Polska premiera „I’m Nowhere” Norberta Rakowskiego w Teatros del Canal
Zainspirowany dwoma prawdziwymi przypadkami, wspomaganym samobójstwem w Szwajcarii najstarszego australijskiego biologa, 104-letniego Davida Goodalla, oraz śmiercią Alfiego Evansa, dwuletniego chłopca, który był sztucznie podtrzymywany przy życiu, dramaturg Ivan Viripaev napisał I’m Nowhere dla zespołu polskiego reżysera Noberta Rakowskiego, Teatru JK Opole. Dzieło, które w sposób bezpośredni przygląda się tak mało eksplorowanym na scenie tematom, jak eutanazja i śpiączka. Przykłady, które pokazują nam, z jak ważnym problemem, zarówno społecznym, jak i moralnym, mamy dziś do czynienia.
Spektakl, koprodukowany przez Teatros del Canal z wytwórnią Creación Canal, można oglądać od 5 do 8 października w Sala Verde w Teatros del Canal, z udziałem mieszanego zespołu hiszpańskich i polskich wykonawców i twórców.
„To moja własna decyzja, aby jutro zakończyć swoje życie i nie mogę się tego doczekać”. To właśnie powiedział publicznie David Goodall. W wypowiedziach dla mediów wcześnie przyznał, że nie chce być zależny od opieki innych i wezwał, aby osoby starsze mogły podejmować własne decyzje dotyczące swojego życia, aby ludzie tacy jak on mieli pełne prawa obywatelskie, w tym możliwość wspomaganego samobójstwa.
Praca Rakowskiego stawia nas przed lustrem i stawia pytania takie jak: Kto powinien decydować o naszym życiu? Prawo? Postęp medyczny? Sądy? Kościół? My sami? Czy jesteśmy wystarczająco odpowiedzialni, aby podejmować nieodwracalne decyzje?
Oprócz wspomaganego samobójstwa, propozycja bada również stan ludzkiego umysłu w śpiączce, czekając na przejście do innego nieznanego stanu. Kim był przez pewien czas mały Alfie, z którym rodzina nie miała kontaktu? To zupełnie nieznana przestrzeń eksploracji… „amorficzna”. W tej pracy śledczej pojawiają się pytania o to, kim jesteśmy, gdy nie istniejemy dla innych, gdzie naprawdę jest nasza świadomość i jak błądzą nasze myśli.
Dla reżysera „umysł w śpiączce może być piękną i poetycką metaforą naszej współczesnej świadomości społecznej. Natychmiastowe obrazy, retrospekcje, które pojawiają się w nim bez reguły lub pozornego związku na pierwszy rzut oka, stanowią podstawę naszej współczesnej kultury. Tworzą rodzaj filozoficznej ruiny lub śmietnika, który obecne pokolenia, przychodzące na ten świat w XXI wieku, otrzymują w prezencie lub w spadku”.
W obu przypadkach jest to cenny surowiec dla teatru, który Rakowki materializuje zarówno z wrażliwości teatru tańca, jak i teatru tekstu oraz psychologicznych motywacji bohaterów.
IVAN VYRYPAEV – DRAMATURG
Jeden z najważniejszych europejskich dramaturgów. Urodził się na Syberii, studiował dramatopisarstwo w Irkucku i Moskwie, a światową sławę przyniosły mu jego pierwsze sztuki „Tlen” i „Lipiec”. Jego sztuki były wystawiane i zdobywały nagrody na całym świecie, od Korei Południowej po Nowy Jork.
Viripaev napisał i wyreżyserował kilka filmów (Salvation, Delhi Dance, Euphoria, Oxygen), filmów krótkometrażowych (Promoted Conten, To Feel) i sztuk teatralnych (Entertainment, FO, World of Beautiful Butterflies). Zdobył nagrody m.in. na Festiwalu w Wenecji, Festiwalu Złota Maska, Nika, Kinotavr, Kontakt International Festival (Polska), New Drama Festival, Triumph Festival, Hope Russian Drama Festival, Heidelberg Stückemarkt Festival oraz Bansemer & Nyssen Playwright Prize.
NORBERT RAKOWSKI – REŻYSER
Reżyser teatralny, absolwent Wydziału Aktorskiego PWST w Warszawie. Był asystentem reżysera Krystiana Lupy i zadebiutował jego Nagle (Warszawskie Studio Teatralne). Od tego czasu wyreżyserował kilkadziesiąt spektakli i współpracował z wieloma teatrami w Polsce i za granicą. Kilkukrotnie otrzymał Złotą Maskę za reżyserię. Jako reżyser nie koncentruje się na jednym gatunku, choć reżyseruje głównie sztuki o tematyce współczesnej. Szczególne miejsce w jego karierze zajmuje praca badawcza skupiona na tancerzach i łączeniu języka dramatycznego ze współczesnym teatrem tańca (Bluebeard, Flow, Top Secret Research).
Informacje pochodzą z komunikatu prasowego Teatros del Canal.
GDZIE
Teatros del Canal (Sala Verde)
C/ Cea Bermúdez, 1, Madryt
KIEDY
5, 6 i 7 października, godz. 19:45
8 października, godz. 18:00
WIĘCEJ INFORMACJI I BILETY
https://www.teatroscanal.com/espectaculo/imnowherejkopoletc2324/