Oszczędność formy, nowatorskie liternictwo, fantazja, ironia i niezwykła umiejętność syntetycznego ujmowania rzeczywistości to cechy, które sześćdziesiąt lat temu rozsławiły na całym świecie polski plakat. Polska Szkoła Plakatu, jak nazywany jest nurt w sztuce, a nie fizycznie istniejąca szkoła, była przez lata światowym wzorcem projektowania artystycznego. Najciekawsze przykłady tej sztuki, których głównymi bohaterkami są kobiety można zobaczyć na wystawie przygotowanej przez Instytut Polski w Muzeum Wojewódzkim Argeș w Pitești.
Na wystawę, stworzoną w oparciu o licząca ponad 40 tysięcy dzieł największą polską prywatną kolekcję plakatu Krzysztofa Dydo, znawcy tej formy sztuki i właściciela galerii w Krakowie, składa się czterdzieści dzieł wybitnych polskich plakacistów.
Wśród autorów prac prezentowanych w Pitești nie zabrakło prekursorów Polskiej Szkoły Plakatu, takich jak Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec czy Franciszek Starowieyski. Można także zobaczyć plakaty twórców młodego pokolenia, wśród których ważne miejsce zajmują kobiety, m. in. Kaja Renkas, Patrycja Longawa, Starowicz Monika czy Amelia Marcelina.
Ekspozycja pozwala zapoznać się z różnorodnością tematów i stylów w polskim plakacie na przełomie XX i XXI wieku, który mimo dominacji mediów elektronicznych, nadal pozostaje wiernym sługą wydarzeń kulturalnych. Jest ona także częścią obchodów Roku Praw Kobiet, uchwalonego przez polski parlament z okazji 100-lecia uzyskania przez Polki pełni praw wyborczych.
Wystawa będzie prezentowana w dniach 18 grudnia 2018-31 stycznia 2019. Można ją oglądać od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00-17.00, w Muzeum Wojewódzkim Argeș w Pitești, ul. Armand Călinescu nr 44.