25.09.2025 Sztuki wizualne

Goya, Zorrilla, Stępień – instalacja artystyczna w muzeum Casa de Zorrilla w Valladolid

W ramach II Festiwalu Rara Avis, Muzeum Casa de Zorrilla w Valladolid zaprezentuje nocną instalację świetlno-malarsko-akustyczną, inspirowaną ryciną Goyi Bien tirada está (Capricho nr 17, 1799) i nawiązującą do romantycznej wizji José Zorrilli. Wernisaż, uświetniony lampką wina i muzyką na żywo o zachodzie słońca odbędzie się 25 września w godzinach 20:00-22:00

Rara avis to skrzyżowanie trzech epok, trzech języków artystycznych i trzech modeli spojrzenia na kobiecą cielesność. Francisco de Goya, José Zorrilla i Agata Stępień – XVIII, XIX i XXI wiek. Nie chodzi tu o dialog, ale o napięcie: konfrontację strategii przedstawiania, które ukształtowały – i nadal kształtują – wizualność kobiecego ciała w kulturze zachodniej.

Francisco Goya, posługując się ironią i formalną syntezą, dekonstruuje społeczne mechanizmy kontroli cielesności. Na rycinie Bien tirada está (1799) gest poprawiania pończochy nabiera seksualnego znaczenia – wpisanego w patriarchalne kody spojrzenia i normy społeczne. Kobieta jest jednocześnie podmiotem i przedmiotem – uwięzioną w grze wizualnej władzy.

José Zorrilla, romantyk i dramaturg, w Don Juan Tenorio (1844) tworzy postać kobiecą jako pasywny ideał duchowego zbawienia. Ciało doña Inés – choć pozbawione sprawczości – staje się metafizycznym środkiem moralnej przemiany, wzmacniając mityczny model świętej i podporządkowanej kobiety.

Agata Stępień, artystka feministyczna, nie reprodukuje tych postaci, lecz je przerywa. Jej instalacja świetlno-malarska, zawieszona w ogrodzie Casa Zorrilla, działa poza narracją i klasyfikacją. Przezroczysta płyta z pleksiglasu, pokryta fluorescencyjną farbą, ujawnia się dopiero o zmierzchu. Jej ulotne i świetliste ślady cielesności są gestem obecności – nie reprezentacji.

Kompozycja dźwiękowa towarzysząca instalacji, zawierająca śpiew ptaków, uruchamia się automatycznie wraz z nadejściem zmroku, tworząc rytuał objawienia. Nie jest to ilustracja, ale przestrzeń rezonansu sensorycznego.

W tym kontekście ciało nie jest już przedmiotem spojrzenia, ale aktywnym nośnikiem znaczenia – obecnością, która staje się rara avis z tytułu, nawiązując do tego, co wyjątkowe, nieuchwytne, będące na granicy tego, co widzialne i niewidzialne.

Ciało kobiety w sztuce tworzonej przez A. Stępień nie służy narracji, ale ją zawiesza. Instalacja, dźwięk, światło i ślad ciała nie rekonstruują historii sztuki – aktualizują ją, otwierając się na obecność, której nie da się sklasyfikować. Jest to gest wyzwolenia. I oporu.

Tekst kuratorski: Michał Sienkiewicz

Prawnuk Henryka Sienkiewicza, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Aktor teatralny i filmowy, związany z krakowskimi scenami, m.in. Teatrem Proxima i Teatrem Groteska. Absolwent Wydziału Śpiewu i Sztuki Dramatycznej im. Danuty Baduszki w Gdyni. Studiował historię sztuki i kinomatografię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie jest magistrantem filologii polskiej (specjalizacja: creative writing). Twórca interdyscyplinarny, łączący performans, literaturę i praktyki kuratorskie. W swojej twórczości artystycznej – również jako drag queen – bada cielesność, ekspresję queerową i alternatywne formy narracji tożsamości.

KIEDY:

25 września, godz. 20:00–22:00

GDZIE:

Muzeum Casa de Zorrilla w Valladolid

Calle Fray Luis de Granada, 1

Scheduled Sztuki wizualne

„The True Story of Tamara de Lempicka

El Museo Nacional Thyssen-Bornemisza acoge el próximo 8 de noviembre a las 18:30 h la proyección del documental The True Story of Tamara de Lempicka and the Art of Survival (Julie Rubio, 2024), dentro de la programación del Festival Cine por Mujeres Madrid. Tras la proyección, se celebrará un coloquio con miembros del equipo de la película, ofreciendo una oportunidad única para conocer de primera mano el proceso creativo detrás del film.
08 11.2025 11 11.2025 Film, Sztuki wizualne

„Dźwiękowa podróż przez nieświadomość, między Gombrowiczem, Argentyną

„Vi en el tumulto un deseo parecido” to spektakl argentyńskiego muzyka, pisarza i aktora Javiera Pittorino, realizowany w ramach jego europejskiej trasy koncertowej 2025. Są to teatralne piosenki, sceny na żywo, odczyty i recytacje, które przeplatają się w performatywnym koncercie łączącym muzykę, literaturę i psychoanalizę.
08 10.2025 Sztuki wizualne