15.05.2023 - 5.06.2023 Historia, Sztuki wizualne

„Architektura Niepodległości w Europie Środkowej” w Bukareszcie

Zakończenie I wojny światowej w 1918 roku diametralnie zmieniło geopolityczny obraz Europy Środkowej. Wielu narodom przyniosło wolność, dla innych zaś oznaczało głębokie zmiany dotychczasowych ram życia politycznego i gospodarczego. Zniszczenia wojenne, przesunięcia granic oraz zderzenie z nowymi realiami politycznymi odcisnęły piętno na rozwoju kultury oraz kształcie architektury tej części kontynentu w kolejnych dekadach. Jak zmieniły Bukareszt, Warszawa, Tallin, Eforie Nord i Czerniowce, odkryją Państwo zapoznając się z rumuńską wersją wystawy „Architektura Niepodległości w Europie Środkowej” przygotowaną przez Instytut Polski w Bukareszcie. Wystawę można oglądać na ogrodzeniu Pałacu Sutu w Bukareszcie do 5 czerwca 2023.

Był to co prawda krótki, ale bardzo dynamiczny okres. Na mapie Europy Środkowej pojawiła się mozaika nowych krajów. Marzeniem, które obudziło się po tragedii I wojny światowej, było odzyskanie porządku, zaprowadzenie ładu w rozbitym świecie, znalezienie jakiegoś nowego ustroju dla narodów, które wreszcie uzyskały upragnioną podmiotowość – mówi Łukasz Galusek, zastępca dyrektora ds. programowych Międzynarodowego Centrum Kultury (MCK) w Krakowie i jeden z kuratorów wystawy. Teraz, z perspektywy ponad stu lat możemy spojrzeć na moment, kiedy kształtował się ten nowy ład; dla wielu był czasem świętowania, a u innych data ta nadal zmusza do refleksji. Patrzymy na naszą część kontynentu w rozległym horyzoncie, staramy się objąć całe spectrum zmian, jakie się wtedy dokonywały, a znalazły swoje odbicie w przestrzeni, urbanistyce i architekturze.

Myślą przewodnią wystawy stało się ukazanie bardzo dynamicznego okresu po roku 1918 w całym szerokim spectrum zmian, jakie się wówczas dokonywały, a znalazły swoje odbicie w przestrzeni, urbanistyce i architekturze nowych państw, wyłonionych na mapie Europy Środkowej. Tworzył się nowy ład – polityczny, społeczny i kulturowy.

Tytułowa architektura niepodległości jest w tym wypadku rozumiana szerzej niż pojedyncze budowle. Jest zaznaczaniem swojej podmiotowości w krajobrazie regionów i miast, poszukiwaniem nowych wzorów ikonografii narodowej, wyrazem chęci stworzenia szans dla rozwoju społecznego, ale także powstaniem idei nowego człowieka.

Zmiany polityczne sprawiły, że niegdyś tętniące życiem metropolie traciły swoje istotne znaczenie zaś prowincjonalne miasta z dnia na dzień stawały się stolicami krajów lub regionów. Młode państwowości potrzebowały właściwej i godnej oprawy. Monumentalny charakter gmachów i rozmach przestrzeni publicznych służyły umocowaniu nowej władzy jak i budowaniu tożsamości narodowej. Tryumfy święcił modernizm, który rozwinął się z myślą o potrzebach najuboższych oferując tanie budownictwo mieszkaniowe, aby z czasem zyskać swój nowy, luksusowy wymiar.

Koniec Wielkiej Wojny to także czas narodzin idei nowego człowieka. Człowiek przyszłości miał być zdrowy i wysportowany, a jego ciało miało przypominać maszynę. Zdrowie i higienę, sport i aktywny wypoczynek uznano za czynniki przemian społecznych i obyczajowych oraz ważne elementy konsolidowania nowych społeczeństw. Dokonujące się zmiany świetnie ilustrowała ewolucja uzdrowiska, a także rozwój infrastruktury sportowej. Hale sportowe, tory wyścigowe, pływalnie, stadiony mogące pomieścić tysiące widzów stawały się widomym znakiem modernizacji i świetnym narzędziem propagandowym dla nowo powstałych państw.


Kuratorzy: Łukasz Galusek, dr Żanna Komar, Helena Postawka-Lech, dr Michał Wiśniewski, Natalia Żak

Ekspozycja dofinansowana ze środków polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

from to
Scheduled Historia Sztuki wizualne

Na Wielkanoc prezentujemy polskie Kolory Prawosławia 🗓

Miesiąc po katolickiej Wielkiejnocy świętować będą także prawosławni. Z tej okazji przygotowaliśmy dla mieszkańców Bukaresztu wystawę o mniej znanym temacie, kiedy myślimy o Polsce. Choć dominującą religią w Polsce jest katolicyzm, od wieków na ziemiach polskich żyją też duże skupiska wiernych Kościoła prawosławnego i greckokatolickiego. Część ich bogatych tradycji i dziedzictwa prezentuje wystawa „Kolory prawosławia. Polska”, którą można oglądać na ogrodzeniu Pałacu Sutu między 15 kwietnia, a 15 maja 2024 roku.
15 04.2024 15 05.2024 Historia

PRACA POLSKIEJ ARTYSTKI NA WYSTAWIE GEISTER 🗓

Pracę "Revelation AD" polskiej artystki Zuzanny Czebatul można oglądać od 13 kwietnia do 5 maja 2024 r. w pawilonach Expoflora w bukareszteńskim parku Herăstrău, w ramach wystawy Geister, której kuratorką jest niemiecka artystka Kristin Wenzel.
13 04.2024 05 05.2024 Sztuki wizualne, Wydarzenia

Historycy z Rumunii i Polski o latach

Instytut Badania Zbrodni Komunizmu i Pamięci Wygnania Rumuńskiego (IICCMER) we współpracy z Instytutem Polskim w Bukareszcie zaprasza na promocję książki „Burzliwa dekada. Rumunia wobec kryzysu reżimu komunistycznego w Polsce lat 80.” autorstwa Daniela Filipa-Afloarei, eksperta Działu Dokumentacji i Śledztw Specjalnych IICCMER.
04 04.2024 Historia