27.03.2015 Teatr

Międzynarodowy Dzień Teatru

27 marca każdego roku obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Jego obchody zostały ustanowione w roku 1961 przez Międzynarodowy Instytut Teatralny. W ten dzień rozsyłana jest wiadomość, tłumaczona na ponad 20 języków, od wybitnego człowieka teatru zawierająca jego przemyślenia na temat teatru i światowej harmonii. Autorem tegorocznej wiadomości jest Krzysztof Warlikowski.

Orędzie na przypadający 27 marca Międzynarodowy Dzień Teatru powierzono w tym roku Krzysztofowi Warlikowskiemu, polskiemu reżyserowi. Treść orędzia, w 22 językach, została opublikowana na oficjalnej stronie obchodów www.world-theatre-day.org (zobacz video).

ORĘDZIE NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU 2015

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.

Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.

Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.

Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Krzysztof Warlikowski

Foto: Bartek Warzecha

Scheduled Teatr

Polski akcent podczas 13. edycji Międzynarodowego Festiwalu

Studencki spektakl „Mnemonic” z Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi znalazł się w programie 13. edycji Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych i Filmowych Class Fest 2024 w Kiszyniowie.
25 11.2024 29 11.2024 Teatr, Wydarzenia

Kwiat paproci – nowa premiera w Radio

W niedzielę, 10 listopada, o godz. 9:00, Narodowy Teatr Radiowy dla Dzieci zaprezentuje na antenie Radia Romania Cultural polską baśń ludową „Kwiat paproci”, opowiedzianą na nowo przez Marinę Ilie.
10 11.2024 Inne, Teatr, Wydarzenia

Polskie wydarzenia na 34. edycji Narodowego Festiwalu

3 przedstawienia z Polski, 2 przedstawienia rumuńskie w polskiej reżyserii oraz jedna promocja książki znajdą się w programie tegorocznej 34. edycji Narodowego Festiwalu Teatralnego FNT w Bukareszcie.
20 10.2024 25 10.2024 Literatura, SEZON PL-RO, Teatr, Wydarzenia