W dniu 9 maja o godzinie 20:00 Auditorio de Zaragoza zaprezentuje pełną wersję „Orestei”, skomponowanej przez Iannisa Xenakisa w latach 1965-1992. Grecki kompozytor zainspirował się „Oresteją” Ajschylosa, napisaną w V wieku p.n.e., która do dziś jest jednym z największych dzieł starożytnego teatru greckiego i jedyną trylogią teatralną, która przetrwała z tego okresu.
W chóralnym wykonaniu pełnym emocji i dysonansów Xenakis dążył do stworzenia brzmienia podobnego do tego, jakie towarzyszyło demonstracjom przeciwko włoskiej i niemieckiej okupacji Grecji podczas II wojny światowej. W ten sposób antywojenna Oresteja zostaje zawieszona pomiędzy konfliktami greckiej tragedii i XX-wiecznej Grecji, pomiędzy równowagą i chaosem.
Gwiazdą koncertu będzie solista Opery Podlaskiej, baryton Maciej Nerkowski. Współorganizatorem koncertu jest Instytut Polski w Madrycie, z którego inicjatywy podczas wydarzenia odbędzie się zbiórka na rzecz Ukrainy.
Maciej Bogumił Nerkowski – baryton.
Ukończył z wyróżnieniem studia I stopnia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracował z wieloma wybitnymi wokalistami, m.in. Jadwigą Rappé, Adamem Kruszewskim, Leonardem Andrzejem Mrozem i Ryszardem Karczykowskim, ze znanymi kameralistami: Mają Nosowską, Krystyną Borucińską, Maciejem Paderewskim, Jerzym Marchwińskim oraz producentami: Jitką Stokalską, Michałem Znanieckim, Michałem Zadarą i Agatą Dudą-Gracz. Śpiewał partie solowe oraz wziął udział w nagraniu CD (Zygmunt Stojowski – Modlitwa za Polskę op. 40; Msze Moryto – nagranie CD partii kantora w Missa solemnis. Hommage à Josquin Desprez Stanisława Moryto; nagranie RES TUA Miłosza Bembinowa).
Od 2000 roku wykonuje partie solowe w Polsce i za granicą. W jego repertuarze znajdują się partie solowe w utworach: Josepha Haydna, Stanisława Moniuszki, Johanna Straussa, Gaetano Donizettiego, Giaccomo Pucciniego, Carla Orffa, Leonarda Bersteina, Iannisa Xenakisa i wielu innych.
Dwukrotny zdobywca I nagrody na konkursie Pieśń wieczorna Moniuszki w Białymstoku, laureat Młodzieżowego Forum Muzycznego Österreichische Kulturforum Warschau , stypendysta banku Societe Generale, a wraz z perkusistą Leszkiem Lorentem laureat II nagrody na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie.
Były członek zespołu muzyki średniowiecznej Pressus oraz zespołu muzyki bałkańskiej Sarakina, z którym nagrał płyty Junctions i Fryderykata. Współpracował z L.T.L. Opera Studio (Laboratorio Toscano per la Lirica), Teatrem Słowackiego w Krakowie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim i Operą Narodową w Warszawie. Obecnie współpracuje z Teatrem Rampa w Warszawie, a także z Operą Podlaską i Filharmonią Podlaską w Białymstoku.
GDZIE
Auditorio de Zaragoza, c/Eduardo Ibarra, 3
KIEDY
Poniedziałek, 9 maja 2022 r., o godz. 20:00
WIĘCEJ INFORMACJI
https://auditoriozaragoza.com/programacion/oresteia/