Festiwal Imago Dei 2023 już drugi raz zaprasza na cykl koncertów „Zwischentöne Polen“ („Odcienie Polski”), podczas którego wybrzmią czołowe polskie zespoły w formatach kompozytorskich portretów. Triumfujący podczas zeszłej edycji festiwalu kwartet smyczkowy Messages Quartet zaprezentuje się tym razem aż w czterech koncertach. Również Orkiestra NFM Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica wraz z Agatą Zubel w roli solistki zaprezentuje niezwykły program.
Sobota, 25 marca 2023, godz. 19:00, Klangraum Krems Minoritenkirche
Do Lwowa! Wyprawa muzyczno-prawnicza.
Kompozytor Józef Koffler (1896-1944) zamieszkiwał Lwów do czasu swojej tragicznej śmierci. Był uczniem Romana Haubenstocka-Ramatiego, u którego studiował również żyjący w Berlinie austriacki kompozytor Peter Ablinger. W swoim nowym zamówieniu kompozytorskim Ablinger zmierzył się z osobą Hansa Kelsena, architekta austriackiej konstytucji. Temu muzyczno-historycznemu łukowi przeciwstawia się inny, którego źródła należy szukać na wydziale prawa Uniwersytetu Lwowskiego. Tamże studiowali Raphael Lemkin i Hersch Lauterpacht, których pojęcia „ludobójstwa” i „zbrodni przeciwko ludzkości” na trwale trafiły do kodeksów karnych. Ta paralela do praw człowieka zaowocowała kolejnym zamówieniem kompozytorskim, tym razem u austriacko-irańskiej kompozytorki Navy Hemyari. Do kwartetu „Szkice ukraińskie” Józefa Kofflera stworzyła ona interwencje muzyczne w formie wkomponowanych miniatur. Artystka wizualna Luisa Pisetta podejmuje z kolei temat widoczności norm w swojej interwencji przestrzennej. Uzupełnieniem programu będzie również czytanie sceniczne w wykonaniu aktorki Petry Morzy. Z kontekstu programu zrodzi się zatem pytanie – czy możliwe jest istnienie prawa w systemie bezprawia.
Platypus Ensemble
Jaime Wolfson – dyrygent
Messages Quartet:
Oriana Masternak – skrzypce
Aleksandra Steczkowska- skrzypce
Maria Shetty- altówka
Beata Urbanek- wiolonczela
Luisa Pisetta- interwencja przestrzenna
Petra Morzé- czytanie sceniczne
Nadja Kayali- redakcja tekstów i reżyseria
Christina Bauer – reżyseria dźwięku
Heike Werner- kostiumy
Christoph Edtmayr- instalacja wideo