Tegoroczna edycja festiwalu nosi podtytuł „The Tickler and the Ticklee”. Przedstawienia i performanse wybrane do programu „News from Polska” przez kuratorkę Larisę Crunţeanu, doskonale znającą polską scenę performatywną, dotykają m.in. tematu tożsamości, transformacji, dialogu wewnętrznego, czy formowania ciała i nieustannego budowania siebie przez człowieka. Czytaj tekst kuratorski Larisy Crunțeanu.
– W czasie festiwalu w CNDB będzie można zobaczyć pięć performansów, od monodramów do rozbudowanych form. Zależało nam, aby zaproszeni do Bukaresztu polscy artyści poruszali tematy bliskie współczesnemu człowiekowi, bez względu na jego miejsce zamieszkania i kontekst kulturowy – mówi Agnieszka Skieterska, dyrektor Instytutu Polskiego w Bukareszcie, który zainicjował przegląd.
Wydarzenie w CNDB 31 marca rozpocznie performans „Daughters of Lust” w reżyserii i wykonaniu Zuzanny Ratajczyk i Eoghana Ryana. Będąc formą wspólnego eksperymentu, performans tego duetu wyczerpuje taniec, który w ten sposób staje się platformą alienacji, działając jako swego rodzaju katalizator ludzkiej ekspresji w odpowiedzi na egzystencjalny dramat.
– Zależało mi na tym, aby ten spektakl otwierał festiwal, gdyż jest kluczem do zrozumienia zaproponowanego konceptu, zarówno przez temat (dekonstrukcja nakazowego tekstu religijnego), jak i przez włączenie w dramaturgię sztuki idei dyskursu wewnętrznego jako formy działania. Tak jak zapowiada podtytuł „The Tickler and the Ticklee”, koncepcja festiwalu opiera się na oczywistym paradoksie – niemożności człowieka do połaskotania siebie samego – wyjaśnia Larisa Crunțeanu. – Wiąże się to z faktem, iż ośrodkowy układ nerwowy analizuje działanie motoryczne zarówno na podstawie informacji sensorycznych, jak i na podstawie pewnej formy przewidywania bodźca nerwowego, który nas ostrzega, że stymulacja jest wzbudzona przez nas samych. Chociaż sytuacja jest jasna w przypadku rozróżnienia pomiędzy działaniami własnymi i działaniami innych, nigdy nie zderzamy się z problemem odróżnienia naszych własnych myśli od myśli innych. Wewnątrz własnego umysłu, oddzielenie tego, który łaskocze od tego, który jest łaskotany okazuje się być trudniejsze, co jest konceptualnym terenem, na którym, tak myślę, znajdują się sztuki biorące udział w festiwalu – dodaje kuratorka.
W pierwszy weekend festiwalu (1-2 kwietnia) widzowie w Bukareszcie zobaczą także performans „Offering what we don’t have to those who don’t want it” w reżyserii Ani Nowak. Jest on sceniczną interpretacją wybranych wątków z jej prawie dwuletniego researchu nad miłością jako kategorią polityczną. Nowak interesuje m.in. miłość pojmowana nienormatywnie, jako praktyka cielesna i językowa. Po dwóch przedstawieniach w CNDB, 3 kwietnia artystka poprowadzi artist talk w siedzibie tranzit.ro w Bukareszcie, podczas którego przedstawi część dokumentacji i opowie, w jaki sposób jej badania artystyczne doprowadziły do powstania wielu performansów live. Wstęp na artist talk jest wolny.
Również w weekend artyści Zuzanna Ratajczyk i Eoghan Ryan poprowadzą warsztat „New Breed Tournament”. Jako grupowa eksploracja metafizycznych aspektów tańca współczesnego i konceptualnego, warsztat proponuje ćwiczenia ruchowe i interakcję pomiędzy uczestnikami w związku z performansem „Daughters of Lust” i różne choreografie podporządkowania ciała, od kultur religijnych do
kultur muzycznych hardcore. Wstęp na warsztaty na podstawie zapisów (do 30 marca 2017) na adres ana.papadima@cndb.ro (max. 20 uczestników) jest wolny. Warsztaty są skierowane do performerów z (minimalnym) doświadczeniem scenicznym. EDIT: ZAPISY SIĘ SKOŃCZYŁY.
W czwartek 6 kwietnia na scenie CNDB zaprezentuje się Piotr Mateusz Wach. Jego „Ryszard. Ciało z gniewu” to analiza postaci Ryszarda III. Inspiracją dla Wacha był tekst Williama Szekspira oraz „Rok Ryszarda” hiszpańskiej dramatopisarki Angeliki Lidell. Zestawiając dwa utwory – historyczny i współczesny – aktor wypracowuje monumentalną i przerażającą sylwetkę bohatera.
Zupełnie inną tematykę porusza przedstawienie „Zrób siebie” (7-8 kwietnia). Przedstawienie według koncepcji Marty Ziółek, podczas którego autorka występuje na scenie wraz z sześcioma innymi choreografami i śpiewaczką, tworzy futurystyczny wszechświat, w którym ciała i głosy bohaterów poddają się woli corporate-pop. Mówiąc słowami autorki, znajdujemy się gdzieś pomiędzy salą gimnastyczną, kościołem i korporacją.
Festiwal zakończy się w niedzielę 9 kwietnia performansem „pURe” Ramony Nagabczyńskiej. Przedstawienie porusza poprzez choreografię ideę naturalnego ciała, stanu, który poprzedza iluzję spektaklu i jest inspirowane pracą wybitnego reżysera teatralnego i malarza Tadeusza Kantora. Po performansie zostanie pokazana projekcja filmu-opery „The Tower”, w którym reżyserka Karolina Breguła, przedstawia absurdalną opowieść grupy ludzi, którzy postanawiają zbudować wieżę z cukru. Niedzielny wieczór zakończy performans „Exit Promises”. Artystka pochodzenia australijskiego ZONE-L renegocjuje naturę przestrzeni artystycznych poprzez eksperyment audio i vwdeo, który proponuje komunalne doświadczenie na granicy pomiędzy imprezą a konferencją rozwoju osobistego.
Organizatorami festiwalu „News from Polska” są Instytut Polski w Bukareszcie oraz Narodowe Centrum Tańca (Bd. Mărășești 80-82), w którego siedzibie odbywają się wszystkie przedstawienia. Ponadto w tym roku festiwal korzysta ze wsparcia tranzit.ro/București, które będzie gospodarzem artist-talk, które odbędzie się 3 kwietnia. Lente Café dopełni wieczory poczęstunkiem i napojami.
Program festiwalu „News from Polska” 2017:
31 marca, piątek – przedstawienie „Daughters of Lust” (reż. Zuzanna Ratajczyk i Eoghan Ryan) w języku angielskim, z rumuńskimi napisami
1-2 kwietnia, sobota i niedziela – przedstawienie „Offering what we don’t have to those who don’t want it” (reż. Ania Nowak) w języku angielskim i warsztaty „New Breed Tournament” z Zuzanną Ratajczyk i Eoghanem Ryanem
3 kwietnia, poniedziałek – artist-talk z Anią Nowak (w tranzit.ro/București – str. Gazelei nr. 44)
6 kwietnia, czwartek – przedstawienie „Ryszard. Ciało z gniewu” (reż. Piotr Mateusz Wach) w języku polskim, z rumuńskimi napisami
7-8 kwietnia, piątek i sobota – przedstawienie „Zrób siebie” (reż. Marta Ziółek) w języku polskim i angielskim, z rumuńskimi napisami
9 kwietnia, niedziela – przedstawienie niewerbalne „pURe” (koncepcja i wykonanie Ramona Nagabczyńska), projekcja filmu „The Tower” i koncert „Exit Promises” (ZONE-L aka Laura Hunt)
Bilety kosztują 35 lei lub 20 lei (ulgowe) i są do nabycia online, na stronie www.kompostor.ro lub w Sali Stere Popescu Narodowego Centrum Tańca w Bukareszcie (bd. Mărășești nr. 80-82) przed rozpoczęciem każdego spektaklu. Wstęp na warsztaty i artist talk jest wolny.