quartet:
Oriana Masternak—skrzypce
Aleksandra Steczkowska—skrzypce
Maria Shetty—altówka
Beata Urbanek—wiolonczela
Luisa Pisetta—interwencja przestrzenna
Petra Morzé—czytanie sceniczne
Nadja Kayali—redakcja tekstów i reżyseria
Christina Bauer—reżyseria dźwięku
Heike Werner—kostiumy
Christoph Edtmayr—instalacja wideo
środa, 29 marca 2023, godz. 19.00, Instytut Polski w Wiedniu
Koncert z rozmową. Dzieła Grażyny Bacewicz, Józefa Kofflera i Agaty Zubel.
Druga odsłona cyklu „Zwischentöne Polen“ przynosi dwa tematy przewodnie. Pierwszy z nich koncentruje się na postaci zamordowanego w 1944 roku przez nazistów kompozytora Józefa Kofflera i tworzy muzyczno-muzykologiczną linię pomiędzy Polską, Ukrainą i Austrią. Drugi rzuca światło na inną perspektywę muzyki polskiej podążając śladami kompozytorek: Grażyny Bacewicz (1909-1969), Hanny Kulenty (*1961) oraz Agaty Zubel (*1978).
Messages Quartet:
Oriana Masternak—skrzypce
Aleksandra Steczkowska—skrzypce
Maria Shetty—altówka
Beata Urbanek—wiolonczela
Agata Zubel—kompozytorka i śpiewaczka
Ernst Kovacic—dyrygent
Frank Harders-Wuthenow—producent
Nadja Kayali—moderacja
piątek, 31 marca 2023, godz. 19:30, Klangraum Krems Minoritenkirche
Zagubiony w świecie. Śladami Mahlerów
„Muzyka to przede wszystkim jedno: uczucia!” – tak brzmi credo polskiej kompozytorki Hanny Kulenty (*1961). Obecne w jej dziełach uczucia, ucieleśnione są w upływie czasu jako ważnym środku wyrazu muzycznego. Czas gra również ważną rolę w „Szkicach ukraińskich” Józefa Kofflera. Polski świat muzyczny XX wieku był ściśle związany z Paryżem. Tam nauki pobierała również Grażyna Bacewicz (1909-1969), czego echo słyszalne jest w jej Sinfonietcie. Również Zygmunt Krauze (*1938) studiował u Nadii Boulanger w Paryżu. Jego Rapsodia zaprasza do zagłębienia się w świat niuansów muzycznej narracji, a kościelna przestrzeń jeszcze bardziej potęguje jej znaczenie. W całym kalejdoskopie polskiej muzyki mienią się pieśni Almy i Gustava Mahlerów, w zestawieniu z którymi program koncertu nabiera dodatkowych znaczeń.
Orkiestra NFM Leopoldinum Wrocław
Agata Zubel—sopran
Ernst Kovacic—dyrygent
Messages Quartet:
Oriana Masternak—skrzypce
Aleksandra Steczkowska—skrzypce
Maria Shetty—altówka
Beata Urbanek—wiolonczela
sobota, 1 kwietnia 2023, godz. 19:30, Klangraum Krems Minoritenkirche
Dzieła mistrzyń. Muzyka kameralna „Imago Deae“
Kompozytorki, Maria Bach (1896-1978) i Grażyna Bacewicz (1909-1969), stanowią centralny punkt owej wyprawy w poszukiwaniu muzycznych odkryć. Kwintet fortepianowy z wariacjami na temat „Pieśni o Wołdze” urodzonej w Wiedniu Marii Bach został odnaleziony niespełna kilka lat temu. Od tamtego czasu zachwyca wykonujących oraz słuchających swoją późnoromantyczną głębią. Podczas gdy Maria Bach popadła niemal w całkowite zapomnienie w Austrii, Grażyna Bacewicz do dziś jest chętnie wykonywaną kompozytorką w Polsce, która już za życia cieszyła się uznaniem również jako pianistka i skrzypaczka. Jej pierwszy kwintet fortepianowy z roku 1952 oscyluje między epizodami humorystycznej ironii a intensyfikacją napięć, które niczym laser przeszywają wszystkie warstwy tkanki muzycznej, docierając do samej głębi dzieła.
Messages Quartet:
Oriana Masternak—skrzypce
Aleksandra Steczkowska—skrzypce
Maria Shetty—altówka
Beata Urbanek—wiolonczela
Julia Kociuban—fortepian
Manfred Permoser—moderacja