Dwie kompozytorki, Maria Bach (1896-1978) i Grażyna Bacewicz (1909-1969), są przedmiotem kameralnej podróży odkrywczej. Kompozytorka Maria Bach urodziła się w Wiedniu. Jej Kwintet fortepianowy z Wariacjami na temat „Wolgalied”, napisany w latach 1927/28, został odkryty na nowo dopiero kilka lat temu jako znalezisko biblioteczne. Od tego czasu jego późnoromantyczna zmysłowość zachwyca zarówno muzyków, jak i publiczność. Podczas gdy Maria Bach została całkowicie zapomniana w Austrii, Grażyna Bacewicz pozostała sławna w swojej polskiej ojczyźnie. Już za życia cieszyła się wysokim statusem w polskim życiu muzycznym i miała ugruntowane miejsce w repertuarze koncertowym jako pianistka, skrzypaczka i kompozytorka. I Kwintet fortepianowy Bacewicz, napisany w 1952 roku, to muzyka, która potrafi błysnąć z przymrużeniem oka, jak i budować napięcie w następnej chwili, niczym skupiony promień lasera, niejako bez wysiłku przecinający wszystkie warstwy powierzchni, by dotrzeć do głębi.
SKŁAD:
Messages Quartet (Festival Ensemble)
Oriana Masternak skrzypce
Aleksandra Steczkowska-skrzypce
Maria Shetty-Viola
Beata Urbanek – wiolonczela
Julia Kociuban – fortepian
Manfred Permoser-Moderacja
Sobota, 1 kwietnia 2023, godz. 19.30, Klangraum Krems Minoritenkirche