Răsu’ – plânsu’ – „śmiech przez łzy” to rumuńska fraza, która subtelnie zawiera zarówno radość, jak i smutek, reprezentując złożoną, często sprzeczną rzeczywistość codziennego życia miejskiego, w której przeszłość i współczesność nieustannie splatają się ze sobą.
Projekt odnosi się do efektów architektonicznych i społecznych przemian okresu komunizmu w Bukareszcie, gdy wprowadzono szeroko zakrojone przebudowy centrum miasta. W ich efekcie zlikwidowano liczne domy jednorodzinne i wille, a ich mieszkańców przesiedlono do nowych bloków. Osadzeni w nowych, anonimowych przestrzeniach, z czasem, mieszkańcy przekształcali je poprzez osobiście wprowadzane zmiany — zabudowywanie balkonów, malowanie elewacji, nasadzenia roślin, prowizoryczne ogrodzenia — aby przywrócić poczucie domu i wspólnoty.
Moje fotografie dokumentują te drobne ale znaczące akcje oswajania sztywnej urbanistyki. To portret indywidualnych strategii adaptacyjnych — prostych, a zarazem podważających mechanikę urbanalnego planu.
Aga Łuczakowska – fotografka dokumentalna, obecnie mieszkająca w Katowicach. Jej twórczość koncentruje się na pamięci osobistej, tożsamości i subtelnych przemianach w codziennych przestrzeniach. Rozpoczęła pracę jako fotografka prasowa, później realizując międzynarodowe zlecenia i długoterminowe projekty osobiste.
W latach 2007–2018 mieszkała w Stambule i Bukareszcie, współpracując z gazetami, agencjami oraz organizacjami pozarządowymi, prowadząc warsztaty fotograficzne i realizując projekty społeczne. Uczestniczyła w warsztatach z wybitnymi fotografami, m.in. Stanleyem Greene’em (NOOR), Christopherem Morrisem (VII) i Gerdem Ludwigiem (National Geographic).
Po powrocie do Polski skoncentrowała się na długoterminowych projektach dokumentalnych dotyczących pamięci i tożsamości.
W tym roku prace Agnieszki prezentowane są na wielu międzynarodowych wystawach i festiwalach fotograficznych. Można je zobaczyć w USA (Griffin Museum of Photography oraz wystawa online organizowana przez The Southeast Center of Photography), w Brazylii podczas Paranapiacaba Photography Festival (FFP25), w Wielkiej Brytanii w Side Gallery, w Nigerii na Abuja Photo Festival, w Rumunii podczas Bucharest Photo Fest, a także w Berlinie podczas slideshow organizowanego przez Sonntag Grant. Dodatkowo fotografia z projektu Răsu’ – plânsu’ została wyróżniona przez prestiżowy magazyn fotograficzny Der Greif w ramach „Guest Room: Messy”, kuratorowanego przez Felixa Hoffmanna, Monę Schubert i Marit Lenę Herrmann.