W trakcie ponad 1000-letniej historii Polski, kolejne pokolenia wykształciły i pielęgnowały złożoną tradycję kulturową, która stanowi istotę naszej tożsamości narodowej. W tradycji tej nie brakuje wpływów okolicznych ludów słowiańskich czy germańskich, ale także szeroko pojętych inspiracji śródziemnomorskich, zachodnioeuropejskich czy nawet blisko- i dalekowschodnich. Od początków istnienia państwa polskiego, tj. od przyjęcia chrztu przez Polskę w 966 roku, szczególną rolę w polskiej tradycji kulturowej odgrywa religia rzymskokatolicka. Olbrzymi wpływ na mozaikę polskiej kultury miały również grupy etniczne zamieszkujące nasz kraj – Żydzi, Tatarzy czy Kaszubi.

Polacy jak każda inna nacja na ziemi uwielbiają świętować – a okazji ku temu nie brakuje. W Polsce obchodzi się zarówno święta religijne, jak Boże Narodzenie (25 grudnia), które Polacy obchodzą nie mniej hucznie niż w Chinach obchodzi się Chiński Nowy Rok, Wielkanoc (święto ruchome) czy Boże Ciało (święto ruchome), jak i uroczystości państwowe, m.in. obchodzone 11 listopada Święto Niepodległości, Święto Pracy (1 maja) czy rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja – pierwszego tego typu dokumentu w całej Europie. Nie możemy zapominać także o Andrzejkowych wróżbach z gorącego wosku i topieniu Marzanny pierwszego dnia wiosny.

Dzięki zdobywcom literackiego Nobla, m.in. Wisławie Szymborskiej, Czesławowi Miłoszowi i Oldze Tokarczuk, Polska zyskała reputację kraju poetów i pisarzy. Polakiem był także słynny na świecie pisarz Joseph Conrad. Szczególne zainteresowanie jakim Chińczycy darzą polską literaturę zawdzięczamy postaci Lu Xuna, który w jednym ze swoich najważniejszych dzieł – O sile poezji demonicznej, po raz pierwszy przedstawił chińskim czytelnikom polskich pisarzy romantyzmu: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego, samemu zajmując się tłumaczeniem literatury polskiej na język chiński. Dzisiaj, dzięki zaangażowaniu kolejnych pokoleń tłumaczy, chińscy czytelnicy mogą zapoznać się z całą gamą literatury polskiej, od reportaży Kapuścińskiego, przez fantastyczny świat Wiedźmina, Andrzeja Sapkowskiego, aż po futurystyczne wizje Stanisława Lema.

To w Polsce urodził się jeden z największych kompozytorów i pianistów Fryderyk Chopin. Jego muzyce poświęcony jest jeden z najważniejszych na świecie konkursów muzycznych – Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, odbywający się w Warszawie co pięć lat, już od 1927 roku. Polakiem był także Krzysztof Penderecki, wybitny kompozytor, czterokrotny zdobywca Nagrody Grammy, ale także kompozytorzy tacy jak Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Władysław Szpilman czy Karol Szymanowski. Polscy muzycy występują w największych salach koncertowych na całym świecie – w tym także w Chinach, gdzie nie brakuje występów polskich muzyków klasycznych czy jazzowych, którzy corocznie odwiedzają Chiny w ramach projektu Jazz Po Polsku.

Niektórzy twierdzą, że „kino kocha Polskę” i jest w tym stwierdzeniu więcej niż ziarnko prawdy – tzw. polska szkoła kinematografii kształciła kolejne pokolenia wielkich filmowców, w tym reżyserów, scenarzystów i realizatorów obrazu. Wystarczy przywołać takie postaci jak Andrzej Wajda, zdobywca prestiżowych nagród filmowych, w tym Oscara za całokształt twórczości, oraz Krzysztof Kieślowski, ceniony na arenie międzynarodowej za Dekalog (1989), Podwójne Życie Weroniki (1991) czy swoje najsłynniejsze dzieło Trzy kolory (1993-1994). Janusz Kamiński, Sławomir Idziak czy Piotr Sobociński  to tylko niektórzy z przedstawicieli szczególnie uznanej na świecie polskiej szkoły realizacji obrazu. Krzysztof Piesiewicz, scenarzysta filmów Kieślowskiego, nominowany do Oskara w kategorii „najlepszy scenariusz oryginalny”, niejednokrotnie gościł w Chinach, prowadząc warsztaty scenopisarskie i spotykając się z chińską publicznością filmów Kieślowskiego. Chińczykom nie obce są także najnowsze polskie produkcje filmowe, m.in. realizowany we współpracy z Wielką Brytanią Loving Vincent w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana, czy Zimna Wojna w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Obydwie te produkcje otrzymały szereg nagród i wyróżnień, w tym nominacje do Oskara.

Miłośnicy teatru na całym świecie znają Polskę z metody Grotowskiego i „teatru śmierci” Kantora. Produkcje współczesnych wielkich polskich reżyserów teatralnych takich jak m.in. Grzegorz Jarzyna, Krzysztof Warlikowski, Jan Klata czy Krystian Lupa były wielokrotnie wystawiane na deskach chińskich teatrów. Krystian Lupa oraz Grzegorz Jarzyna podjęli się nawet realizacji sztuk z miejscowymi aktorami. Lupa wyreżyserował sztukę Mo Fei napisaną na podstawie opowiadania Shi Tieshenga pod tym samym tytułem. Natomiast Jarzyna, na podstawie opowiadania Lu Xuna stworzył spektakl Dwa Miecze. Obie produkcje spotkały się z gorącym przyjęciem widzów i krytyków zdobywając wiele nagród.

Wśród młodych ludzi Polska słynie także, a być może przede wszystkim, za sprawą polskich gier wideo, które cieszą się olbrzymią popularnością nie tylko w Chinach ale i na całym świecie. Miliony graczy przemierzało wiedźmińskie uniwersum wspólnie z Geraltem z Rivii w serii gier studia CD Projekt RED, chowało się przed mroźnymi wichrami w miastach Frostpunkaczy uciekało przed zombie nawiedzającymi miasto Harran w grze Dying Light od Techlandu. W grudniu 2019 roku, chińscy miłośnicy gier mieli także niepowtarzalną okazję by uczestniczyć na żywo w największym projekcie Instytutu Polskiego w Pekinie – koncercie muzyki z polskich gier wideo: Polish Games – Creative Poland: The Concert.

Zachęcamy każdego by bliżej poznać polską kulturę i bogactwo jej wielopokoleniowej tradycji – tak w Polsce jak i w Chinach, gdzie okazji do spotkania z polską kulturą na pewno nie zabraknie.