22.06.2025 Inne, SEZON PL-RO, Sztuki wizualne, Teatr, Wydarzenia

Konferencja specjalna „Teatr Tadeusza Kantora” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Sybinie

W 2025 roku mija 50 lat od premiery najsłynniejszego spektaklu Tadeusza Kantora, „Umarłej klasy”. Tak zainicjowany nowy etap w twórczości teatralnej Kantora, Teatr Śmierci, miał ogromny wpływ na teatr postdramatyczny na całym świecie, pokazywał między innymi, w jaki sposób teatr może opowiadać o traumach i trudnej pamięci. Tadeusz Kantor jest obok Jerzego Grotowskiego wymieniany jako jedna z najważniejszych postaci XX-wiecznego teatru, stworzył jednak teatr osobny, niezwiązany, jak w przypadku Grotowskiego, z określoną metodologią, pozwalającą na naturalną kontynuację. By poznać siłę kreacji Kantora, potrzeba wielu pojedynczych perspektyw.

Goście konferencji specjalnej poświęconej artyście przybliżą fenomen jego najsłynniejszego dzieła, wskażą przykłady zdarzeń w teatrze współczesnym, w których widać wpływ ideowy lub formalny polskiego reżysera. W kontekście trwającej w Muzeum Brukenthala wystawy „Kostium/Rzeźba/Ciało. Obiekty teatralne Kantora” pojawią się wątki kostiumu i postaci aktorskich, a także roli manekinów będących partnerami żywych aktorów podczas wielu spektakli Teatru Cricot 2. Do wzięcia udziału w wydarzeniu zostały zaproszone trzy wybitne teatrolożki, naukowczynie Uniwersytetu Jagiellońskiego – prof. Katarzyna Fazan, dr hab. Anna Róża Burzyńska i dr Marta Bryś. Natomiast głosami pracowników Cricoteki (Natalii Zarzeckiej i Tomasza Pietruchy) przybliżony zostanie proces ochrony tego dziedzictwa – materialnego – poprzez opiekę nad artefaktami Teatru Cricot 2, ale – ludzkiego – w osobach także przecież osieroconych wraz ze śmiercią Kantora aktorów jego teatru.

Konferencję poprowadzi profesor Octavian Saiu.

 

Marta Bryś – „Umarła klasa” Tadeusza Kantora i Teatr Śmierci

Anna Róża Burzyńska – Wpływ teatru Tadeusza Kantora na teatr na świecie

Katarzyna Fazan – Kostium Kantora jako skorupa aktorskiej przemiany

Natalia Zarzecka – Aktorzy Teatru Cricot 2

Tomasz Pietrucha – Cricoteka jako żywe archiwum Teatru Cricot 2

 

 

 

Marta Bryś — doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Redaktorka „Gazety Teatralnej Didaskalia”, wykładowczyni Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W 2020 roku opublikowała książkę „Doświadczenie postpamięci w teatrze”. W latach 2014-2015 oraz 2016-2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracuje z licznymi instytucjami i organizacjami jako kuratorka i producentka (m.in. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Teatr POP-UP, Krakowski Salon Sztuki, CARGO Marka Chlandy w Cricotece). W 2025 ukaże się jej książka „Biografia instytucji” o zespole aktorskim i Teatrze Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie.

 

 

Anna R. Burzyńska – doktor habilitowana w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. literaturoznawczyni i teatrolożka. W roku akademickim 2022/2023 visiting research fellow Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium.

Jej zainteresowania badawcze obejmują przede wszystkim dramat polski i niemiecki od XIX wieku po współczesność, związki między historią nauki a literaturą, najnowszy teatr europejski, a także dramat radiowy i muzykę w teatrze.

Zajmuje się również krytyką; w latach 2000-2024 była redaktorką „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”. Jako kuratorka współpracowała m.in. z krakowskim Instytutem Goethego i Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, a jako dramaturżka – z Larsem Janem, Stefanem Kaegim i Barbarą Wysocką.

Pomysłodawczyni i wieloletnia kuratorka projektu Cricoteki „Gra z Kantorem”.

 

 

Katarzyna Fazan jest profesorką w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Pełni funkcję redaktorki naczelnej serii Teatr/Konstelacje. Specjalizuje się w literaturze i teatrze okresu modernizmu, zajmuje się także współczesną plastyką i scenografią teatralną. Do jej publikacji książkowych należą m.in.: Projekty intymnego teatru śmierci: Wyspiański–Leśmian–Kantor (2009), Kantor: Nie/Obecność (2019), angielskie wydanie Kantor. Non/Presence (2025), Pasaże scenografii: Praskie Quadriennale 1999–2019 (2022), a także, jako współredaktorka wraz z Anną R. Burzyńską i Martą Bryś – Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014); angielskie wydanie: Tadeusz Kantor Today: Metamorphoses of Death, Memory and Presence (2014), oraz (wspólnie z Bryce’em Lease’em i Michałem Kobiałką) A History of Polish Theatre (2022). Przewodniczy Radzie Programowej Cricoteki.

 

 

Tomasz Pietrucha – adiunkt w Dziale Archiwum i Zbiorów Bibliotecznych w Muzeum Tadeusza Kantora. Na co dzień opiekuje się zasobami Cricoteki i zajmuje się pozyskiwaniem nowych obiektów. Jest autorem wykładów i prelekcji poświęconych Tadeuszowi Kantorowi i jego muzeum. Kurator wystaw kolekcji Cricoteki.

 

 

Natalia Zarzecka — od 2004 r. dyrektor Cricoteki. W 2006 r. rozpoczęła starania o budowę nowej siedziby Cricoteki, której otwarcie nastąpiło 12 września 2014 roku. Współautorka wystaw, m.in.: An Impossible Journey. The Art and Theatre of Tadeusz Kantor w Sainsbury Center for Visual Artst w Norwich, Tadeusz Kantor. Où sont les neiges d’antan w Muzeum Museum Tinguely w Bazylei oraz wielu projektów w siedzibie Cricoteki. Autorka tekstów i wystąpień na temat twórczości Tadeusza Kantora oraz historii Cricoteki do licznych katalogów wystaw i wydawnictw, a także sympozjów i konferencji.

 

 

Tadeusz Kantor (1915–1990) – artysta awangardowy, malarz, rysownik, teoretyk sztuki, scenograf, reżyser, twórca happeningów, wybitny reformator teatru XX wieku. Studiował w krakowskiej ASP (1934–1939). W czasie okupacji założył Podziemny Teatr Niezależny, gdzie wystawiał konspiracyjnie Balladynę Słowackiego (1943) i Powrót Odysa Wyspiańskiego (1944). Współtworzył Grupę Młodych Plastyków oraz I Wystawę Sztuki Nowoczesnej (1948). Od lat 50. współpracował z teatrami zawodowymi jako scenograf. W latach 1950–1954 wycofał się z oficjalnego obiegu w proteście przeciwko doktrynie socrealizmu. W 1955 założył Teatr Cricot 2, a w 1957 reaktywował Grupę Krakowską.

W Teatrze Cricot 2 stworzył laboratorium teatralne, przechodząc od Teatru Autonomicznego (Mątwa, 1956), przez Teatr Informel (W małym dworku, 1961), Teatr Zerowy (Wariat i zakonnica, 1963), Teatr Happeningowy (Kurka Wodna, 1967), aż do Teatru Niemożliwego (Nadobnisie i koczkodany, 1973) i kulminacyjnego Teatru Śmierci (od 1975 roku).

W latach 60. porzucił klasyczne malarstwo na rzecz konceptu emballages (opakowania). W 1975 roku opublikował manifest Teatru Śmierci. Jego spektakl Umarła klasa (1975) jest uznawany za arcydzieło XX-wiecznego teatru. Kantor pisał o inspiracji do tego dzieła w tekście Klasa szkolna, opisując opustoszałą szkolną klasę, którą zobaczył przez zakurzone szyby w nadmorskiej wiosce.

W latach 80. Teatr Cricot 2 wystawił m.in. Wielopole, Wielopole (1980), Niech sczezną artyści (1985), Nigdy tu już nie powrócę (1988). W 1990 Kantor przygotował swoje ostatnie przedstawienie Dziś są moje urodziny, które wystawiono pośmiertnie.

Scheduled Inne SEZON PL-RO Sztuki wizualne Teatr Wydarzenia

OGŁOSZENIE O PUBLICZNEJ LICYTACJI SPRZEDAŻY SAMOCHODU 🗓

Instytut Polski w Bukareszcie ogłasza organizację publicznej licytacji w celu sprzedaży samochodu marki Volkswagen Sharan, znajdującego się w dobrym stanie technicznym i odpowiednio utrzymanego. Licytacja odbędzie się 25 lipca 2025 roku o godzinie 10:00 w Ambasadzie Rzeczypospolitej Polskiej w Bukareszcie, przy Alei Alexandru nr 23, sektor 1.
07 07.2025 25 07.2025 Aktualności, Inne

Aktywizm i teatr na festiwalu TNT w

W dniu 2 lipca 2025 roku w Krajowej rozpocznie się festiwal Theatre Networking Talents. O godzinie 19:00 zapraszamy do Teatru Narodowego im. Marina Sorescu na spektakl-czytanie performatywne „Cyber Elf” Magdy Szpecht.
02 07.2025 Inne, Sztuki wizualne, Teatr, Wydarzenia

Polski jazz w Timiszoarze 🗓

Kwintet Omasta, połączenie hip-hopu i ulicznego jazzu, wystąpi 28 czerwca w Timisoarze w ramach JazzX Showcase.
28 06.2025 Muzyka, Wydarzenia