W dniu 6 listopada o godz. 14:30 w księgarni Cărturesți Carusel, ul. Lipscani 35, odbędzie się premiera tomu „Rewolucje. Antologia polskiego teatru współczesnego”. W wydarzeniu wezmą udział krytyczka teatralna, dziennikarka i autorka wyboru tekstów Katarzyna Niedurny, krytyczka teatralna i autorka rumuńskiego wstępu Oana Cristea Grigorescu oraz Paweł Rutkowski z Instytutu Polskiego w Bukareszcie.
Książka zawiera teksty dramaturgiczne, wybrane przez polską krytyczkę teatralną Katarzynę Niedurny, powstałe w Polsce w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Poruszają one współczesne problemy istotne dla polskiego społeczeństwa i nie tylko.
„Urodzeni w latach 1972-1989 młodzi autorzy są przedstawicielami dzisiejszej polskiej dramaturgii, których teksty są często grane w teatrze. Znaczna ich część została nagrodzona na ogólnopolskich konkursach dramaturgicznych czy prestiżową polską nagrodą kulturalną Paszport Polityki za społeczny i kulturalny wpływ ich dramatów.
Wszystkie wybrane teksty powstały w ostatniej dekadzie. Są one istotne w procesie kwestionowania traum i niewygodnych aspektów współczesnego polskiego społeczeństwa, które artyści przedstawiają i dyskutują w różnych formach performatywnych. Dominuje monolog, dyskurs publiczny, epicki poemat i bezosobowa relacja umiejscowione w nielinearnej formule dramaturgicznej, która odrzuca liryzm na rzecz prostego języka, często niecenzuralnego manifestu, pobudzającego świadomość i empatię widza. (…) Polityczne, zaangażowane społecznie, feministyczne i nienormatywne, teksty te kontynuują tradycję polskiego teatru politycznego, zaangażowanego, autorefleksyjnego, wrażliwego na sytuacje kryzysowe w społeczeństwie.” (Oana Cristea Grigorescu)
📌 Więcej szczegółów:
https://www.facebook.com/events/805230854038288
W dniach 7 i 8 listopada w ramach FNT zostaną zaprezentowane dwa spektakle przygotowane przez kompanię Teatrul Post-Național Interfonic, oparte na dwóch tekstach z tomu „Rewolucje. Antologia polskiego teatru współczesnego”.
Pierwszy z nich, „Na zaliczenie” to zbiór krótkich scen o przemocy, mobbingu i wykorzystywaniu seksualnym na uniwersyteckich studiach doktoranckich. To krytyka, za pomocą środków artystycznych, systemu akademickiego, który opiera się na zasadach patriarchatu, hierarchii, konkurencyjności i braku stabilności finansowej.
Agata M. Skrzypek jest dramatopisarką, reżyserką i tłumaczką. Swoje teksty publikowała w polskich pismach teatralnych, takich jak „Didaskalia” i „Dialog”. Ukończyła Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Obecnie przygotowuje doktorat na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Forma prezentacji tego spektaklu świadczy o potrzebie zmiany, także z punktu widzenia sposobu, w jaki dzieło sztuki teatralnej jest przedstawiane publiczności. Kinetyczno-rzeźbiarska instalacja dźwiękowa, która ma swoje miejsce zarówno w teatrze, jak i w muzeum sztuki współczesnej, jest tym, co w wizji kompanii Teatrul Post-Național Interfonic jest Teatrem Dzisiejszym, teatrem empatyzującym z kwestionowaniem XXI wieku, uwierzytelniając to podejście od samego początku.
Spektaklowi towarzyszy wystawa polskiej artystki Pauliny Mitek (https://www.instagram.com/mitek.jpg/). Prezentuje ona ilustracje stworzone specjalnie na potrzeby instalacji. Paulina jest również autorką plakatu do „Na zaliczenie”.
–
autorka: Agata M. Skrzypek
tłumaczenie: Marina Palii
z: Gabriela Pîrlițeanu, Ioana Bugarin, Carmen Ghiurco, Cătălina Bălălău, Oana Pușcatu, Cleopatra Constantinescu
reżyseria i oprawa dźwiękowa: Vlaicu Golcea
rzeźba kinetyczna: Alex Halka
instalacja tekstylna: sarlatan.ro
kierownik techniczny: Alexandru Andrei
producentka: Laura Trocan
plakat: Paulina Mitek
„Na zaliczenie” to produkcja kompanii Teatrul Postnațional Interfonic w koprodukcji z Instytutem Polskim w Bukareszcie i przy wsparciu Instytutu Goethego w Bukareszcie.
Spektakl będzie miał 2 reprezentacje dziennie, 7 i 8 listopada 2022 roku. Jedno przedstawienie trwa 1 godzinę.
📌 Program przedstawień:
Miejsce: Teatrelli, Piața Alexandru Lahovari, nr. 7, Bukareszt
7.11.2022, od 15:00
7.11.2022, od 16:30
8.11.2022, od 15:00
8.11.2022, od 16:30
Więcej szczegółów:
https://www.facebook.com/events/785210092758912/787513929195195/
„Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam”, w reżyserii Mihaia Păcurara wpisuje się w działania organizacji polegające na zwalczaniu, za pomocą środków właściwych dla sztuk scenicznych, przemocy fizycznej i emocjonalnej obecnej w instytucjach oraz kolektywach artystycznych. Spektakl opowiada o systemie hierarchicznym istniejącym w środowisku teatralnym, w który zaangażowani decydenci, egzekwujący swoją władzę hierarchicznie, akceptują, milcząco lub wprost, nadużycia w procesach tworzenia.
Tekst został napisany przez Michała Telegę i powstał po rozmowach z pięcioma studentkami Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na temat przekraczania granic i wyzysku (nadużycia) w procesie pracy artystycznej. Został niedawno opublikowany w książce „Rewolucje. Antologia polskiego teatru współczesnego” przez wydawnictwo ART.
Michał Telega (ur. 1996) jest reżyserem teatralnym, w 2021 r. ukończył Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
„Moja propozycja związana z tą kwestią, a zwłaszcza z tym tekstem, wiąże się z ideą tożsamości, Indywidualnej tożsamości. Kiedy we wszelkiego rodzaju relacjach międzyludzkich dominuje zaspokajanie własnych potrzeb, gdy orężem stają się uprzedzenia i manipulacja, pierwszą ofiarą jest własna tożsamość. Ten spektakl jest manifestem przeciwko unieważnieniu tożsamości”.
Mihai Păcurar, reżyser
Spektakl będzie miał 2 przedstawienia dziennie, 7 i 8 listopada 2022 roku. Jedno przedstawienie trwa 40 minut.
Spektakl zrealizowany w koprodukcji z Instytutem Polskim w Bukareszcie oraz przy wsparciu Instytutu Goethego w Bukareszcie i Kinema Ikon.
autor: Michał Telega
tłumaczenie: Marina Palii
reżyseria: Mihai Păcurar
z: Mădălina Mușat, Paulą Dunker, Oana Hodade, Oana Pușcatu, Carmen Ghiurco, Kingą Ötvös
reżyseria dźwiękowa: Vlaicu Golcea
kierownik techniczny: Alexandru Andrei
producentka: Laura Trocan
📌 Program przedstawień:
Miejsce: Goethe-Institut Bukareszt, Calea Dorobanți nr.32
7.11.2022, od 15:00
7.11.2022, od 16:30
8.11.2022, od 15:00
8.11.2022, od 16:30
Więcej szczegółów:
https://www.facebook.com/events/1148583612716936/1150905329151431/
* Przedstawienie rekomendowane osobom powyżej 16 roku życia.
Pokazy są częścią kampanii antyprzemocowej zainicjowanej przez kompanię Teatrul Postnațional Interfonic, „Jeden słoń mniej (lub więcej) w pokoju”.
Kompania Teatrul Postnațional Interfonic (www.interfonic.ro) została założona w październiku 2021 roku. Jest niezależną instytucją oferującą rumuńskiej publiczności produkcje dźwiękowe i wizualne zsynchronizowane z artystycznymi i emocjonalnymi potrzebami naszych czasów. W większości składa się z młodych osobowości sztuk dramatycznych i aktorskich oraz we współpracy z artystami sztuk audiowizualnych. TPI wykorzystuje wiele stylistycznych środków ekspersji i kwestionuje toksyczne środowisko pracy, z jakim boryka się rumuńska scena performansu oraz postrzega problem przemocy w rumuńskim środowisku artystycznym jako niezwykle ważny i pilny.
Wstęp bezpłatny po dokonaniu rezerwacji.
W sobotę, 12 listopada o godz. 11:00 w sali ARCUB, ul. Lipscani 84-90, odbędzie się debata „Przemoc w środowisku artystycznym. Jak tworzymy bezpieczne przestrzenie?”, w której weźmie udział Michał Telega, polski reżyser i dramaturg, autor tekstu „Aktorki. Czyli przepraszam, że dotykam”.
Dyskusja na temat przemocy w środowisku artystycznym rozpoczęła się w Rumunii w tym roku, pięć lat po globalnej debacie.
Podobnie jak na całym świecie, świadectwa poniżania, zastraszania, molestowania seksualnego w szkołach i instytucjach teatralnych pokazują, że problem ma charakter systemowy. Jego rozwiązanie wymaga reformy zarówno mentalności, jak i struktur. Co trzeba zmienić w środowisku teatralnym, aby stało się bezpieczną przestrzenią dla wszystkich, którzy tam pracują?
Goście:
Katia Pascariu, aktorka, performerka i aktywistka kulturalna, działająca w teatrze niezależnym w kolektywach Replika, Macaz Coop, Vârsta4 oraz członkini zespołu artystycznego Państwowego Teatru Żydowskiego w Bukareszcie.
Oana Mardare, aktorka, współkierowniczka kompanii Reaktor Kreatywności i Eksperymentu w Klużu, członkini grupy roboczej ds. etyki i uczciwości zawodowej na Wydziale Teatru i Filmu Uniwersytetu Babeș-Bolyai w Klużu-Napoce.
Theodor-Cristian Popescu, reżyser, prof. na Narodowym Uniwersytecie Teatru i Kinematografii w Bukareszcie.
Michał Telega – absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Reżyser i dramaturg, współpracuje z licznymi teatrami w Polsce. Autor tekstu autor tekstu „Aktorki. Czyli przepraszam, że dotykam”, który wywołał dyskusje o przemocy na wydziałach teatralnych w Polsce.
Moderatorka: Oana Stoica, krytyczka sztuk performatywnych
Więcej szczegółów:
https://www.facebook.com/events/5860985147265700
Tego samego dnia Narodowy Festiwal Teatralny proponuje kolejne wydarzenie związane z Polską. O godz. 16.00 w Teatrze Narodowym „I. L. Caragiale” w Bukareszcie odbędzie się lektura performatywna tekstu „Schwarzcharakterki” Marty Wawrzyniak.
Tekst jest studium drobnych obsesji, frustracji i perwersji codzienności, na które nie ma miejsca w skodyfikowanej rzeczywistości społecznej. Wyparte z przestrzeni publicznej historie i doświadczenia antybohaterek domagają się, abyśmy za nimi podążyli i udzielili im głosu.
📌 Informacje:
Autorka: Martyna Wawrzyniak
Obsada: Ilinca Manolache, Maria Popistașu, Cosmina Stratan, Andreea Vasile
Muzyka na żywo: Eduard Gabia
Reżyseria: Bobi Pricop
Scenografia: Theodor Niculae
Producent: Narodowy Festiwal Teatralny, 2022
Czas trwania: 1h
Po lekturze odbędzie się dyskusja z publicznością.
Gość: Tudorina Mihai, wiceprzewodnicząca Stowarzyszenia Front
Moderator: Paweł Rutkowski, Instytut Polski w Bukareszcie
Więcej szczegółów:
facebook.com/events/1092632594770779