Polscy artyści w ramach wystawy Affair Bucharest | a collaborative exhibition Piktogram x Suprainfinit
Chodzimy i słuchamy debat o polityce zagranicznej, geopolityce i sprawach międzynarodowych. Idziemy, wdychając i wydychając cząsteczki kurzu, które łączą wszystko ze sobą. Affair Bucharest – upał przenosi politykę kulturalną na bardziej afektywny poziom. Wywołała go empatia i sympatia obu galerii do artystów, wspólne rozumienie ich miejsca. Nasza polityka kulturalna wyraża się poprzez wspólne wystawy dwóch galerii w dwóch miastach Europy Środkowo-Wschodniej, Bukareszcie i Warszawie, które chcą zainicjować emocjonalny dialog między praktykami artystów. Polityka kieruje się logiką podniecenia i przypadkowości, stosując metody pracy oparte na zapośredniczonej intuicji i przyjemności.
Ciepło i zimno, płynność i błyskawice odbijają się echem w pracach. Z pozornie ludzką postawą w raczej post-ludzkim środowisku, zawierającym elektryczność, emocje i paranoję, prace rozpuszczają się w fantasmagorycznym świecie. W każdym z naszych fantasmagorycznych światów.
Nie do końca widoczne na pierwszy rzut oka, wokół prac krąży poczucie rozróżnienia między zwierzętami domowymi a dzikimi. Bloki scementowanych chmur wszczepione muszlami ostryg i żaluzje biurowe koagulują w pływających rzeźbach Agaty Ingarden. W pracach Larisy Sitar faliste betonowe ramiona wznoszą się ze ścian galerii, nawiązując do pozornie absurdalnego i cielesnego wymiaru, który należy do sztywnej materialności. Wygięta i unicestwiona w powietrzu jak puste, ziejące wnęki, rzeźba Zuzei Golińskiej rozciąga swoje metalowe kończyny, jakby przezroczystość i nieprzezroczystość istniały we wspólnej harmonii. Jakby strumień naszej świadomości na ułamek sekundy stał się namacalną formą. Zatopione w serii świadomych snów z wyobcowanych płócien obrazów Pawła Olszewskiego uciekają półprzezroczyste stworzenia i fragmenty przedmiotów.
Molekularna wymiana między pracami przychodzi jak fala, która wrzuca cię w niespodziewane przepływy narracji.
–-
Projekt ten jest finansowany przy wsparciu Funduszy EOG 2014 – 2021 w ramach Programu RO-CULTURE.
Przy wsparciu Instytutu Polskiego, Bukareszt