27.03.2015 Teatr

Międzynarodowy Dzień Teatru

27 marca każdego roku obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Jego obchody zostały ustanowione w roku 1961 przez Międzynarodowy Instytut Teatralny. W ten dzień rozsyłana jest wiadomość, tłumaczona na ponad 20 języków, od wybitnego człowieka teatru zawierająca jego przemyślenia na temat teatru i światowej harmonii. Autorem tegorocznej wiadomości jest Krzysztof Warlikowski.

Orędzie na przypadający 27 marca Międzynarodowy Dzień Teatru powierzono w tym roku Krzysztofowi Warlikowskiemu, polskiemu reżyserowi. Treść orędzia, w 22 językach, została opublikowana na oficjalnej stronie obchodów www.world-theatre-day.org (zobacz video).

ORĘDZIE NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU 2015

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.

Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.

Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.

Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Krzysztof Warlikowski

Foto: Bartek Warzecha

https://www.youtube.com/watch?v=VkFWWeJQrbk&feature=emb_logo

Scheduled Teatr

Dodatek o Kantorze w czasopiśmie Scena.ro 🗓

Sezon kulturalny Polska-Rumunia obfitował w wydarzenia poświęcone jednemu z najważniejszych reżyserów w historii teatru współczesnego, Tadeuszowi Kantorowi. Dossier „Gra w Kantora” opublikowane w numerze 70 (4)/2025 magazynu teatralnego Scena.ro oraz w Internecie stanowi podsumowanie wysiłków zmierzających do przybliżenia rumuńskim miłośnikom teatru twórczości tego wybitnego artysty.
27 11.2025 31 12.2025 Teatr

Książka Krystiana Lupy wydana w serii Wielcy

Fundacja Kulturalna im. Kamila Petrescu wydaje tom „Koniec świata wartości – Krystian Lupa, Łukasz Maciejewski”, książkę-dialog, która ukazuje kulisy pracy jednego z najważniejszych współczesnych reżyserów europejskich. Przekładu na język rumuński dokonała Ioana Diaconu-Mureșan. Oficjalna premiera publikacji odbędzie 26 października 2025 r. w ramach Narodowego Festiwalu Teatralnego.
26 10.2025 Teatr

Polsko-mołdawska koprodukcja w Teatrze Republikańskim „Luceafărul” w

Komedia „Drożdże” wg Marty Sokołowskiej i Iuliana Bubuioca, w reżyserii Macieja Wiktora, jest mołdawsko-polską koprodukcją zrealizowaną przez Teatr „Luceafărul” i Stowarzyszenie „Konglomeart”, przy wsparciu Centrum Mieroszewskiego i Instytutu Polskiego w Bukareszcie. Premiera spektaklu odbędzie się w dniach 10–12 października 2025 r. Przedstawienie wejdzie na stałe do repertuaru teatru.
10 10.2025 12 10.2025 Teatr