Koncert wieńczący prezydencję Polski w Radzie Unii Europejskiej
Piątkowy czerwcowy wieczór w tbiliskiej sali koncertowej Auditorium był unikalną okazją dla melomanów, aby wysłuchać interpretacji współczesnych dzieł polskich kompozytorów- Henryka Góreckiego i Krzysztofa Meyera oraz należącej do kanonu muzyki klasycznej III Symfonii Es-dur Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Gia Kancheli Tbilisi Youth Orchestra pod batutą dyrygenta Pawła Kotli oraz solistów Marka Szlezera (fortepian) i Jana Kalinowskiego (wiolonczela).
Koncert wieńczący prezydencję Polski w Radzie Unii Europejskiej, sfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, zorganizowany został dzięki współpracy fundacji Temida Arts & Business, Stowarzyszenia Artystycznego Porta Musicae oraz Instytutu Polskiego i Ambasady RP w Tbilisi stanowiąc doskonały przykład owocnej współpracy polsko-gruzińskiej w duchu integracji europejskiej i wspólnego dziedzictwa kulturowego. Zaproszonych gości powitał Ambasador RP, pan Artur Gębal.
Zróżnicowany repertuar koncertu pozwolił zaprezentować złożonej z najbardziej uzdolnionych gruzińskich muzyków młodego pokolenia Tbilisi Youth Orchestra artystyczny kunszt i potencjał. Gra orkiestry pełna była młodzieńczej energii widocznej zarówno w inspirowanych muzyką ludową Trzech utworach w dawnym stylu Góreckiego z taneczną częścią drugą, jak i w III Symfonii Beethovena z niezwykle wyrazistym i mocnym wejściem głównego tematu wiolonczel i kontrabasów unisono w 1 części, zadziornym Scherzo oraz brawurowym finałem w części 4.
Dla kontrastu wymagająca technicznie, wirtuozowska Musica Concertante Meyera ukazała dojrzałość młodych gruzińskich muzyków, którzy doskonale poradzili sobie z dramatyczną ekspresją muzyki stworzonej przez ucznia K. Pendereckiego.
Dobór repertuaru koncertu ze względu na wykonanie III Symfonii Beethovena zwanej Eroicą można również wykorzystać, aby przypomnieć o ideałach wolności, które stanowią fundament Unii Europejskiej. Symfonia dedykowana pierwotnie Napoleonowi, którego Beethoven podziwiał, dedykację tę straciła po tym, jak Napoleon koronował się na cesarza, czym według kompozytora zdradził ideały rewolucji. Utwór, który wywarł tak ogromny wpływ na dzieje muzyki ma zatem, ze względu na swoją historię, również szerszy niż tylko muzyczny kontekst, który pozostaje niezwykle aktualny.
Dziękujemy artystom i organizatorom za piękny wieczór, a wszystkim zainteresowanym polecamy relację medialną z wydarzenia: