15.05.2023 - 5.06.2023 Historia, Sztuki wizualne

„Architektura Niepodległości w Europie Środkowej” w Bukareszcie

Zakończenie I wojny światowej w 1918 roku diametralnie zmieniło geopolityczny obraz Europy Środkowej. Wielu narodom przyniosło wolność, dla innych zaś oznaczało głębokie zmiany dotychczasowych ram życia politycznego i gospodarczego. Zniszczenia wojenne, przesunięcia granic oraz zderzenie z nowymi realiami politycznymi odcisnęły piętno na rozwoju kultury oraz kształcie architektury tej części kontynentu w kolejnych dekadach. Jak zmieniły Bukareszt, Warszawa, Tallin, Eforie Nord i Czerniowce, odkryją Państwo zapoznając się z rumuńską wersją wystawy „Architektura Niepodległości w Europie Środkowej” przygotowaną przez Instytut Polski w Bukareszcie. Wystawę można oglądać na ogrodzeniu Pałacu Sutu w Bukareszcie do 5 czerwca 2023.

Był to co prawda krótki, ale bardzo dynamiczny okres. Na mapie Europy Środkowej pojawiła się mozaika nowych krajów. Marzeniem, które obudziło się po tragedii I wojny światowej, było odzyskanie porządku, zaprowadzenie ładu w rozbitym świecie, znalezienie jakiegoś nowego ustroju dla narodów, które wreszcie uzyskały upragnioną podmiotowość – mówi Łukasz Galusek, zastępca dyrektora ds. programowych Międzynarodowego Centrum Kultury (MCK) w Krakowie i jeden z kuratorów wystawy. Teraz, z perspektywy ponad stu lat możemy spojrzeć na moment, kiedy kształtował się ten nowy ład; dla wielu był czasem świętowania, a u innych data ta nadal zmusza do refleksji. Patrzymy na naszą część kontynentu w rozległym horyzoncie, staramy się objąć całe spectrum zmian, jakie się wtedy dokonywały, a znalazły swoje odbicie w przestrzeni, urbanistyce i architekturze.

Myślą przewodnią wystawy stało się ukazanie bardzo dynamicznego okresu po roku 1918 w całym szerokim spectrum zmian, jakie się wówczas dokonywały, a znalazły swoje odbicie w przestrzeni, urbanistyce i architekturze nowych państw, wyłonionych na mapie Europy Środkowej. Tworzył się nowy ład – polityczny, społeczny i kulturowy.

Tytułowa architektura niepodległości jest w tym wypadku rozumiana szerzej niż pojedyncze budowle. Jest zaznaczaniem swojej podmiotowości w krajobrazie regionów i miast, poszukiwaniem nowych wzorów ikonografii narodowej, wyrazem chęci stworzenia szans dla rozwoju społecznego, ale także powstaniem idei nowego człowieka.

Zmiany polityczne sprawiły, że niegdyś tętniące życiem metropolie traciły swoje istotne znaczenie zaś prowincjonalne miasta z dnia na dzień stawały się stolicami krajów lub regionów. Młode państwowości potrzebowały właściwej i godnej oprawy. Monumentalny charakter gmachów i rozmach przestrzeni publicznych służyły umocowaniu nowej władzy jak i budowaniu tożsamości narodowej. Tryumfy święcił modernizm, który rozwinął się z myślą o potrzebach najuboższych oferując tanie budownictwo mieszkaniowe, aby z czasem zyskać swój nowy, luksusowy wymiar.

Koniec Wielkiej Wojny to także czas narodzin idei nowego człowieka. Człowiek przyszłości miał być zdrowy i wysportowany, a jego ciało miało przypominać maszynę. Zdrowie i higienę, sport i aktywny wypoczynek uznano za czynniki przemian społecznych i obyczajowych oraz ważne elementy konsolidowania nowych społeczeństw. Dokonujące się zmiany świetnie ilustrowała ewolucja uzdrowiska, a także rozwój infrastruktury sportowej. Hale sportowe, tory wyścigowe, pływalnie, stadiony mogące pomieścić tysiące widzów stawały się widomym znakiem modernizacji i świetnym narzędziem propagandowym dla nowo powstałych państw.


Kuratorzy: Łukasz Galusek, dr Żanna Komar, Helena Postawka-Lech, dr Michał Wiśniewski, Natalia Żak

Ekspozycja dofinansowana ze środków polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

from to
Scheduled Historia Sztuki wizualne

Festiwal sztuk performatywnych „News from Polska” powraca!

W dniach 5–11 maja Narodowe Centrum Tańca w Bukareszcie (CNDB) będzie gościć piątą edycję Festiwalu Sztuk Performatywnych News from Polska, organizowaną przez Instytut Polski w Bukareszcie i realizowaną w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 oraz Sezonu Kulturalnego Polska–Rumunia 2024–2025. Pod hasłem Resisting Bodies festiwal proponuje koncepcję kuratorską poświęconą ludzkiemu ciału jako przestrzeni oporu, transformacji i sprawczości w świecie pogrążonym w kryzysach na wielu poziomach. Podczas tej edycji publiczność z Bukaresztu zobaczy cztery spektakle z Polski, które stawiają pytania, zachęcają do nieszablonowego myślenia, przedstawiają i definiują różne formy protestu ciała będącego w ruchu. Wszystkie spektakle będą pokazywane z rumuńskimi napisami, a bilety będą wkrótce dostępne na platformie bilet.ro.
05 05.2025 11 05.2025 Inne, SEZON PL-RO, Sztuki wizualne, Teatr, Wydarzenia

Wystawa „Bujność. Sztuka kobiet w XXI w.”

Do 18 maja można oglądać w Narodowym Muzeum Sztuki w Kiszyniowie wystawę „Bujność. Sztuka kobiet w XXI w.”, która prezentuje prace 16 artystek młodej i najmłodszej sceny kulturalnej w Polsce. Projekt celebruje kobiecą radość życia, wolność i siłę, ale też twórczą energię i poczucie wspólnoty. Wydarzenie jest częścią zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE.
05 04.2025 18 05.2025 Sztuki wizualne

Wystawa „Architektura Niepodległości w Europie Środkowej” w

Wystawa „Architektura niepodległości w Europie Środkowej” zawita również do Oradei, gdzie będzie można ją zobaczyć w dniach 11 kwietnia – 30 maja 2025 roku w emblematycznej przestrzeni Wieży Ratuszowej. To wyjątkowa okazja dla mieszkańców Oradei i turystów, aby odkryć fascynujący temat: ewolucję przedmiotów, form i funkcji w architekturze, w mieście znanym ze swojego imponującego dziedzictwa, reprezentatywnego dla stylów Art Deco i Secesji.
11 04.2025 31 05.2025 Historia, Sztuki wizualne