9.04.2015 - 26.05.2015 Sztuki wizualne

Kartki z dziennika wędrówek po Europie

Rada Okręgu Marmarosz, Okręgowe Muzeum Sztuki «Centrum Artystyczne Baia Mare», we współpracy z Instytutem Polskim w Bukareszcie zapraszają na wystawę malarstwa współczesnego zatytułowaną „Kartki z dziennika wędrówek po Europie” autorstwa Serge’a Vasilendiuka, polsko-rumuńskiego malarza, wykładowcy Instytutu Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Komisarz wystawy: dr Tiberiu Alexa

Eernisaż: czwartek 9 kwietnia 2015 r., godz. 15.00

Wystawa jest czynna od 9 kwietnia do 26 maja br.

Godziny otwarcia: 10.00-16:30, od wtorku do niedzieli

MJACABM, ul. 1 Maja nr 8, 430331 Baia Mare, Rumunia

Serge Vasilendiuc

Urodzony w 1972 r. w Bielcach. Artysta plastyk, fotograf, nieustany podróżnik. Ukończył Kolegium Plastyczne w Kiszyniowie i Akademię w Jassach. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków okręg w Krakowie. Pedagog, doktor Instytutu Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Obecnie nauczyciel akademicki wykłada: Podstawy kompozycji, Struktury wizualne, Techniki prezentacyjne. Z Polską jest związany od połowy lat dziewięćdziesiątych, a od roku 2002 mieszka na stałe w Krakowie. Założyciel polsko-rumuńskiej grupy artystów KRoma. Laureat licznych nagród w dziedzinie sztuk wizualnych. Autor 19 wystaw indywidualnych, udział w ponad 50 wystawach zbiorowych i zespołowych w kraju i zagranicą. Prace artysty znajdują się w państwowych zbiorach w Polsce, Rumunii, na Węgrzech i w prywatnych kolekcjach w Polsce, Rumunii, Francji, Niemczech, Włoszech, Rosji, Kanadzie, Izraelu, Grecji, Czechach, Mołdowie.

Z opinii krytyków:

(…) Porządek i emocje. W galerii Pryzmat Domu Plastyków ZPAP przystanąłem zatrzymany silną aurą bijącą z kilkudziesięciu płócien. Wszedłem w tę niezwykłą rzeczywistość. Pewnie kiedyś już widziałem jakiś obraz Serge’a Vasilendiuca, zwróciłem uwagę na jego wysoką kulturę plastyczną – ale teraz pejzaże ciepłe nawet w świetle księżyca – no, wzięły mnie w obroty… Serge Vasilendiuc wnosi do swojej twórczości całe walizy tradycji malarskiej Południa, składa je od piwnic po krokwie i nie obawiając się, że będzie pomówiony o bratanie się z postkubistami czy o konszachty z duchem pewnego zamczyska, maluje niby nic takiego: spokojne pejzaże z nutą rysunkowej umowności, pełne, ogólnie rzecz biorąc, harmonii. Ale pod tą miłą, dobrą melodią pulsuje rytm. I to on rozsadza ramy. Nie rozsadzając ich. Ot, właśnie, sztuka.

Marek Sołtysik, 2012

[Miesięcznik kulturalny „Kraków”]

 

Serge Vasilendiuc jest malarzem trudnym do jednoznacznego zaszeregowania. Kultura, w której urodził się i dorastał, to ciążenie ku Francji wsparte na prawosławnym fundamencie. Z tego zdaje się wyrastać oryginalne malarstwo artysty. Nowe obrazy Serge’a Vasilendiuca, plon jego podróży artystycznych z ostatnich lat i miesięcy, oglądamy obecnie w galerii ZPAP Pryzmat. Znajdujemy w nich to wszystko, co znamy z wcześniejszych wystaw: skomplikowania koloru, mistyka i geometryczne rytmy porządkujące świat rzeczy i myśli. Spotkamy mniej abstrakcji niż na wcześniejszych wystawach, więcej pejzażu. Nowe bywa też światło zawsze łapane przez Vasilendiuca na gorącym uczynku czasu i miejsca…

Jolanta Antecka, 2012

[Dziennik Polski]

 

Vasilendiuc jest artystą niezwykłym, postrzega świat zamknięty w obrazach i znakach, świadczący o obecności człowieka, ale czasem jakby niedotknięty ludzką stopą. W jego pracach wielu, wiedzionych biografią, jak i lirycznym ponoć usposobieniem artysty, doszukuje się drugiego dna, błądzącego gdzieś po manowcach metafizyki i zakątkach filozofii religii. Do mistrzostwa operuje przy tym kolorem, pozwalając barwom przenikać jakby poza obraz, i otacza go rodzajem wciągającej do środka dzieła „mgiełki”. Obok obrazów malowanych podczas licznych podróży znajdziemy i te, w których powraca odmieniony przez wielość przypadków motyw zapatrzonego w artystę/oglądających/świat słońca, które tylko na pozór przypomina uśmiechniętą buźkę znaną z dziecinnych książeczek. Tu patrzy ono głębiej, z ziemi wyciągając ukryte w niej tajemnice.

Magdalena M. Baran, 2012

[Zwierciadło]

Foto: Serge Vasilenduc

 

from to
Scheduled Sztuki wizualne

Aktywizm i teatr na festiwalu TNT w

W dniu 2 lipca 2025 roku w Krajowej rozpocznie się festiwal Theatre Networking Talents. O godzinie 19:00 zapraszamy do Teatru Narodowego im. Marina Sorescu na spektakl-czytanie performatywne „Cyber Elf” Magdy Szpecht.
02 07.2025 Inne, Sztuki wizualne, Teatr, Wydarzenia

Konferencja specjalna „Teatr Tadeusza Kantora” na Międzynarodowym

W 2025 roku mija 50 lat od premiery najsłynniejszego spektaklu Tadeusza Kantora, „Umarłej klasy”. Tak zainicjowany nowy etap w twórczości teatralnej Kantora, Teatr Śmierci, miał ogromny wpływ na teatr postdramatyczny na całym świecie, pokazywał między innymi, w jaki sposób teatr może opowiadać o traumach i trudnej pamięci. Tadeusz Kantor jest obok Jerzego Grotowskiego wymieniany jako jedna z najważniejszych postaci XX-wiecznego teatru, stworzył jednak teatr osobny, niezwiązany, jak w przypadku Grotowskiego, z określoną metodologią, pozwalającą na naturalną kontynuację. By poznać siłę kreacji Kantora, potrzeba wielu pojedynczych perspektyw.
22 06.2025 Inne, SEZON PL-RO, Sztuki wizualne, Teatr, Wydarzenia

Kostium / Rzeźba / Ciało. Obiekty teatralne

Wizjoner. Artysta totalny. Rewolucjonista teatru. Najbardziej światowy z polskich artystów i najbardziej polski z artystów światowych. Tadeusz Kantor (1915—1990), jeden z najważniejszych twórców XX wieku, był rewolucjonistą w każdym sensie tego słowa. Założony przez niego Teatr Cricot 2, nieustannie wykraczał poza tradycyjne ramy sceny. Wystawa z kolekcji Cricoteki, prezentowana w Muzeum Brukenthala w Sybinie, ukazuje fenomen Tadeusza Kantora poprzez jego obiekty teatralne — kostiumy, przedmioty, rzeźby. To one niosą w sobie nie tylko ślad spektakli, lecz także ideę i zapis procesu twórczego.
21 06.2025 31 08.2025 SEZON PL-RO, Sztuki wizualne, Teatr, Wydarzenia