26.02.2023 Wiedza, Wydarzenia

Mikołaj Kopernik – warsztaty dla dzieci

Na naszych warsztatach sprawdzimy odkrycia Kopernika za pomocą ciekawych eksperymentów. Najpierw użyjemy tablicy grawitacyjnej, aby zbadać, dlaczego małe planety krążą wokół dużych słońc i co to ma wspólnego z toczeniem się kul. Po zgłębieniu tajemnic nieskończonego wszechświata zrobimy doświadczenie z jednym z zainteresowań Kopernika - kartografią.

Z okazji przypadającej w 2023 roku 550 rocznicy urodzin i 480. rocznicy śmierci polskiego astronoma Mikołaja Kopernika, Instytut Polski w Wiedniu organizuje warsztaty dla dzieci, które pozwolą zapoznać się z dorobkiem naukowym i osiągnięciami astronoma oraz rozbudzą fascynację tematem kosmosu. Podczas warsztatów uczestniczące dzieci dowiedzą się, kim był Mikołaj Kopernik, jak jego badania ukształtowały nasze rozumienie świata i jaka jest dziś wiedza na temat kosmosu zdobyta poprzez jego odkrycia.

Mikołaj Kopernik był jednym z najważniejszych astronomów w średniowieczu. Dziś znamy go przede wszystkim z jego przemyśleń na temat naszych planet i ich orbit. Kopernik już około 500 lat temu zakładał, że planety krążą wokół Słońca i że Ziemia nie jest centrum wszechświata.

Na naszych warsztatach sprawdzimy odkrycia Kopernika za pomocą ciekawych eksperymentów. Najpierw użyjemy tablicy grawitacyjnej, aby zbadać, dlaczego małe planety krążą wokół dużych słońc i co to ma wspólnego z toczeniem się kul. Po zgłębieniu tajemnic nieskończonego wszechświata wrócimy na Ziemię i zrobimy doświadczenie z jednym z zainteresowań Kopernika – kartografią.

Warsztaty dla dzieci w wieku ok. 8-11 lat. Ograniczona liczba uczestników. Wymagana rejestracja: event.wien@instytutpolski.pl.

Niedziela, 26.2.2023, 12:00 – 15:00, Instytut Polski w Wiedniu,
Miejsce: Am Gestade 7, 1010 Wien

Bardzo prosimy o przyprowadzenie dzieci na czas i odebranie w godz. 14:40-15:00

Cykl warsztatów dla dzieci o Mikołaju Koperniku i innych polskich pionierach nauki. Kolejne terminy (tematy warsztatów będą podane):

26.03.2023: Kazimierz Prószyński – wynalazca aparatów kinematograficznych oraz kamer filmowych. Miejsce: Instytut Polski
23.04.2023: Instytut Polski
15.10.2023: Science Pool
19.11.2023: Science Pool

Organizator: Instytut Polski w Wiedniu, Partner: Science Pool

Arcydzieła autorstwa kobiet. Muzyka kameralna „Imago Deae”

Dwie kompozytorki, Maria Bach (1896-1978) i Grażyna Bacewicz (1909-1969), są przedmiotem kameralnej podróży odkrywczej.
01 04.2023 Muzyka, Wydarzenia

Utracone dla świata. „Mahlerisches” Polen – IMAGO

"Muzyka to przede wszystkim jedno: uczucie!" - to credo polskiej kompozytorki Hanny Kulenty (*1961). W jej twórczości gęstość uczucia znajduje odzwierciedlenie w podkreśleniu czasu jako istotnego wymiaru.
31 03.2023 Muzyka, Wydarzenia

Koncert z rozmową: Dzieła Grażyny Bacewicz, Józefa

Druga odsłona cyklu „Zwischentöne Polen“ przynosi dwa tematy przewodnie. Pierwszy z nich koncentruje się na postaci zamordowanego w 1944 roku przez nazistów kompozytora Józefa Kofflera i tworzy muzyczno-muzykologiczną linię pomiędzy Polską, Ukrainą i Austrią.
29 03.2023 Muzyka, Wydarzenia